Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Breda

Beluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende regels omtrent het beleid ontheffingenregime milieuzonering in hoofdlijnen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBreda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende regels omtrent het beleid ontheffingenregime milieuzonering in hoofdlijnen
CiteertitelBeleid ontheffingenregime milieuzonering in hoofdlijnen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De bekendmaking van deze regeling is niet meer te achterhalen.

De datum van inwerkingtreding is bij benadering vastgesteld.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-06-2008nieuwe regeling

27-05-2008

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Beluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende regels omtrent het beleid ontheffingenregime milieuzonering in hoofdlijnen

 

Inleiding

De milieuzone legt toelatingscriteria op aan vrachtauto’s (via Euronorm en/of aanwezigheid roetfilter). Hierbij geldt hoe hoger de Euronorm, hoe schoner de vrachtauto. De huidige toelatingscriteria zijn:

  • -

    Euro 0 en 1 mogen de milieuzone niet in;

  • -

    Euro 2 en 3 mogen alleen met een roetfilter de milieuzone in;

  • -

    Euro 4 en hoger mogen de milieuzone in.

In 2010 zal een aanscherping van de criteria plaatsvinden. De genoemde criteria volgen uit het landelijke convenant “Stimulering schonere vrachtauto’s en milieuzonering”.

In de afgelopen periode heeft de projectgroep 'Schoon vrachtvervoer/Milieuzonering BrabantStad’ intensief overleg gevoerd over en gewerkt aan een uniforme opzet voor het gemeentelijke ontheffingenregime in het kader van de milieuzonering in BrabantStad. In deze projectgroep nemen de B5-steden, de provincie en de brancheorganisaties EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN), Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH), Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en Platform Detailhandel Nederland deel. Dit heeft geleid tot eenduidige regels rondom gemeentelijke ontheffingen voorde milieuzone in BrabantStad, die hieronder zullen worden toegelicht. Het verlenen van ontheffingen moet ertoe bijdragen dat er op een reële en redelijke manier tegemoet wordt gekomen aan de bezwaren tegen en problemen met het voldoen aan de criteria voor schonere vrachtauto’s van de milieuzonering, zonder afbreuk te doen aan de doelstellingen van een milieuzone.

 

Dit beleid zal vanaf 1 juli 2008 ook in Tilburg, Eindhoven en ‘s-Hertogenbosch ingaan. Helmond doet momenteel onderzoek naar het nut en de noodzaak van een eventuele milieuzone. Mocht Helmond overgaan tot invoering van een milieuzone, dan sluit zij zich aan bij het overeengekomen ontheffingenbeleid. Deze steden tezamen met Breda vormen de B5.

Overigens heeft de landelijke stuurgroep ‘Schone vrachtauto’s en milieuzonering’, die door het convenant in het leven is geroepen, een voorstel uitgesproken om tot een landelijk uniforme lijn te komen voor het afgeven van lokale ontheffingen bij de diverse gemeenten die een millieuzone hebben ingevoerd. Hieraan voldoet het hieronder voorgestelde beleid.

 

Hoofdregels van het beleid

Op hoofdlijnen zijn de volgende spelregels voor het ontheffingenbeleid bedacht:

  • a.

    maximaal 12 dagontheffingen

  • b.

    ontheffing wordt via internet aangevraagd

  • c.

    dagontheffing kost € 25,- (leges)

  • d.

    invoering hardheidsclausule

Ad a) vrachtwageneigenaren die niet aan de toelatingscriteria van de milieuzone kunnen voldoen en incidenteel in de milieuzone moeten zijn, kunnen vanaf 1 juli 2008 maximaal 12 keer per kalenderjaar, per kenteken, per gemeente een dagontheffing verkijgen. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt in de Euroklasse van de vrachtauto. Dus vrachtauto’s met Euronorm 0 of 1 dan wel vrachtauto’s met Euronorm 2 of 3 zonder roetfilter worden maximaal 12 dagontheffingen per jaar verleend.

Een dagontheffing is geldig voor 30 uur (24 + 6 uur, van 00.00 tot 24.00 uur (bijvoorbeeld 30 april hele dag) + van 00.00 tot 6.00 uur (bijvoorbeeld ochtend 1 mei). De reden hiervoor is dat vrachtauto’s die bijvoorbeeld voor evenementen ’s avonds pas in de binnenstad moeten zijn en na middernacht de stad weer uitrijden anders twee dagontheffingen nodig zouden hebben.

 

Ad b) Verzoeken voor dagontheffingen worden bij de gemeente digitaal ingediend en afgehandeld. De B5-steden met een vastgestelde milieuzone zorgen voor een digitaal aanvraagformulier dat te vinden is op de eigen gemeentelijke website. Ook via een landelijke website met informatie over milieuzones van SenterNovem (www.milieuzones.nl) kan rechtstreeks worden ingelogd op de digitale aanvraagformulieren van de B5-gemeenten. Niet iedereen die een dagontheffing nodig heeft, is in de gelegenheid om zijn verzoek via internet aan te vragen. Daarom wordt ook in elke B5-gemeente een telefonisch loket gerealiseerd voor het registreren van ontheffingsverzoeken.

 

Ad c) Er wordt één legestarief (€ 25,-) ingevoerd voor dagontheffingen in de B5-steden. Het digitale systeem voor het aanvragen van dagontheffingen gaat er in voorzien dat betaling per l-deal of creditcard mogelijk wordt gemaakt. Deze betalingswijze heeft namelijk de voorkeur. Ook wordt een betalingsmogelijkheid buiten internet om gerealiseerd voor diegenen die niet over internet beschikken.

 

Ad d) Er is geen ontheffingenregime denkbaar dat de doelstellingen van het convenant volledig overeind houdt zonder (vooral kleine) ondernemers (van bijv. de ambulante handel) in financiële problemen te brengen. Hoewel het streven is om het aantal ondernemers dat in de problemen komt zo klein mogelijk te houden, zullen er ondernemers zijn die van oordeel zijn dat hen onevenredige lasten worden opgelegd door de invoering van de milieuzone. Een beroep op de hardheidsclausule kan worden gedaan als iemand onevenredig wordt getroffen door de invoering van deze maatregel en daarmee wellicht in zijn bestaan wordt bedreigd. Met een hardheidsclausule wordt een vangnet geboden, zonder dat er getornd wordt aan de doelstellingen van het convenant. Verzoeken op grond van de hardheidsclausule zijn echter niet alleen financieel van aard, maar kunnen ook maatschappelijke of culturele aspecten betreffen. Denk bijvoorbeeld aan een bevrijdingsmanifestatie met oude legervrachtauto’s zoals van de Stichting “Keep them rolling’’. Voor de beoordeling van de verzoeken m.b.t. de hardheidsclausule wordt namens de provincie Noord-Brabant en de B5-steden een extern adviesbureau ingehuurd. Dit bureau adviseert het bestuur van de desbetreffende gemeente waar de aanvraag betrekking op heeft. Een beroep op de hardheidsclausule kan leiden tot een tijdelijke ontheffing voor de milieuzone.