Organisatie | Brunssum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent de werkinstructie voor de griffier (Instructie voor de griffier van de gemeente Brunssum) |
Citeertitel | Instructie voor de griffier van de gemeente Brunssum |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Instructie voor de Griffier Gemeente Brunssum 2009.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-03-2020 | nieuwe regeling | 03-03-2020 | 974313 |
De raad van de gemeente Brunssum;
Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd
gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie d.d. 4 februari 2020
gehoord de raadscommissie Algemeen Bestuurlijke Aangelegenheden d.d. 18 februari 2020
In deze instructie wordt verstaan onder:
Raad: de gemeenteraad van Brunssum
Griffie: de organisatorische eenheid die is belast met de ondersteuning van de gemeenteraad, de raadscommissies, werkgroepen, rekenkamercommissie, onderzoekscommissie, werkgeverscommissie, de voorzitter van de gemeenteraad, de voorzitters van de raadscommissies, het presidium, de raadsfracties en de individuele raadsleden.
Griffier: raadsfunctionaris ex artikel 107 Gemeentewet;
Werkgeverscommissie: de bestuurscommissie ex artikel 83 Gemeentewet die belast is met de werkgeversrol van de raad raadsgriffie
Raadscommissie: een door de gemeenteraad ingestelde commissie ex artikel 82 Gemeentewet;
Bestuurscommissie: een door de gemeenteraad ingestelde commissie ex artikel 83 Gemeentewet;
Commissie: een door de gemeenteraad ingestelde overige commissie ex artikel 81oa, 84 of 155a Gemeentewet;
Presidium: als bedoeld in artikel 5 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Brunssum
Ambtelijke organisatie: de ambtelijke organisatie als bedoeld in het Organisatiebesluit gemeente Brunssum
Beleidsagenda: plannings- en sturingsinstrument voor (strategische) agendering van (meerjarige) beleidsprioriteiten van de gemeenteraad.
HOOFDSTUK 2 Instructie voor de griffier
De griffier draagt er zorg voor dat de leden van de raad desgevraagd technische bijstand verkrijgen bij het formuleren van moties, amendementen en voorstellen, het voorbereiden van interpellaties, het stellen van vragen en dergelijke in het Reglement van Orde voor de gemeenteraad voorziene rechten van leden van de raad.
De hoofdverantwoordelijkheid van de griffier is de ondersteuning van de raad. De griffier is het aanspreekpunt voor alle vragen naar ambtelijke ondersteuning van de raad en de individuele raadsleden.
Uit de opzet van dit artikel spreekt een proactieve houding van de griffier. Daarbij vallen de termen “ongevraagd” en “stimuleert” op.
Artikel 3 Bestuurlijke besluitvorming
Uit de opzet van dit artikel spreekt een proactieve houding van de griffier. Daarbij vallen de termen “stimuleert” en “coacht” op.
Artikel 4 Politiek, bestuurlijk en ambtelijk verhoudingen
Uit dit artikel spreekt de noodzaak tot afstemming met de ambtelijke organisatie om tot een maximalisatie van het proces van besluitvorming te kunnen komen. Om dit te kunnen bereiken is het is tevens noodzakelijk dat de griffier het mandaat heeft om namens de raad extern tot procedure afspraken te kunnen komen.
De (raads)agenda’s worden vastgesteld door de raad en worden voorbereid door het Presidium.
De griffier neemt de ambtelijke voorbereiding ter hand. Het ligt in de rede dat de griffier, indien
de raad een beleidsagenda (raadsprogramma) vaststelt, ook daarbij ondersteuning biedt.
Artikel 7 Vergaderingen van de raad en raadscommissies
De burgemeester wordt in zijn functie van voorzitter van de raad bijgestaan door de griffier. De griffier zit naast de burgemeester tijdens raadsvergaderingen, verzorgt de besluitenlijst en biedt ondersteuning. De voorzitters van de raadscommissies worden op dezelfde wijze door de griffier of diens plaatsvervangers ondersteund. De besluitenlijsten worden altijd onder de zorg van de griffier opgesteld.
Artikel 8 Ondersteuning Presidium
Voor het Presidium geldt hetzelfde als voor de raad in het algemeen, zij wordt ondersteund door de griffier.
Indien de raad een onderzoekscommissie instelt zal deze natuurlijk behoefte hebben aan ambtelijke ondersteuning. Het is logisch dat deze onder de zorg van de griffier verschaft zal worden. De enquêtecommissie is immers een raadscommissie. Wellicht zal voor een dergelijke commissie tijdelijk extra personeel aangenomen moeten worden vanwege het intensieve en tijdelijke karakter van de werkzaamheden.
Artikel 10 Ambtelijke bijstand
De griffier heeft een spilfunctie in het goed laten verlopen van ambtelijke ondersteuning voor de raadsleden. De regeling hiervoor is uitgewerkt in de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning. Uitgangspunt is dat verzoeken om ondersteuning in eerste instantie bij de griffier worden ingediend. Een belangrijke taak voor de griffier is de bewaking van de termijn waarbinnen de bijstand verleend wordt. Gezien de verschillen in aard en omvang van de werkzaamheden is er geen uniforme termijn te stellen. Het actief bewaken van de voortgang van het proces door de griffier kan echter wel voorkomen dat een verzoek onnodig lang blijft liggen.
Artikel 11 Communicatie en voorlichting
De onafhankelijke positie van de griffie ook ten opzichten van fracties binnen de raad en de burgers is van belang. Het initiatief ligt hier voornamelijk bij de gemeenteraad. De griffier kan middels het opstellen van een communicatieplan wel suggesties richting de raad doen.
Artikel 12 Leidinggeven en management
In lid 1 van dit artikel wordt de onafhankelijkheid van de ondersteunende organisatie en het werkgeverschap van de raad nogmaals onderstreept. Het is niet wenselijk dat de griffie los van de ambtelijke organisatie een eigen rechtspositioneel beleid gaat voeren. Het verdient aanbeveling dat de griffie aansluit bij de gemeentelijke rechtspositie zoals neergelegd in de CAO gemeenten. Wel dient gewaarborgd, dat bijvoorbeeld de functieomschrijvingen van de medewerkers van de griffie en de griffier door de werkgeverscommissie vastgesteld kunnen worden. Wat betreft de inpassing (hoogte van de salariëring) kan wel aansluiting gezocht worden bij het ambtelijk loongebouw. De ambtelijke organisatie en eventueel onafhankelijke derden bieden hierbij ondersteuning aan de griffier.
Artikel 13 Verhindering en vervanging
Er is gekozen voor een volledige vervangen van de griffier door de plaatsvervanger. Bij deze keuze ligt het voor de hand dat na benoeming van de betreffende medewerker door de griffier, de raad deze formeel als plaatsvervanger aanwijst op basis daarvan ook in rechte kan vertegenwoordigen.
De werkgeverscommissie is verantwoordelijk voor het functioneren van de griffier en de griffie, incl. het organisatie-, informatie- en personele beleid, het beheer van budgetten, de stukkenstroom, de voortgangsbewaking en het communicatiebeleid. In dit licht legt de Griffier verantwoordelijkheid af aan de werkgeverscommissie.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Brunssum, gehouden op 3 maart 2020
De raad voornoemd,
, voorzitter
,griffier.
Bijlage I NOTITIE INSTRUCTIE VOOR DE GRIFFIE(R)
Middels de instructie van de griffie(r) wordt beoogd een duidelijke relatie te scheppen tussen de gemeenteraad van Brunssum en de door haar ingestelde griffie. De instructie wordt voorafgegaan door deze notitie waarbij de griffie voor de gemeenteraad haar kijk op de missie, visie en strategie van de griffie weergeeft en welke door uw Presidium besproken is. De instructie voor de griffie(r) zelf dient door uw gemeenteraad vastgesteld te worden.
In essentie is het Presidium gevraagd een uitspraak te doen met betrekking tot de positionering van uw griffier en griffie. De griffie is een zelfstandige, van het college onafhankelijke organisatie die geheel in dienst is van en verantwoording aflegt aan uw raad. Het is aan u om aan te geven welke taken en rollen u aan de griffie wenst te geven.
In deze notitie geeft de griffie haar eigen kijk op de uit te voeren werkzaamheden. Naast deze notitie zal er in dit kader per artikel van de instructie een toelichting gegeven worden.
Daarnaast dient opgemerkt te worden dat deze instructie tevens de basis vormt voor de functieomschrijving van de griffier. Deze functieomschrijving dient u als Presidium en uiteindelijk als raad vast te stellen.
Het uitgangspunt voor de missie van de griffie is artikel 107a lid 1 van de Gemeentewet. Dit artikel luidt als volgt: "De griffier staat de raad en de door de raad ingestelde commissies bij de uitoefening van hun taak terzijde." Uit dit wetsartikel is de missie van de griffie af te leiden:
De griffie ondersteunt, faciliteert en adviseert de raad en haar raadscommissies bij het vormgeven en invullen van de kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende taak. Daarbij schept de griffie de voorwaarden voor het duaal functioneren en het waarmaken van de kwalitatieve en kwantitatieve ambities van de raad.
Hoe ziet de griffie haar hoofdtaak?
Middels de visie geeft de griffie aan welk standpunt zij inneemt ten aanzien van realisering van haar hoofdtaak, met andere woorden hoe denkt de griffie de missie te realiseren. Onze visie luidt als volgt:
De griffie zorgt voor een proactieve, effectieve en efficiënte advisering, informatievoorziening, ondersteuning en facilitering van de raad en haar raadscommissies.
Op welke manier geeft de griffie invulling aan haar hoofdtaak?
De griffie wil een kleine slagvaardige organisatie zijn. Vanuit onze zelfstandige en onafhankelijke rol en positie geven wij invulling aan onze hiervoor omschreven hoofdtaak. Wij vormen de verbinding tussen de raad enerzijds en het college c.q. de ambtelijk organisatie anderzijds. Daarnaast achten wij ons verantwoordelijk voor de procedurele, inhoudelijke en beleidsmatige ondersteuning van de raad en individuele raadsleden en dragen daarbij zorg voor de coördinatie van de verlening van ambtelijke bijstand.
Wij dragen op een zo efficiënt mogelijke wijze daadwerkelijk bij aan de realisatie van beoogde doelen.
Wij willen ons kenmerken door pro-activiteit. Hiermee wordt tot uitdrukking gebracht dat we eigenstandig initiatieven nemen en vooruit willen. Denken buiten de bestaande (vaak veilige) kaders. We gaan voor verbetering en optimalisatie. Daar willen we graag moeite voor doen, want we geloven dat we daardoor een bijdrage leveren aan de optimalisering van het besluitvormingsproces en het versterken van de strategische positionering van de raad en zoekt daarbij nadrukkelijk de verbinding met het college en de ambtelijke organisatie. We denken mee, volgen interne- en externe ontwikkelingen, lossen knelpunten op en staan open voor veranderingen.
Bij deze wijze van werken worden door de griffie de volgende waarden nagestreefd:
Integriteit is noodzakelijk om relaties op te bouwen in deze politiek bestuurlijke omgeving. Integer handelen wil zeggen zich houden aan de waarden en regels die voor het werk binnen de griffie gelden. Integer handelen betekent dat gesprekken binnenskamers blijven. Dat het duidelijk is wanneer dingen in vertrouwen worden uitgesproken. Uitzondering hierop zijn mededelingen die conflicteren met het algemeen maatschappelijk belang en/of de goede zeden. Integriteit houdt ook in respectvol met elkaar omgaan.
De griffie is een onafhankelijke afdeling binnen de organisatie. Maar onafhankelijkheid gaat verder. Onafhankelijkheid gaat over de positie van de griffier tegenover de verschillende fracties, het college en de ambtelijke organisatie. Vanzelfsprekend behandelen wij de fracties gelijk voor wat betreft het verlenen van diensten. We hebben een neutrale houding, zijn niet vooringenomen en streven een objectieve kijk op de wereld na.
De griffie bestaat uit professionals die streven naar kwaliteit, deskundigheid en zorgvuldigheid bij de uitvoering van het werk. De griffie is en blijft continue in ontwikkeling en schept zodanige voorwaarden dat continue verbeteringen doorgevoerd kunnen worden. Permanente aandacht voor de verbetering van de doelmatigheid en doeltreffendheid van de werkzaamheden en de taakuitoefening staat daarbij voorop.
De griffie is er voor de raad en haar raadscommissies. Toegankelijkheid van de griffie speelt daarbij een belangrijke rol. We streven ernaar dat informatie en dienstverlening voor alle raadsleden effectief bereikbaar, begrijpbaar en bruikbaar is zonder drempels. Hiermee houden we in onze ondersteuning rekening. We zijn goed bereikbaar. We werken adequaat en houden ons aan gemaakte afspraken.
Welke specifieke taken heeft de griffie?
Zoals gezegd is volgens de Gemeentewet de algemene taak van de griffie: het terzijde staan van de raad en de door de raad ingestelde commissies bij de uitoefening van hun taak.
Meer specifiek zijn de taken van de griffie als volgt te omschrijven:
Voorbereiding raadsvergaderingen; verzamelen van raadsvoorstellen en bijbehorende stukken, opstellen agenda, controleren raadsstukken (voorstellen en besluiten) op volledigheid en juistheid, opstellen lijst van ingekomen stukken, verzending raadsstukken, publiceren in weekblad en op de website, ter inzage legging en publicatie, overleg met de voorzitter, overleg met het college, secretaris en/of afdeling etc.;
Bijwonen en afhandelen van de raadsvergaderingen; ondersteuning van de voorzitter, zorgen voor notulering, besluitenlijst, geluids- en video opnames, opstellen en uitzetten overzicht van toezeggingen, formulering van de besluiten, ondertekening van besluiten, evt. brieven naar aanleiding van besluiten;
Ondersteuning van de raadscommissies/rekenkamercommissie
Voorbereiding commissievergaderingen/rekenkamercommissie; verzamelen voorstellen en bijbehorende stukken, opstellen voorlopige agenda, overleg met collegeleden, de voorzitter, secretaris en/of afdeling, opstellen en verzenden agenda, controleren commissiestukken op volledigheid en juistheid, kopiëren en verzending stukken, ter inzage legging stukken, publiceren in weekblad en op de website, uitnodigen participanten, regelen presentaties en audiovisuele middelen; afspraken met participanten;
Beleidsontwikkeling en ontwikkeling dualisering
Diversen; opstellen verordeningen en voorstellen, opstellen adviezen en memo's, stimuleren van overzichtelijke stukken vanuit de organisatie, (juridische) controle op raadsstukken, ingekomen stukken, verbeteren actieve informatieplicht, verbeteren kwaliteit raadsvoorstellen (adviseren bij de doorontwikkeling van het format voor raadsvoorstellen, alternatieve beleidskeuzes, gefaseerde beleidsontwikkeling etc.)
Aansturing en organisatie van de griffie, diversen
Administratie en archivering; bijhouden van diverse administraties, register van nevenfuncties raadsleden, archivering van stukken, bijhouden van aankomende agendapunten voor raad en commissies, actueel houden raadsinformatiemap en de leesmappen van raad en commissies, budgetbewaking, afdoening e-mails diversen, doornemen van vakliteratuur etc.
Op een beleidsagenda staan zaken welke aan de raad ter besluitvorming dan wel ter controle voorgelegd dienen te worden. Met het college en directie moeten afspraken worden gemaakt over de actualisering van de agenda. Er is een relatie met het raadsprogramma waarin reeds de nodige zaken zijn opgenomen. Het Presidium geeft eventueel prioriteit van behandeling aan.
De volksvertegenwoordigende rol van de raad komt tot nu toe vooral tot uiting in de contacten van fracties en individuele raadsleden met burgers. De vraag moet beantwoord worden, of de raad ook als raad in haar volksvertegenwoordigende taak contacten met de bevolking zou moeten opzoeken. Te denken valt aan wijkbijeenkomsten, werkbezoeken, spreekuren, thema-avonden, politiek café, burgerforum, raadsvergaderingen voor scholieren en dergelijke. Het betreft derhalve eerder een publieke/maatschappelijke invulling van de volksvertegenwoordigende rol.
In welke omgeving functioneert de griffie?
De griffie richt zich in eerste instantie op de raad, diens voorzitter, het presidium en haar raadscommissies. Maar de omgeving van de griffie is ruimer en bestaat uit een politiek-bestuurlijk krachtenveld: het college van burgemeester en wethouders, de ambtelijke organisatie, burgers/inwoners, bedrijven, instellingen en media.
Verschillende partijen dienen elkaars rol te begrijpen en respecteren. Een gegeven is dat de verschillende posities met elkaar kunnen conflicteren, waarbij als uitgangspunt altijd de verbinding gezocht zal worden.
Binnen welke (wettelijke) kaders functioneert de griffie?
De kaders waarbinnen de griffie haar werkzaamheden uitvoert zijn gesteld in:
Daarnaast worden er ten behoeve van sturing door de gemeenteraad een Jaar- en Communicatieplan opgesteld.
Welke doel stelt de griffie zichzelf?
De primaire doelstelling van de griffie is om met in achtneming van de geformuleerde waarden tot kwalitatieve invulling en constante verbetering van de aan haar opgedragen hoofdtaak te komen.
Daarnaast zal uw raad middels het vaststellen van een jaarplan specifieke doelstellingen formuleren, evalueren en bijstellen. Te denken valt daarbij aan invullingen van uw kaderstellende, controlerende en vertegenwoordigende taken en verzelfstandiging van uw raad. De griffie zal ter realisatie van deze doelstellingen op de hiervoor omschreven wijze ondersteuning bieden.
Hoe legt de griffie verantwoording af?
De griffie zal middels het opstellen van jaarlijks uit te brengen verslag verantwoording aan uw raad afleggen met betrekking tot wijze waarop zij invulling heeft gegeven aan de haar opgedragen taken en deze delen met de werkgeverscommissie en het presidium.