Organisatie | Wassenaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Wassenaar houdende regels over integriteit en bejegening (Gedragscode politieke ambtsdragers Wassenaar 2020) |
Citeertitel | Gedragscode politieke ambtsdragers Wassenaar 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Gedragscode 2009 voor politieke ambtsdragers van de gemeente Wassenaar.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-03-2020 | nieuwe regeling | 03-03-2020 | Z/19/038357 |
Het doel van deze gedragscode is om politieke ambtsdragers, raadsleden, burgerraadsleden, burgemeester en wethouders, een houvast te bieden bij het bepalen van normen omtrent de integriteit en het gedrag van het bestuur.
De code bevat regels zowel voor elk bestuursorgaan in zijn geheel als voor zijn leden afzonderlijk.
Gedragscodes zijn voor gemeenten verplicht op grond van de Gemeentewet. Het is de raad die zowel voor de eigen leden als voor de burgemeester en de wethouders en voor de burgemeester als apart orgaan een gedragscode vaststelt.
De code is geschreven voor alle politiek bestuurlijke ambtsdragers van de gemeente. De gedragsregels richten zich dan ook tot al deze politieke ambtsdragers en is bovendien van toepassing op burgerraadsleden.
De code heeft vooral bestuurlijke en politieke relevantie. Politieke ambtsdragers zijn op de naleving van deze gedragscode aanspreekbaar. Wanneer zij zich er niet aan houden kan dat gevolgen hebben voor hun functioneren en voor hun positie. Het rechtskarakter van een gedragscode is dat van een interne regeling in aanvulling op de wettelijke regels. De Gemeentewet laat de gemeenten veel vrijheid bij de inhoudelijke invulling.
Naast deze code bestaan er voorschriften die in wet of elders geregeld zijn, bijvoorbeeld over fraude, valsheid in geschrifte en over nevenfuncties. Dergelijke voorschriften zijn niet in deze code opgenomen.
De code is belangrijk als beoordelingskader voor de raad en voor het college van burgemeester en wethouders bij vragen, twijfels en discussies. De code bevat zowel normen over hoe in een bepaalde situatie te handelen als regels over procedures die moeten worden gevolgd. Procedureafspraken kunnen een onlosmakelijk onderdeel zijn van een gedragsregel en de transparantie en daarmee de controleerbaarheid vergroten.
De code bestaat uit twee onderdelen. Deel I beschrijft een aantal kernbegrippen van integriteit en plaatst daarmee het vraagstuk in een breder kader. Zij vormen als het ware de algemene uitgangspunten voor de gedragscode. Deel II bevat de feitelijke gedragsregels.
Kernbegrippen integriteit van politieke ambtsdragers
Leden van het dagelijks en algemeen bestuur van een gemeente stellen bij hun handelen de kwaliteit van het openbaar bestuur centraal. Integriteit van het openbaar bestuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde, De belangen van de gemeente en in het verlengde daarvan die van de burgers, zijn het primaire richtsnoer. Integriteit van politieke ambtsdragers houdt in dat de verantwoordelijkheid die met de functie samenhangt wordt aanvaard en dat er de bereidheid is om daarover verantwoording af te leggen. Verantwoording wordt intern afgelegd aan collega bestuurders dan wel aan de gemeenteraad, maar ook extern aan organisaties en burgers voor wie bestuurders en gekozen volksvertegenwoordigers hun functie vervullen.
Een aantal kernbegrippen is daarbij leidend en plaatst integriteit van politieke ambtsdragers in een breder perspectief:
Het handelen en het daaruit voortvloeiende gedrag van een politieke ambtsdrager is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente en op haar organisaties en burgers die daar onderdeel van uit maken.
Het handelen van een politieke ambtsdrager heeft een herkenbaar verband met de functie die hij vervult in het bestuur.
Het handelen van een politieke ambtsdrager wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.
Het handelen van een politieke ambtsdrager is transparant, opdat optimale verantwoording mogelijk is en de controlerende organen volledig inzicht hebben in het handelen van de politieke ambtsdrager en zijn beweegredenen daarbij.
Op een politieke ambtsdrager moet men kunnen rekenen. Die houdt zich aan zijn afspraken. Kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt, wendt hij aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.
Het handelen van een politieke ambtsdrager is zodanig dat alle organisaties en burgers op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van partijen op correcte wijze worden afgewogen,
Deze kernbegrippen zijn de toetssteen voor de onderstaande gedragsafspraken. Gedragingen moeten aan deze kernbegrippen getoetst kunnen worden,
Gedragscode 2019 voor politieke ambtsdragers van de gemeente Wassenaar
Geschenken en giften worden niet op het huisadres ontvangen. Indien dit toch is gebeurd, meldt een politieke ambtsdrager dit in het bestuursorgaan waarvan hij deel uit maakt, waarna door het bestuursorgaan waarvan de politieke ambtsdrager deel uitmaakt een besluit over de bestemming van het geschenk wordt genomen.
Een politieke ambtsdrager maakt in het bestuursorgaan waar hij deel van uit maakt melding van uitnodigingen voor excursies en evenementen op kosten van derden. Deze uitnodigingen worden alleen geaccepteerd als het betreffende bestuursorgaan daarvoor toestemming verleend. Daarbij is het gemeentelijk belang doorslaggevend.
De gemeente Wassenaar kent geen gemeentelijke creditcard voor politieke ambtsdragers.
Een politieke ambtsdrager die het voornemen heeft uit hoofde van zijn functie een buitenlandse reis te maken of is uitgenodigd voor een buitenlandse reis of werkbezoek op kosten van derden, heeft vooraf toestemming nodig van het bestuursorgaan waar hij deel van uit maakt. Het gemeentelijk belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming.
Een politieke ambtsdrager meldt het voornemen tot een buitenlandse reis of een uitnodiging daartoe in het bestuursorgaan waar hij deel van uit maakt en verschaft daarbij informatie over het doel van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap, de geraamde kosten en de wijze waarop van de reis verslag wordt gedaan.
Het ten laste van de gemeente meereizen van de partner van een politieke ambtsdrager naar en in het buitenland is uitsluitend toegestaan wanneer dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en het belang van de gemeente daarmee gediend is. Het meereizen van de partner wordt bij de besluitvorming betrokken.
Het anderszins meereizen naar en in het buitenland van derden op kosten van de gemeente is niet toegestaan. Het meereizen van derden op eigen kosten is toegestaan en wordt in dat geval bij de besluitvorming betrokken. (Onder een buitenlandse reis wordt verstaan een reis naar het buitenland (inclusief de Nederlandse Antillen en Aruba), niet zijnde een reis naar een instelling van de Europese Unie).
Respectvolle bejegening van de politieke ambtsdragers als college, raad dan wel een ieder afzonderlijk onderling, de raads- en collegeleden in hun verhouding tot de voorzitter van de raad en de voorzitter van het college, en ieder ander binnen de ambtelijke organisatie van de gemeente en Werkorganisatie Duivenvoorde en de griffie staat buiten kijf. Beledigende opmerkingen of opmerkingen op de persoon gericht worden niet gemaakt.
Als een politieke ambtsdrager kennis draagt van een concrete schending of vermoeden van schending, dan rust op het raadslid de plicht om hiervan melding te maken bij burgemeester. Indien het de burgemeester betreft, dan wordt de melding gedaan bij de plaatsvervangend voorzitter van de raad danwel de locoburgemeester.
De raad respectievelijk het college agenderen in de vergadering in het eerste kwartaal van het jaar en voorts zoveel als nodig is, de invulling en naleving van deze gedragscode en in den brede de integriteit van politieke ambtsdragers ter bespreking in hun vergaderingen. De burgemeester en het college delen de invulling en de naleving voor zover het hen aangaat met de raad. De raad maakt de uitkomsten van deze bespreking openbaar via de website van de gemeente. De burgemeester ziet hierop toe.
Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Wassenaar van 3 maart 2020.
de griffier,
drs. A.H. Schouten
de voorzitter,
drs. L.A. de Lange
Toelichting bij 'Gedragscode 2019 voor politieke ambtsdragers van de gemeente Wassenaar'
Naast vergoedingen voor nader aangeduide kosten zoals reis- en verblijfkosten, hebben politieke ambtsdragers aanspraak op een vaste (forfaitaire) onkostenvergoeding of ambtstoelage.
Onderstaand een overzicht van de gehanteerde kostencomponenten en de verdeling hiervan:
Representatie (koffie, thee, hapjes, drankjes, etentjes met zakelijke relaties, attenties e.d.). Tevens worden onder deze categorie begrepen de noodzakelijke kosten voor de representatie die door de partner worden gemaakt in verband met de functie-uitoefening als politieke ambtsdrager.
Voorbeelden zijn uitgaven en (reiskosten) verbonden aan bezoeken van zieken, 100-jarigen en het bijwonen van georganiseerde activiteiten, bijeenkomsten en recepties.
Uitgaven voor (abonnementen voor) vakliteratuur, losbladige uitgaven, naslagwerken komen voor rekening van de gemeente als het aangeschafte eigendom is en blijft van de gemeente.
Contributies/lidmaatschappen: lidmaatschap vakbond, belangenvereniging, beroepsvereniging, bestuurdersvereniging e.d.
De kosten van een huistelefoon zijn voor rekening van de politieke ambtsdragers, De gemeente stelt een mobiele telefoon aan de bestuurders ter beschikking voor overwegend zakelijk gebruik 90% of meer) en betaalt de abonnementskosten en gesprekskosten, Eventueel privégebruik wordt doorbelast, een minimaal privégebruik is om redenen van efficiency toegestaan.
Pennen, potloden, papier, zakelijke agenda e.d. worden door de gemeente aan bestuurders verstrekt. De kosten voor verzenden van zakelijke post en het kopiëren van zakelijke stukken zijn voor rekening van de gemeente.
Zakelijke giften die de politieke ambtsdrager louter als zodanig doet, en die men als privépersoon niet zou hebben gedaan, aan inzamelingsacties, collectes e.d. (in de regel voor plaatselijke doeleinden). Giften aan een politieke partij of verkiezingscampagne maken hier geen deel van uit.
Representatieve ontvangsten aan huis
Hieronder vallen de kosten verbonden aan kleine ontvangsten in de eigen woning die direct verband houden met de uitoefening van het ambt in het eigen huis (consumptieve verstrekkingen e.d.), Indien vooraf toestemming is verleend door het college van B&W, door het bestuursorgaan waarin wordt deelgenomen, dan komen de kosten voor rekening van de gemeente.
Excursies die worden gevolgd ten behoeve van de uitoefening van het politieke ambt (inclusief reis- en verblijfskosten) zoals het uitje van de raad komen voor rekening van de gemeente.
Kosten voor cursussen en congressen gemaakt ter uitoefening van het ambt komen voor rekening van de gemeente.