Organisatie | Leidschendam-Voorburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Spelregels subsidietafels |
Citeertitel | Spelregels subsidietafels |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-2020 | Voorwaarden, nr 2 en 3 | 14-07-2020 | 1797 | ||
27-03-2020 | 01-08-2020 | nieuwe regeling | 17-03-2020 | 1621 |
De subsidietafel is een overlegtafel waarbij aanbieders en gemeente met elkaar in gesprek gaan over wat het beste aanbod is voor de opgave. Aan de voorkant worden er spelregels op gesteld over de werkwijze, besluitvorming en toetreden aan de tafel. Daarna wordt er door de aanbieders van de tafel een advies opgesteld aan het college over de subsidieaanvragen voor de betreffende opgave. Waarbij het streven is om tot één gezamenlijk akkoord te komen wat financieel vertaald wordt in de subsidieaanvragen. Dit akkoord beantwoord aan de vooraf gestelde opgave.
Bij dit model blijven individuele beschikkingen per aanbieder bestaan. Echter zijn die beschikkingen gekoppeld aan het gezamenlijk akkoord.
Voor de verantwoording wordt een gezamenlijk jaarverslag op inhoud gemaakt waarin verantwoord wordt hoe de resultaten worden gehaald. De jaarrekeningen worden weer individueel ingediend om de vaststelling van de subsidie af te ronden.
Aan de tafel ligt een jaarlijkse cyclus ten grondslag.
Gemeente en organisaties zijn samen verantwoordelijk voor de transformatie en voor het realiseren van maatschappelijk nut. Ieder heeft daarin ook een eigen, soms uiteenlopend, belang. Daarom zijn er spelregels hoe we met elkaar de komende jaren ingaan. Deelnemen aan een ‘thematafel’ betekent dat spelregels erkend en geaccepteerd worden. Alle deelnemers leggen dit vast bij de eerste bijeenkomst.
Voorwaarden om aan tafel te mogen deelnemen
Initiatiefvragen worden voor 2 jaar vastgesteld. De tafelpartners maken een uitvoeringsplan met een geldigheidsduur van 2 jaar. De initiatiefvraag 2021 en het bijbehorende uitvoeringsplan voor 2021 zal in afwijking hiervan een geldigheid hebben van 1 jaar. De tafelpartners mogen het uitvoeringsplan 2020 waar mogelijk verlengen voor 2021. Subsidie wordt op basis van de uitvoeringsplannen jaarlijks verleend.
Instroommomenten voor nieuwe partners zijn elke 2 jaar op 1 maart voorafgaand aan een subsidiejaar. Instromen na 1 maart kan alleen op uitnodiging van de tafel. Het eerste instroommoment is 1 maart 2021 voor het subsidiejaar 2022 en 2023 Voor de subsidiejaren 2024 en 2025 is het instroommoment 1 maart 2023 en zo verder.
De procedure voor toetreden is als volgt: voor half februari in een toetredingsjaar kunnen geïnteresseerde instellingen zich melden via de link op website van de gemeente (exacte data staan op de website). Met geïnteresseerden wordt een intakegesprek gevoerd door de gemeente. Hierna kan de instelling zich definitief aanmelden bij een tafel. Vooraf aan het intakegesprek moeten geïnteresseerden hun activiteitenvoorstel met financiële onderbouwing opsturen aan de gemeente zodat het bij het gesprek betrokken kan worden.
De ‘tafel’ neemt geen besluiten. Zij heeft een adviserende rol naar het college van burgemeester en wethouders. Het college van burgemeester en wethouders neemt de besluiten op basis van de voorgestelde uitvoeringsplannen. Bij het ontbreken van een gezamenlijk uitvoeringsplan vraagt het college aan de afzonderlijke partijen alsnog plannen in te dienen.
Deelnemende organisaties dienen afzonderlijke plannen altijd bij de tafel in. Daar krijgen zij gelegenheid deze toe te lichten. Het is aan de tafel om te adviseren of en hoe deze plannen betrokken worden bij het opstellen van het gehele uitvoeringsplan. Deze regel geldt ook voor tussentijdse verzoeken om activiteiten te kunnen organiseren. Indienende organisaties moeten dit tijdig doen teneinde de tafel de tijd te geven te kunnen adviseren. In beginsel is deze termijn minimaal twaalf weken voor de beoogde start van de activiteit. De tafel mag hier om haar moverende redenen van afwijken. Die moeten dan blijken uit het advies.
Het uitvoeringsplan is voor de gemeente de basis voor de verantwoording naar de gemeenteraad en naar de partijen. Organisaties dienen zich eerst met elkaar te verstaan over de wijze waarop de verantwoording wordt opgesteld, onverminderd de eisen die door de gemeente aan het uitvoeringsplan zijn gesteld. Deze wordt door de tafel opgesteld en uiterlijk 1 mei van het jaar volgend op het jaar waarop het plan of een deel van het plan (in het geval er meerjarige afspraken zijn gemaakt) betrekking had aan het college aangeboden.
Deelname aan de ‘tafel’ garandeert geen subsidie of andere wijze van inkomsten. De tafel heeft een inspanningsverplichting om bij het opstellen van een uitvoeringsplan frictiekosten in zijn geheel te vermijden. Deelnemers die ondanks deze inspanningsverplichting al meerdere jaren subsidiepartner zijn en bij het uitvoeringsplan substantieel minder of geen subsidie meer gaan ontvangen worden met maatwerk tegemoetgekomen met een afbouw/frictiekostenregeling.
Deze spelregels laten onverlet dat moet worden voldaan aan de van toepassing zijnde bepalingen in de Algemene subsidieverordening en de Nadere regels subsidieverstrekking. Deze houden onder meer in dat het college subsidieaanvragen zorgvuldig moet toetsen. Naarmate de ‘tafels’ zich beter van deze taak kwijten, wordt die toetsing marginaler en kan het college verwijzen naar de zorgvuldigheid die de ‘tafel’ in acht heeft genomen.
Eisen aan het uitvoeringsplan en toetsing
Inhoudelijk krijgen de thematafels veel ruimte om met voorstellen te komen. Het kader wordt gevormd door de maatschappelijke resultaten en bijbehorende indicatoren die in “het sociaal kompas” staan opgenomen. De uitvoeringsplannen i.c. de daarin opgenomen activiteiten moeten dus geloofwaardig daaraan bijdragen.
In de plannen dient rekening gehouden te worden met het kunnen verstrekken van informatie aan de hand waarvan bepaald kan worden of resultaten daadwerkelijk bereikt worden. De basis voor deze informatie staat in het kader.
De in het uitvoeringsplan opgenomen activiteiten dienen tegen redelijke kosten te worden uitgevoerd. Redelijk betekent, dat de kosten niet het gangbare tarief voor dit type activiteiten overschrijden. Het is aan de tafel om hier rekening mee te houden. Deze afweging moet terug te vinden zijn in het uitvoeringsplan.
Het uitvoeringsplan dat uiteindelijk bij de gemeente wordt ingediend, bevat in ieder geval:
De tafelgenoten hebben allen de taak om elkaar kritisch te bevragen op de bijdragen die zij leveren aan de resultaten, welke kosten daarmee gemoeid zijn en wat daarvoor nodig is.
Aan het eind van het proces (deadline 15 oktober) komt iedere tafel met een uitvoeringsplan en een begroting. In deze begroting maken de betrokken partijen expliciet welk budget in totaal nodig is, en welk bedrag per organisatie doorgerekend moet worden om tot uitvoering van het plan te kunnen komen. Bij een positief besluit van het college, wordt die voorgestelde bekostiging vervolgens gesubsidieerd.