Organisatie | Aalten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregeling en lijst van gemandateerde bevoegdheden gemeente Aalten 2020 |
Citeertitel | Mandaatregeling en Lijst gemandateerde gemeente Aalten 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuur en recht |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-03-2020 | nieuwe regeling | 25-02-2020 |
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Aalten ieder voor zover bevoegd;
gelet op afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 160, 168 en 171 van de Gemeentewet;
vast te stellen de mandaatregeling en lijst van gemandateerde bevoegdheden gemeente Aalten 2020.
Hoofdstuk 1.1 Begripsomschrijvingen
De bevoegdheid om in naam van het college van burgemeester en wethouders
dan wel de burgemeester besluiten te nemen. Voor de toepassing van dit mandaatbesluit en de daarop berustende bepalingen wordt met de verlening van mandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht om namens het college dan wel de burgemeester voor de gemeente Aalten privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.
De bevoegdheid tot ondertekening van de door of in opdracht van het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester genomen besluiten.
Degene die het mandaat verleent.
Degene die het mandaat ontvangt.
Collegelid/portefeuillehouder:
Het lid van het college van burgemeester en wethouders dat in gevolge de binnen het college overeen gekomen portefeuilleverdeling primair belast is met en verantwoordelijk is voor het onderwerp waarop de te mandateren bevoegdheid betrekking heeft.
Hij die door of vanwege de gemeente Aalten een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is aangegaan.
Het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester.
De Mandaatregeling gemeente Aalten 2020 bestaat uit:
Deel 2: de Lijst van gemandateerde bevoegdheden gemeente Aalten 2020 (verder te noemen “de lijst”). De algemene bepalingen worden in acht genomen bij het toevoegen van mandaten c.q. volmachten aan de lijst en bij het feitelijk uitoefenen van gemandateerde bevoegdheden. Gemandateerde bevoegdheden worden door de gemandateerde uitgeoefend namens het ter zake bevoegde bestuursorgaan.
Artikel 3 Beslissings- en ondertekeningsmandaat
Tenzij in de lijst uitdrukkelijk anders is bepaald, is degene aan wie een bevoegdheid is gemandateerd tevens bevoegd/gevolmachtigd een in mandaat genomen besluit te ondertekenen.
Artikel 4 Beperking ondertekeningsmandaat
Met uitzondering van onderwerpen met een routinematig karakter en de indiening van verweerschriften in (hoger)beroepszaken, kan de ondertekening van stukken gericht aan de Kroon, Minister, Staatssecretaris, Raad van State en de Commissaris van de Koning niet gemandateerd worden.
Hoofdstuk 1.3. Lijst van gemandateerde bevoegdheden
Artikel 6 Kring van gemandateerden
Mandaatverlening is altijd functiegebonden. De mandaatverlener kan de te mandateren bevoegdheid opdragen aan de volgende functionarissen:
A= collegelid/portefeuillehouder
Artikel 7 Lijst van gemandateerde bevoegdheden
Op de lijst wordt per mandaat de bevoegdheid waarop het mandaat betrekking heeft, de wettelijke grondslag voor die bevoegdheid, de mandaatverlener, de eventueel door de mandaatverlener aan het mandaat verbonden specifieke instructies en/of beperkingen en de gemandateerde functionaris vermeld.
Hoofdstuk 1.4. Besluit mandaat aan collegelid / portefeuillehouder
Artikel 8 Besluit mandaat aan collegelid/portefeuillehouder
In het geval van mandatering van een bevoegdheid door het college van burgemeester en wethouders aan een collegelid/portefeuillehouder, is het mandaat pas verbindend indien en zodra het collegelid/de portefeuillehouder het mandaat expliciet en schriftelijk heeft geaccepteerd.
Hoofdstuk 1.5. Inhoudelijke beperkingen mandaat
Artikel 9 Inhoudelijke beperkingen mandaat algemeen
Een bestuursorgaan kan mandaat verlenen, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald, of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet.
Mandaat wordt in ieder geval niet verleend voor:
het beslissen op een bezwaar- of beroepschrift, indien degene die het besluit waartegen het bezwaar/beroep zich richt dat besluit krachtens mandaat heeft genomen. Er geldt een uitzondering op deze regel voor portefeuillehouders bij een beslissing op een bezwaar- of beroepschrift indien het bezwaar/beroep niet-ontvankelijk dan wel ontvankelijk en ongegrond is en het primaire besluit ambtelijk is genomen. Een en ander overeenkomstig het advies van de commissie bezwaarschriften.
Artikel 10 Inhoudelijke beperkingen mandaat aan ambtenaar
Als de gemandateerde een ambtenaar betreft legt deze een gemandateerd onderwerp ter besluitvorming en ondertekening voor aan de mandaatverlener:
Hoofdstuk 1.6. Vervangingsregeling
Artikel 12 Vervangingsregeling managementteam
Het managementteam bestaat uit de algemeen directeur/gemeentesecretaris, de hoofden van de afdelingen Ruimte, Sociaal Domein en Bedrijfsvoering.
In geval van afwezigheid van het afdelingshoofd aan wie bij of krachtens deze mandaatregeling bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door elk willekeurig ander afdelingshoofd dan wel door de algemeen directeur/gemeentesecretaris.
Artikel 13 Vervangingsregeling gemandateerden
In geval van afwezigheid van functionarissen aan wie bij of krachtens deze mandaatregeling bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door de naast hogere functionaris, in die zin dat als E niet aanwezig is, D bevoegd is, als D niet aanwezig is, C bevoegd is, als C niet aanwezig is, B bevoegd is. Als C dan wel B niet aanwezig zijn, treedt de vervangingsregeling managementteam beschreven in artikel 12 in werking. Als F niet aanwezig is, wordt deze vervangen door het desbetreffende afdelingshoofd. Als A niet aanwezig is keert de beslissingsbevoegdheid terug naar de mandaatverlener.
Hoofdstuk 1.7. Uitvoeringsschriften
Artikel 14 Wijze van ondertekenen
Ingeval van uitoefening van gemandateerde bevoegdheden door een ambtenaar namens burgemeester en wethouders, worden de uitgaande stukken als volgt ondertekend: “namens burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten”, gevolgd door de handtekening van de (sub)gemandateerde en daarna zijn voorletters en naam. Ten slotte volgt de naam van de afdeling en van het team.
Ingeval van uitoefening van gemandateerde bevoegdheden door een collegelid/portefeuillehouder namens burgemeester en wethouders, worden de uitgaande stukken als volgt ondertekend: “namens burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten”, gevolgd door de handtekening van het collegelid/portefeuillehouder, zijn naam en de toevoeging “wethouder” dan wel “burgemeester”.
Ingeval van uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid namens de burgemeester, worden de uitgaande stukken als volgt ondertekend: “namens de burgemeester van de gemeente Aalten”, gevolgd door de handtekening en de voorletters en naam van de (sub)gemandateerde. Ten slotte de naam van de afdeling en van het team.
Ingeval van ondertekening van een gemandateerde bevoegdheid van burgemeester en wethouders, namens de gemeentesecretaris door een afdelingshoofd, worden de uitgaande stukken als volgt ondertekend: “namens burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten”, gevolgd door de handtekening en de voorletters en naam van het hoofd, gevolgd door loco-gemeentesecretaris.