Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Bijzondere subsidieverordening fractieondersteuning stadsdeelcommissies en bestuurscommissie stadsgebied Weesp |
Citeertitel | Bijzondere subsidieverordening fractieondersteuning stadsdeelcommissies en bestuurscommissie stadsgebied Weesp |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
=
artikel 149 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-11-2023 | artikel 2, 3, 6, 7, 7a, toelichting | 08-11-2023 | |||
24-03-2022 | 21-11-2023 | artikel 1, 2, 3, 11, toelichting | 08-07-2021 | ||
26-03-2020 | 01-01-2020 | 24-03-2022 | nieuwe regeling | 11-03-2020 | 36/279A.3a.20 |
De subsidie mag in ieder geval niet gebruikt worden ter bekostiging van:
uitgaven waarvoor op grond van de Verordening voorzieningen leden dagelijks bestuur, stadsdeelcommissies en de bestuurscommissie stadsgebied Weesp, het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers alsmede de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden 2019 aanspraak op vergoeding bestaat;
Artikel 5: Gevolgen splitsen fractie
Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 2, tweede lid, vastgestelde subsidie voor de oorspronkelijke fractie, met ingang van de dag volgend op de fractievergadering waarin tot de splitsing is besloten, verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.
Artikel 6: Verantwoorden en terugbetalen
Een fractie die na de verkiezingen niet terugkeert in de stadsdeelcommissie of de bestuurscommissie of die tussentijds ophoudt te bestaan, dient binnen één maand, met ingang van de dag volgend op de dag dat de verkiezingsuitslag is bekendgemaakt of van de dag volgend op de dag waarop de fractie hiervan kennisgeving heeft gedaan, een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in en betaalt de subsidie die niet is besteed terug.
Artikel 7: Steekproefsgewijze controle
De fractie verleent desgevraagd kosteloos medewerking aan een steekproef door of in opdracht van het presidium, bedoeld in artikel 3 van het Reglement van orde gemeenteraad en raadscommissies Amsterdam, om te onderzoeken of de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht, welke kosten zijn gemaakt en of is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
Artikel 7a: Vaststelling subsidie
De raad stelt de subsidie vast uiterlijk in de laatste raadsvergadering van het jaar na afloop van het kalenderjaar waarop de subsidie betrekking heeft.
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 11 maart 2020.
De voorzitter
Femke Halsema
De raadsgriffier
Jolien Houtman
Toelichting Bijzondere subsidieverordening ondersteuning fracties stadsdeelcommissies
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden twee begrippen uit de verordening gedefinieerd. Voor de definitie van fractie is van belang dat er niet alleen subsidie kan worden aangevraagd door groeperingen die aan het begin van een nieuwe zittingsperiode zijn geregistreerd overeenkomstig artikel G3 van de Kieswet of die is gevormd naar aanleiding van een mededeling aan de voorzitter, maar ook voor groeperingen die als blanco lijst aan de verkiezingen hebben deelgenomen of andere groeperingen die samen binnen de stadsdeelcommissies of de bestuurscommissie van het stadsgebied Weesp opereren.
Artikel 2: Verlening subsidie; vast bedrag per fractie en bedrag per zetel
De ondersteuning van de stadsdeelcommissies of de bestuurscommissie van het stadsgebied Weesp vindt zijn vorm in een subsidie. De subsidie wordt jaarlijks door de raad vastgesteld en bestaat uit een vast en een variabel deel: een bedrag per fractie en een bedrag per zetel. Het bedrag per fractie garandeert dat elke groep de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen. Omdat grote fracties meer kosten zullen hebben, wordt er daarnaast ook een bedrag per zetel toegekend.
Fracties kunnen aangeven geen subsidie te willen ontvangen.
In dit artikel is geregeld waar de subsidie aan mag worden besteed. In het eerste lid wordt in dat verband opgemerkt dat de subsidie wordt verstrekt om de volksvertegenwoordigende en adviserende rol van de leden van de stadsdeelcommissie of de bestuurscommissie van het stadsgebied Weesp te versterken. Omdat het bij de ondersteuning bij uitstek om politieke ondersteuning gaat kan deze inhoudelijk niet te zeer gedetailleerd geregeld worden. Te denken valt echter bijvoorbeeld aan:
In het tweede lid is een aantal bestedingen genoemd waarvoor de subsidie in ieder geval niet mag worden gebruikt. Daarmee wordt bijvoorbeeld voorkomen dat het inkomen van de leden van de stadsdeelcommissies of de bestuurscommissie van het stadsgebied Weesp wordt aangevuld of er verkiezingscampagnes worden gefinancierd.
Onder d is geregeld dat de subsidie evenmin kan worden gebruikt voor de uitgaven die uit de individuele vergoedingen voor de leden van de stadsdeelcommissiesof de bestuurscommissie van het stadsgebied Weesp moeten worden bekostigd. Dit betreft bijvoorbeeld:
Onder f is bepaald dat de bijdrage niet mag worden gebruikt ter bekostiging van verkiezingscampagnes. De verkiezingscampagnes komen voor rekening van de politieke partijen. De financiële bijdrage die voortvloeit uit deze verordening, is niet bedoeld om de politieke partijen te subsidiëren. Het onderscheid tussen uitgaven voor de verkiezingscampagne (niet toegestaan) en uitgaven voor voorlichtingsactiviteiten (wel toegestaan) is overigens niet met waterdichte definities aan te geven. Hier wordt een beroep gedaan op de oordeelsvorming en de eigen verantwoordelijkheid van de fracties. In ieder geval moeten spotjes voor radio en tv, affiches, folders en alle andere oproepen op een partij te stemmen gerekend worden tot de campagneactiviteiten. Het moment van openbaarmaking van de uiting is relevant voor de bepaling of uitgaven voor een dergelijke uiting is toegestaan of niet. Bij twijfel is het raadzaam advies te vragen aan het Presidium.
Artikel 4: Betaling subsidie in termijnen
Dit artikel regelt dat de subsidie in vier termijnen bij wijze van voorschot wordt uitbetaald. Dit gebeurt zonder dat er een aanvraag hoeft te worden ingediend. De subsidie wordt betaald nadat de raad de bedragen heeft vastgesteld. Wel is in het tweede lid geregeld dat de betaling van de subsidie wordt gestaakt als de verantwoording niet tijdig wordt ingediend of er niet wordt meegewerkt aan een controle door de accountant op grond van artikel 7. De subsidie wordt op grond van het derde lid definitief stopgezet als de verantwoording meer dan twee maanden te laat wordt ingediend. Het vierde lid regelt tot slot de termijnen van de subsidiebetalingen in een verkiezingsjaar.
Artikel 5: Gevolgen splitsen fractie
Het is denkbaar dat de samenstelling van een fractie tijdens een zittingsperiode van de stadsdeelcommissie wijzigt. Leden van de stadsdeelcommissies kunnen bijvoorbeeld uit de fractie treden en zelfstandig verder gaan of zich aansluiten bij een andere fractie in de stadsdeelcommissie. Voor die situatie is in artikel 5 geregeld dat de subsidie wordt verdeeld. Dit gebeurt direct, dus met ingang van de dag volgend op de fractievergadering waarin tot de splitsing is besloten. Als dat niet zou gebeuren zou een deel van de oorspronkelijke fractie over een te groot subsidiebedrag beschikken en zou het andere deel juist helemaal geen subsidie krijgen. Aan het einde van de bestuursperiode zou dat alsnog verrekend moeten worden. Dit lijkt niet werkbaar.
Artikel 6: Verantwoorden en terugbetalen
Een fractie heeft na afloop van een kalenderjaar tot 1 maart de tijd om bij de gemeenteraad een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in te dienen en de subsidie terug te betalen die niet is besteed. Voor de verantwoording is een model gemaakt (bijlage A). Het initiatief voor het indienen van de verantwoording en het terugbetalen ligt bij de fractie.
Artikel 7: Steekproefsgewijze controle
In artikel 7 is geregeld dat de besteding van de subsidie steekproefsgewijs kan worden gecontroleerd. De fractie moet dan bewijsstukken van de activiteiten en kosten aanleveren. Dit betreft verslagen, foto’s, bewijzen van deelname of andere bewijsstukken gevoegd waaruit blijkt dat de activiteiten hebben plaatsgevonden. Daarnaast worden facturen, bonnen of ander betaalbewijzen overlegd waaruit blijkt dat de genoemde kosten inderdaad zijn gemaakt.
Op grond van deze bepaling kan de raad een beslissing nemen als deze verordening niet of onvoldoende uitkomst biedt. Dit geldt ook voor wat betreft de uitgaven die zijn gedaan. Dit betekent dat de raad zich in voorkomende gevallen ook van te voren over bestedingen kan uitspreken.