Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waddinxveen

Piketregeling Midden-Holland voor de functie van Officier van Dienst Bevolkingszorg (OvD-Bz) en Adviseur Crisisbeheersing (ACB) 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaddinxveen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingPiketregeling Midden-Holland voor de functie van Officier van Dienst Bevolkingszorg (OvD-Bz) en Adviseur Crisisbeheersing (ACB) 2020
CiteertitelPiketregeling Midden-Holland voor de functie van Officier van Dienst Bevolkingszorg (OvD-Bz) en Adviseur Crisisbeheersing (ACB) 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-04-202001-01-2020Nieuwe regeling

17-12-2019

gmb-2020-89574

Tekst van de regeling

Intitulé

Piketregeling Midden-Holland voor de functie van Officier van Dienst Bevolkingszorg (OvD-Bz) en Adviseur Crisisbeheersing (ACB) 2020

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen;

 

gelezen het advies d.d. 17 december 2019;

 

gelet op artikel 3.19.9 van de Cao Gemeenten;

 

gelet op de afspraken tussen Veiligheidsregio Hollands Midden en Gemeenten inzake regionale piketten Bevolkingszorg;

 

gelet op het instemmende advies van de Ondernemingsraad d.d. 9 december 2019;

 

gelet op de op 9 december 2019 in de Commissie voor Georganiseerd Overleg bereikte overeenstemming;

besluit vast te stellen:

 

Piketregeling Midden-Holland voor de functie van Officier van Dienst Bevolkingszorg (OvD-Bz) en Adviseur Crisisbeheersing (ACB) 2020

 

§ 1 Aanwijzing

Artikel 1

De medewerker met wie is overeengekomen deel te nemen aan de piketregeling en de verplichting rust zich buiten de voor hem geldende werktijden voor intergemeentelijke piketdiensten ter beschikking te houden heeft aanspraak op een vergoeding.

Artikel 2

De medewerker, als bedoeld in artikel 1, wordt door de colleges van de samenwerkende gemeenten aangewezen om in geval van rampen en crises werkzaamheden te verrichten onder leiding en toezicht van het bevoegd gezag.

Artikel 3

Deze overeenkomst kan alleen tot stand komen indien de medewerker voldoet aan de noodzakelijke functionele eisen en beschikt over competenties, zoals nader omschreven in het bij de functie behorende kwalificatieprofiel voor gemeentelijke sleutelfunctionarissen in de crisisbeheersing.

 

§ 2 Vergoeding

Artikel 4

De vergoeding wordt in geld gegeven. Uitvoering van de intergemeentelijke piketregeling geschiedt (in alle redelijkheid) met gesloten beurzen tussen de samenwerkende gemeenten.

Artikel 5

De beschikbaarheidsvergoeding voor de piketfuncties van OvD-Bz en ACB bedraagt € 195,65 bruto per piketweek en wordt maandelijks uitbetaald (op basis van 11 te vervullen piketweken per jaar).

Artikel 6

Eenmalig op jaarbasis wordt aan de piketmedewerker als bedoeld in artikel 1 een vaste vergoeding toegekend ter hoogte van de contante waarde van 14,4 arbeidsuren. Dit bedrag wordt berekend op basis van het maximum uurloon van de functieschaal waarop de medewerker is ingeschaald.

Artikel 7

Op verzoek van de medewerker en indien naar het oordeel van de leidinggevende het dienstbelang zich daartegen niet verzet, kan de vergoeding als bedoeld in artikel 6 in de vorm van verlof gegeven worden.

Artikel 8

Indien de medewerker (tijdelijk) niet in staat is om in evenredigheid deel te nemen in het rooster, bijvoorbeeld als gevolg van langdurige ziekte of zwangerschapsverlof, vervalt de vergoeding tot het moment waarop de medewerker weer in staat is naar evenredigheid deel te nemen.

Artikel 9

Op deze piketregeling is geen afbouwregeling van toepassing bij beëindiging van de piketfunctie.

 

§ 3 Invulling piketpool

Artikel 10

De piketregeling wordt ingevuld door een pool van medewerkers op basis van een vastgesteld gelijkwaardig rooster. Dit rooster wordt opgesteld per kalenderjaar en loopt van maandag 09:00 uur tot de daarop volgende maandag 09:00 uur. Daarbij vervult iedere medewerker een gelijkwaardige tijdsperiode van de piketregeling.

Artikel 11

In de situatie zoals bedoeld in artikel 9 wordt het rooster aangepast aan het aantal beschikbare medewerkers.

Artikel 12

Het college van de gemeente waar de medewerker is aangesteld, blijft de formele werkgever van de desbetreffende medewerker en de rechtspositie van die gemeente blijft, ook voor onderhavige werkzaamheden in het kader van de Wet Veiligheidsregio’s, van toepassing.

 

§ 4 Nadere regels

Artikel 13
  • 1.

    Burgemeester en wethouders kunnen ter uitvoering van deze regeling nadere regels stellen.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders zijn bevoegd te beslissen, voor zover nodig in afwijking van het in deze regeling bepaalde, in gevallen, waarin deze regeling naar hun oordeel niet of niet in redelijkheid voorziet.

Artikel 14
  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van publicatie op Overheid.nl en werkt terug tot en met 1 januari 2020.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: “Piketregeling Midden-Holland voor de functie van Officier van Dienst Bevolkingszorg (OvD-Bz) en Adviseur Crisisbeheersing (ACB) 2020”.

     

Waddinxveen,17 december 2019

burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen,

de secretaris,

mw. A.B.Blomme

de burgemeester,

drs. E.J.Nieuwenhuis