Organisatie | Oldambt |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke Regeling Afeer 2020 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2020 | vernieuwde regelgeving | 03-12-2019 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Gemeentebesturen: De colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd of gehouden zijn. In het kader van de Wet sociale werkvoorziening dient voor gemeentebesturen het bestuur van het Openbaar Lichaam gelezen te worden, als bedoeld in artikel 1, lid 2 van de Wet sociale werkvoorziening
Wsw-werknemer: Wsw-geïndiceerde medewerkers in dienst van het Openbaar Lichaam
Waar in de regeling artikelen van de Gemeentewet of van enig andere wet of wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, treden het Openbaar Lichaam, het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter in de plaats van respectievelijk de gemeente, de raad, het college en/of de burgemeester.
Hoofdstuk 2 Doelstelling en bevoegdheden
De in het tweede lid genoemde besluiten bevatten tevens de aanduiding van de specifieke bevoegdheden die door de deelnemers worden overgedragen dan wel gemandateerd aan het Openbaar Lichaam en tevens de wijze van kostenverrekening en overige voorwaarden waaronder deze bevoegdheden worden uitgeoefend.
Het Algemeen Bestuur is het bevoegd orgaan om, bij meerderheid van stemmen, te besluiten tot deelname aan de Werkgeversvereniging Samenwerkende Gemeenschappelijke Organisaties (WSGO) nu de regeling in deze mogelijhkheid voorziet en dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang.
Hoofdstuk 3 Het Algemeen Bestuur
Het college van elk der deelnemende gemeenten wijst uit zijn midden twee personen en een plaatsvervanger aan als lid van het Algemeen Bestuur. Daarnaast wijst ieder college uit zijn midden nog een persoon voor het Algemeen Bestuur aan, indien het aantal Wsw-werknemers uit zijn gemeente op 1 januari van het komende jaar minimaal 150 bedraagt en het aantal geprognosticeerde trajecten (met betrekking tot uitvoering van artikel 3, eerste lid, onderdeel c) minimaal 50 bedraagt. Daarnaast wijst ieder college uit zijn midden nog twee personen aan voor het Algemeen Bestuur, indien het aantal Wsw-werknemers uit zijn gemeente 400 of meer bedraagt en het aantal trajecten 150 of meer bedraagt. Zie figuur 3.1 voor een schematische weergave van het aantal aan te wijzen Algemeen Bestuursleden.
(besluit op meerderheid van stemmen) (besluit op meerderheid van stemmen) |
Figuur 3.1 Schematische weergave van het aantal aan te wijzen bestuursleden
Artikel 6. Vergaderquorum / stemmen
De eerste twee aangewezen Algemeen Bestuursleden van elk der deelnemende gemeenten hebben, op aangewezen onderwerpen (aangeduid met AB* in de bij de regeling behorende Bijlage Bevoegdheden en Directiestatuut) een enkelvoudig stemrecht. De overige Algemeen Bestuursleden onthouden zich op deze onderwerpen van hun stem. Op deze onderwerpen wordt een besluit genomen op basis van meerderheid van stemmen.
De eerste twee aangewezen Algemeen Bestuursleden van elk der deelnemende gemeenten hebben, op aangewezen onderwerpen (aangeduid met AB*** in de bij de regeling behorende Bijlage Bevoegdheden en Directiestatuut) een enkelvoudig stemrecht. De overige Algemeen Bestuursleden onthouden zich op deze onderwerpen van hun stem. Op deze onderwerpen wordt een besluit genomen op basis van unanimiteit van stemmen. Zie figuur 3.1 voor een schematische weergave van het stemrecht.
Het Algemeen Bestuur kan in een besloten vergadering, op grond van de belangen, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, omtrent het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van de stukken welke aan het Algemeen Bestuur worden voorgelegd, geheimhouding opleggen. Deze wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of van de stukken kennis dragen, in acht genomen, totdat het Algemeen Bestuur de geheimhouding opheft.
Hoofdstuk 6 Informatieplicht, verantwoordingsplicht
Artikel 11. Informatieplicht, verantwoordingsplicht
De leden van het Dagelijks Bestuur zijn tezamen en ieder afzonderlijk aan het Algemeen Bestuur verantwoording verschuldigd van het door het Dagelijks Bestuur gevoerde bestuur en geven te dien aanzien alle door het Algemeen Bestuur verlangde inlichtingen, een-en-ander voor zover dit niet strijdig is met de te behartigen belangen.
De colleges van de deelnemende gemeenten zijn gehouden het Algemeen Bestuur in kennis te stellen van de bij hen in voorbereiding zijnde plannen en/of maatregelen met betrekking tot de in artikel 3 genoemde taken, voor zover deze redelijkerwijs van belang kunnen zijn voor het functioneren van het Openbaar Lichaam.
Een lid van het Algemeen Bestuur is aan het college, dat het lid heeft aangewezen (conform het tweede lid), verantwoording verschuldigd voor het in het Algemeen Bestuur gevoerde beleid en bestuur. Het college, waardoor het lid is aangewezen, bepaalt de wijze waarop dit zal geschieden en doet hiervan mededeling aan het Algemeen Bestuur van het Openbaar Lichaam.
Een lid van het Algemeen Bestuur is aan de raad van de gemeente waaruit dat lid afkomstig is (conform het derde lid), verantwoording verschuldigd voor het in het Algemeen Bestuur gevoerde beleid en bestuur. De raad van de gemeente waaruit dat lid afkomstig is, bepaalt de wijze waarop dit zal geschieden en doet hiervan mededeling aan het Algemeen Bestuur van het Openbaar Lichaam.
Hoofdstuk 8 Financiële bepalingen
Tabel 8.1 Schematische weergave van de percentuele verdeling van de bijdrage in het exploitatietekort per gemeente
Voor de uitvoering nieuw beschut werken onder de Participatiewet aan de hand van het tekort naar evenredigheid van het aantal ingezetenen, met een indicatie voor nieuw beschut werken onder de Participatiewet, van die gemeente dat bij het Openbaar Lichaam in het betreffende jaar werkzaam is op basis van fte’s.
Voor uitvoering Participatiewet (voor personen die door de colleges zijn aangemeld en die vallen onder de werking van artikel 7, eerste lid sub a van de Participatiewet) aan de hand van het tekort naar evenredigheid van het aantal ingezetenen, met volledige of gedeeltelijke inkomensondersteuning onder de Participatiewet - de zogenoemde uitkeringsgerechtigden - van die gemeente dat bij het Openbaar Lichaam aangemeld is in het betreffende jaar op basis van aantallen.
De deelnemende gemeenten garanderen de voldoening van rente en aflossing van de door het Openbaar Lichaam te sluiten vaste geldleningen en op te nemen rekeningcourantkredieten, naar evenredigheid van het aantal ingezetenen van die gemeente dat als Wsw-werknemer bij het Openbaar Lichaam werkzaam is op basis van fte’s.
Hoofdstuk 9 Overgangs- en slotbepalingen
Indien de meerderheid van het Algemeen Bestuur het voorstel heeft aangenomen bij meerderheid van stemmen, zendt het Algemeen Bestuur het voorstel aan de deelnemers die binnen twee maanden na ontvangst van dit voorstel en met inachtneming van artikel 1, tweede lid van de Wet, een besluit nemen en dit terstond aan het Algemeen Bestuur meedelen.
Artikel 21. Toe- en uittreding
Elke deelnemer kan, met inachtneming van artikel 1 van de Wet, om de vijf jaren een besluit nemen, waarbij de deelneming aan de regeling wordt opgezegd, ingaande twee jaren na het verstrijken van het jaar, waarin het besluit tot opzegging is genomen. De uittredende deelnemer is gehouden een door het Algemeen Bestuur vast te stellen uittredingsbedrag aan het Openbaar Lichaam te betalen. Het Algemeen Bestuur is eveneens bevoegd vast te stellen dat de uittredende deelnemer een deel van het personeel van het Openbaar Lichaam overneemt.
Het Algemeen Bestuur stelt de eindrekening en de eindsaldi vast en bepaalt het aandeel daarin voor elke deelnemende gemeente, daarbij rekening houdende met het bedrag dat door elk van de deelnemende gemeenten gedurende de laatste vijf gehele jaren der exploitatie, in de kosten van het Openbaar Lichaam is bijgedragen.
Het bestuur van het Openbaar Lichaam draagt zorg voor de informatie- en archiefbescheiden van het Openbaar Lichaam overeenkomstig een door het Algemeen Bestuur vast te stellen archiefregeling, onverminderd het bepaalde in de Archiefwet, de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming en de Algemene Verordening Gegevensbescherming.