Organisatie | Bunnik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Bunnik 20201. Algemene bepalingen |
Citeertitel | Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Bunnik 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Toelichting Verord. Wmo en jeugdhulp gem. Bunnik |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-01-2022 | 01-01-2021 | wijziging | 17-12-2021 | ||
12-03-2020 | 01-01-2020 | 28-01-2022 | nieuwe regeling | 13-02-2020 |
De raad van de gemeente Bunnik;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders, hierna college, van 17 december 2019
gelet op de artikelen 2.9, 2.10, 2.12 en 8.1.1, derde lid, van de Jeugdwet, en de artikelen 2.1.3, 2.1.4a, 2.1.5, eerste lid, 2.1.6, 2.3.6, vierde lid, en 2.6.6, eerste lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de artikelen 3.8, eerste lid, en 5.4 van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015,
besluit vast te stellen: de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Bunnik 2020
Na het onderzoek verstrekt het college aan de jeugdige of zijn ouders dan wel zijn wettelijk vertegenwoordiger een schriftelijke weergave van de uitkomsten van het onderzoek in de vorm van een ondersteuningsplan. Opmerkingen of latere aanvullingen van de jeugdige of zijn ouders worden aan het plan toegevoegd.
Artikel 11. Toekenning- en afwijzingsgronden voor een maatwerkvoorziening
Artikel 13. Aanvullende criteria pgb
2.4 Overige bepalingen jeugdhulp
Artikel 15. Onderzoek naar recht- en doelmatigheid maatwerkvoorzieningen en pgb’s
Het college onderzoekt periodiek, al dan niet steekproefsgewijs, het gebruik van maatwerkvoorzieningen en pgb’s met het oog op de beoordeling van de recht- en doelmatigheid daarvan.
Artikel 16. Bestrijding van ten onrechte ontvangen maatwerkvoorzieningen of pgb’s en misbruik of oneigenlijk gebruik van de Jeugdwet
Degene aan wie op grond van deze verordening een maatwerkvoorziening of het pgb is verstrekt, is verplicht op verzoek of onverwijld uit eigen beweging aan het college mededeling te doen van alle feiten en omstandigheden waarvan redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze aanleiding kunnen zijn tot heroverweging van een beslissing aangaande een maatwerkvoorziening of pgb.
Artikel 17. Verhouding prijs en kwaliteit aanbieders jeugdhulp en uitvoerders kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering
Het college houdt in het belang van een goede prijs-kwaliteitverhouding bij de vaststelling van de tarieven die het hanteert voor door derden te leveren jeugdhulp of uit te voeren kinderbeschermingsmaatregelen of jeugdreclassering, rekening met:
3. Maatschappelijke ondersteuning
3.2 Toegang tot maatschappelijke ondersteuning
Een ondersteuningsvraag kan door of namens de cliënt vormvrij bij het college worden gemeld.
Het college bevestigt de ontvangst van een melding schriftelijk en wijst de cliënt op de mogelijkheid om binnen zeven dagen na de melding een persoonlijk plan te overhandigen.
Artikel 21. Ondersteuningsplan
Na het onderzoek verstrekt het college aan de cliënt dan wel zijn vertegenwoordiger een schriftelijke weergave van de uitkomsten van het onderzoek in de vorm van een ondersteuningsplan. Opmerkingen of latere aanvullingen van de cliënt worden aan het plan toegevoegd.
Artikel 23. Toekenning- en afwijzingsgronden voor een maatwerkvoorziening
Geen maatwerkvoorziening wordt verstrekt:
als de gevraagde voorziening al eerder aan de cliënt is verstrekt op grond van enige wettelijke bepaling en de normale afschrijvingstermijn van die voorziening nog niet verstreken is. Tenzij de voorziening verloren is gegaan door omstandigheden die niet aan de cliënt zijn toe te rekenen of de cliënt de restwaarde van de voorziening die verloren is gegaan geheel of gedeeltelijk vergoedt;
Geen woonvoorziening wordt verstrekt:
als het gaat om voorzieningen in gemeenschappelijke ruimten, anders dan automatische deuropeners, hellingbanen, het verbreden van gemeenschappelijke toegangsdeuren, het aanbrengen van drempelhulpen of vlonders of het aanbrengen van een opstelplaats bij de toegangsdeur van de gemeenschappelijke ruimte. Er kan in dat geval wel een voorziening voor verhuizing en inrichting worden verstrekt;
Het college verstrekt de voorzieningen opvang en beschermd wonen conform het daartoe vastgesteld beleid van de centrumgemeente Utrecht, de geldende verordening maatschappelijke ondersteuning en de daarop gebaseerde nadere regels en/of beleidsregels maatschappelijke ondersteuning van deze centrumgemeente.
Pgb en eigen bijdrage maatschappelijke ondersteuning
Artikel 24. Onderscheid formele en informele hulp
Van formele hulp is sprake als de hulp verleend wordt door onderstaande personen, met uitzondering van bloed- of aanverwanten in de 1e of 2e graad van de cliënt:
personen die werkzaam zijn bij een instelling die ten aanzien van de voor het pgb uit te voeren taken/werkzaamheden ingeschreven staat in het Handelsregister (conform artikel 5 Handelsregisterwet 2007) en die beschikken over de relevante diploma’s die nodig zijn voor uitoefening van de desbetreffende taken, of;
personen die aangemerkt zijn als Zelfstandige zonder personeel. Daarnaast moeten ze ten aanzien van de voor het pgb uit te voeren taken/werkzaamheden ingeschreven staan in het Handelsregister (conform artikel 5 Handelsregisterwet 2007) en beschikken over de relevante diploma’s die nodig zijn voor uitoefening van de desbetreffende taken.
De hoogte van de financiële tegemoetkoming voor vervoer bedraagt maximaal de netto kilometerprijs die de gemeente betaalt voor het collectief vervoer vermenigvuldigd met het aantal benodigde kilometers zoals beschreven in het ondersteuningsplan. Het maximaal te compenseren aantal kilometers per jaar is 1500, conform het bepaalde in artikel 23 lid 5.
Artikel 27. Bijdrage voor maatwerkvoorzieningen
De hoogte van de bijdrage voor de maatwerkvoorziening voor vervoer is per rit gelijk aan het opstaptarief plus een prijs per kilometer tot een maximum van 25 kilometer per rit en voor maximaal 2500 kilometer per jaar. De prijs per kilometer is gelijk aan, of iets hoger dan de prijs voor regulier openbaar vervoer in de regio.
3.4 Overige bepalingen maatschappelijke ondersteuning
Artikel 28. Onderzoek naar recht- en doelmatigheid maatwerkvoorzieningen en pgb’s
Het college onderzoekt periodiek, al dan niet steekproefsgewijs, het gebruik van maatwerkvoorzieningen en pgb’s met het oog op de beoordeling van de kwaliteit en recht- en doelmatigheid daarvan.
Het college kan de Sociale verzekeringsbank gemotiveerd verzoeken om betalingen uit het pgb voor ten hoogste dertien weken geheel of gedeeltelijk op te schorten als duidelijk is dat de cliënt het pgb in die periode anders ten onrechte kan inzetten.
Artikel 30. Kwaliteitseisen maatschappelijke ondersteuning
Artikel 34. Verhouding prijs en kwaliteit levering dienst door derden
Het college kan in bijzondere gevallen in het voordeel van de jeugdige, ouder(s), of cliënt afwijken van de bepalingen in deze verordening als door toepassing ervan de hiervoor genoemde personen duidelijk onrecht wordt aangedaan.
Artikel 1. Zorgplicht college voor integrale toegang en intake
Artikel 2. Betrekken van ingezetenen bij beleid
Het college betrekt de ingezetenen van de gemeente bij de voorbereiding van het beleid over jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning door de Adviesraad Sociaal Domein volgens de regels die zijn vastgelegd in de Verordening adviesraad sociaal domein gemeente Bunnik.
Het college wijst op basis van deze verordening (voor zover het gaat om de Jeugdwet) dan wel op grond van artikel 6.1 lid 1 Wmo 2015 personen aan die belast zijn met het toezicht op de naleving van de rechtmatige uitvoering van de Jeugdwet en de Wmo 2015, waaronder de bestrijding van misbruik, oneigenlijk gebruik en niet-gebruik van deze wetten.