Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Neder-Betuwe

Verordening tijdelijke commissie voorbereiding inzet precariogelden 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNeder-Betuwe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening tijdelijke commissie voorbereiding inzet precariogelden 2020
CiteertitelVerordening tijdelijke commissie voorbereiding inzet precariogelden 2020
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De verordening wordt per 15 november 2023 ingetrokken, tenzij de raad voor die datum anders besluit.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 82 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-01-2023artikel 7

15-12-2022

gmb-2023-3686

RAAD/22/03163
10-02-202204-01-2023artikel 7

31-01-2022

gmb-2022-55770

RAAD/21/02995
14-07-202110-02-2022artikel 7

30-06-2021

gmb-2021-226879

Z/20/070555 /RAAD/21/02893
20-11-202009-11-202014-07-2021artikel 7

10-11-2020

gmb-2020-302533

Z/20/069815/RAAD/20/02799
02-07-202020-11-2020artikel 7

11-06-2020

gmb-2020-159750

Z/20/069815/RAAD/20/02746
12-03-202002-07-2020nieuwe regeling

20-02-2020

gmb-2020-64131

RAAD/20/02678

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening tijdelijke commissie voorbereiding inzet precariogelden 2020

De raad van de gemeente Neder-Betuwe;

 

gelezen het voorstel van het presidium;

 

gelet op het bepaalde in artikel 82 van de Gemeentewet;

 

 

 

B E S L U I T :

 

 

  • 1.

    een tijdelijke commissie in te stellen ter voorbereiding op de inzet van de precariogelden;

  • 2.

    de navolgende ‘Verordening tijdelijke commissie voorbereiding inzet precariogelden 2020’ vast te stellen;

  • 3.

    als leden van deze commissie te benoemen: dhr. E.P. Arends, dhr. J.H.A.M. Woldberg, mevr. G.R.F. Berends-Jansen, dhr. G.G. van der Lugt, dhr. P.A.C. van Essen en dhr. C. van Hattum.

 

 

 

Verordening tijdelijke commissie voorbereiding inzet precariogelden 2020

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • commissie: de tijdelijke commissie voorbereiding inzet precariogelden;

  • raad: de gemeenteraad;

  • het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • lid: lid van de commissie;

  • voorzitter: voorzitter van de commissie.

Artikel 2. Instelling en doel

  • 1.

    Vanaf heden tot 3 juli 2019 is er een tijdelijke commissie voorbereiding inzet precariogelden.

  • 2.

    De commissie heeft als doel uitvoering te geven aan de taken als omschreven in artikel 3 van deze verordening.

Artikel 3. Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De commissie richt zich op de beleidsvoorbereiding met betrekking tot:

    • a.

      de inzet van precariogelden in het algemeen;

    • b.

      participatie door inwoners en gemeente in energieprojecten waarin deze gelden geïnvesteerd kunnen worden in het bijzonder.

  • 2.

    Daartoe heeft de commissie de volgende taken:

    • a.

      het voeren van overleg met het college over inhoud en proces;

    • b.

      het vormen van een overlegplatform voor raadsfracties;

    • c.

      het adviseren van de raad.

  • 3.

    De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

Artikel 4. Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit evenveel leden als er raadsfracties zijn. Voor het lidmaatschap komen in aanmerking: raadsleden en burgerraadsleden. Ten minste één van de leden is raadslid.

  • 2.

    Elke fractie draagt één lid voor benoeming voor.

  • 3.

    De in het eerste lid genoemde leden worden benoemd door de raad.

  • 4.

    De zittingsperiode van de leden eindigt wanneer zij ophouden (burger)raadslid te zijn.

  • 5.

    De raad kan een lid ontslaan.

  • 6.

    Een lid kan te allen tijde zelf ontslag nemen.

  • 7.

    De commissie kan interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen.

Artikel 5. Voorzitter en secretariaat

  • 1.

    Een raadslid, niet zijnde een lid van de commissie, fungeert als technisch voorzitter. Deze voorzitter wordt door de agendacommissie aangewezen. De agendacommissie kan tevens een plaatsvervangend voorzitter aanwijzen.

  • 2.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het technisch leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming.

  • 3.

    De griffie verzorgt het secretariaat.

Artikel 6. Werkwijze en vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als door de voorzitter of door de meerderheid van de leden met opgaaf van redenen nodig wordt geacht.

  • 2.

    Een vertegenwoordiging van het college wordt in beginsel voor elke vergadering uitgenodigd. De commissie kan besluiten hiervan af te wijken.

  • 3.

    De vergaderingen van de commissie openen in openbaarheid. De deuren kunnen worden gesloten volgens het bepaalde in artikel 82 lid 5 van de Gemeentewet.

  • 4.

    Raadsleden zijn te allen tijde gerechtigd de vergaderingen bij te wonen.

  • 5.

    De agenda en overige vergaderstukken worden openbaar toegankelijk in het raadsinformatiesysteem geplaatst, tenzij sprake is van informatie waarop geheimhouding is gelegd.

  • 6.

    Van iedere vergadering wordt een besluitenlijst gemaakt onder verantwoordelijkheid van de griffier. Deze besluitenlijst wordt vastgesteld door de commissie en door plaatsing in het raadsinformatiesysteem ter kennis gebracht aan de overige raadsleden en het college.

  • 7.

    In stukken waarop de commissie geheimhouding heeft gelegd, kunnen leden van de raad en het college inzage verkrijgen bij de griffier; terzake van het eventueel opleggen van geheimhouding is artikel 86 van de Gemeentewet van toepassing. Deze geheimhouding wordt pas opgeheven als de commissie dan wel de raad de geheimhouding opheft. De geheimhouding wordt door allen die van de stukken en van het besprokene in de commissie kennis dragen, in acht genomen totdat de commissie dan wel de raad haar opheft.

Artikel 7. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    De verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening tijdelijke commissie voorbereiding inzet precariogelden 2020’.

  • 2.

    De verordening treedt op 21 februari 2020 in werking.

  • 3. 

      De verordening wordt per 15 november 2023 ingetrokken, tenzij de raad voor die datum anders besluit. Met het intrekken van de verordening wordt de commissie opgeheven. Na het opheffen van de commissie blijft eventuele geheimhouding van stukken en beraadslagingen in stand totdat de raad haar opheft.

 

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 20 februari 2020

de griffier,

E. van der Neut

de voorzitter,

A.J. Kottelenberg