Organisatie | Zeeland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Tijdelijke verordening stimulering Voordelta Zeeland |
Citeertitel | Tijdelijke verordening stimulering Voordelta Zeeland |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Subsidie |
De verordening vervalt zes jaar na de datum van inwerkingtreding.
Provinciewet art.145; Algemene wet bestuursrecht art. 4:23
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-09-2008 | 15-09-2008 | 15-09-2014 | Nieuwe regeling | 27-06-2008 Provinciaal Blad, 2008, 34 | E&M-062 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
Bestuurlijk Overleg Voordelta: het op de ontwikkelingen in de Voordelta gerichte overleg tussen de ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de provincies Zuid-Holland en Zeeland, het Havenbedrijf Rotterdam, de gemeenten Goedereede, Hellevoetsluis, Westvoorne, Schouwen-Duiveland, Noord-Beveland, Veere en Vlissingen, de waterschappen Hollandse Delta en Zeeuwse Eilanden en Groenservice Zuid-Holland;
Voordelta: het binnen de provincies Zeeland en Zuid-Holland gelegen deel van het bodembeschermingsgebied Voordelta alsmede het binnen de provincies Zeeland en Zuid-Holland gelegen grondgebied grenzend aan het bodembeschermingsgebied Voordelta zoals aangegeven op de in bijlage 1 bij deze verordening behorende kaart.
Subsidie kan worden verstrekt voor een activiteit ter stimulering van de sector recreatie & toerisme, die plaatsvindt in de subsidieregio Zeeland en bijdraagt aan de realisering van tenminste het in het PSEB genoemde beleidsthema:
Om in aanmerking te kunnen komen voor een subsidie moet een activiteit voldoen aan de volgende voorwaarden:
Teneinde een nadere afweging tussen ingediende aanvragen voor een subsidie te kunnen maken worden initiatieven die volgens bovenstaande criteria in aanmerking komen voor een bijdrage uit de Tijdelijke verordening Stimulering Voordelta, naast de in artikel 2 genoemde criteria, gewogen aan de hand van onderstaande wegingscriteria en wordt aan deze criteria een score toegekend:
Overhead en personeelskosten zijn subsidiabel:
tegen een uurtarief dat overeenkomt met ten hoogste één en tweetiende procent van het betreffende bruto maandsalaris, in welk uurtarief worden geacht te zijn verwerkt: vakantiegeld, bijzondere uitkeringen, werkgeverslasten, feestdagen, verlof, improductieve uren, alle kosten van of in verband met overhead, indirecte uren, opslagen en overige directe of indirecte personeelskosten, ingeval van een deeltijdbetrekking om te rekenen naar een maandsalaris bij een volledige dienstbetrekking, en
Indien aanvragen dezelfde of een gelijksoortige activiteit betreffen, kunnen Gedeputeerde Staten samenwerking tussen de verschillende aanvragers of samenvoeging van de activiteiten als voorwaarde stellen.
De Adviescommissie beoordeelt de aanvragen aan de hand van de criteria genoemd in artikel 8. Naar aanleiding van dit advies volgt beoordeling door het Bestuurlijk Overleg Voordelta, waarna besluitvorming door Gedeputeerde Staten plaatsvindt.
Gedeputeerde Staten beslissen over de subsidie binnen twaalf weken na aanvang van de behandelingstermijn als bedoeld in artikel 10, vierde lid.
Deze termijn kan eenmalig binnen de termijn worden verlengd met maximaal 4 weken.
Gedeputeerde Staten kunnen op schriftelijk, gemotiveerd verzoek van de aanvrager bij de subsidieverlening uit economisch-rationele overwegingen afwijken van de in het eerste lid onder c en het tweede lid onder c gestelde vereisten, en bepalen dat de vaststelling kan geschieden aan de hand van een beoordelingsverklaring dan wel enkele bewijsstukken, zoals kopieën van de facturen en betalingsbewijzen van de gesubsidieerde kosten.
Indien een accountantverklaring verplicht is gesteld, voert de accountant de controle uit overeenkomstig het daartoe door het college van Gedeputeerde Staten vast te stellen controleprotocol.
De subsidie-ontvanger besteedt de subsidie niet in strijd met op hem rustende wettelijke verplichtingen.
De subsidie-ontvanger vermeldt bij iedere externe communicatie, dat de activiteit mede mogelijk is gemaakt door een subsidie van de provincie Zeeland.
Bij subsidies hoger dan € 25.000,- kunnen Gedeputeerde Staten op schriftelijk, gemotiveerd verzoek van de subsidie-ontvanger extra voorschotten verlenen tot ten hoogste vijfenzeventig procent van de maximale hoogte van de subsidie, indien uit een tussentijdse rapportage blijkt dat de activiteit voldoende voortgang heeft.
De beschikking tot subsidieverlening of subsidievaststelling kan worden gewijzigd of worden ingetrokken voor zover de subsidieverstrekking in strijd zou zijn respectievelijk is met verplichtingen die ingevolge (inter)nationale en Europese regelgeving voor Gedeputeerde Staten gelden, dan wel indien aanvrager de verplichtingen op grond van de Algemene wet bestuursrecht of de subsidieverlening niet heeft nageleefd, dan wel de activiteiten niet dan wel niet volledig heeft uitgevoerd.
Jaarlijks wordt door Gedeputeerde Staten aan het Bestuurlijk Overleg Voordelta verslag gedaan van de ten laste van het budget verleende en vastgestelde subsidies.
Deze beleidsregel is een nadere uitwerking van de in de Tijdelijke verordening stimulering Voordelta genoemde werkwijze betreffende de beoordeling van de projecten.
Voortvloeiend uit de beschikbaarheid van de stimuleringsgelden á € 9 miljoen voor de subsidieregio Voordelta (deels liggend in de Provincie Zuid-Holland en deels in de Provincie Zeeland) wordt er gestreefd naar regionale spreiding van de gelden over het gebied waardoor de hele Voordelta bij deze stimulering gebaat is. Voor de beide subsidieregio's Zeeland en Zuid-Holland is elk een bedrag van maximaal € 4,5 miljoen voor de periode tot en met 15 oktober 2009 beschikbaar zodat aanvragers in Zuid-Holland en Zeeland gelijke kansen worden geboden. Voor de periode ná 15 oktober 2009 zal opnieuw een verdeling worden afgesproken. Tenzij de evaluatie heldere andere inzichten geeft zal het uitgangspunt zijn om steeds het resterende bedrag van de totaal beschikbare € 9 miljoen gelijkelijk te verdelen.
De ingediende aanvragen dienen in ieder geval te voldoen aan de selectievoorwaarden zoals die in artikel 6 en 7 van de verordening zijn opgenomen. Sommige criteria in deze artikelen zijn harde uitsluitingscriteria, hetgeen betekent dat de onderstaande vragen met "ja" moeten kunnen worden beantwoord. Het betreft:
Toelichting: de bij het aanvraagformulier behorende bijlage "tabel projectbegroting" dient volledig ingevuld te zijn.
Toelichting: de activiteit moet plaatsvinden in subsidieregio "Zeeland" Voordelta.
Toelichting: een activiteit kan niet worden gesubsidieerd wanneer deze betrekking heeft op het gebied waarop de Visie Zicht op de Grevelingen of Economische Visie op de Brouwersdam betrekking heeft en de activiteit met die Visies strijdig is. De activiteit dient de visies te ondersteunen.
Toelichting: deze gegevens worden getoetst aan de hand van de gegevens als vermeld op de bij het aanvraagformulier behorende "tabel projectbegroting"
Voor activiteiten die naar hun aard voor een langere periode zouden moeten kunnen worden geëxploiteerd geldt als aanvullende voorwaarde:
Toelichting: de Provincie streeft naar duurzame projecten. Dit betekent dat geen subsidie aan ondernemingen wordt gegeven wanneer aannemelijk is dat de exploitatie na de subsidieperiode als vermeld in de beschikking financieel niet haalbaar is. De regeling beoogt activiteiten/aanvragen van overheden niet uit te sluiten.
Naast deze uitsluitingcriteria toetst de commissie aan een aantal criteria aan de hand waarvan bepaald wordt of de activiteit voldoet aan de door de Provincie gehanteerde beleiduitgangspunten. Het betreft de toetsing aan de volgende criteria:
Toelichting: naar mate een activiteit meer vernieuwend is of de vraag is aangetoond, zal de commissie meer punten toekennen.
Toelichting: De activiteit dient concreet beschreven te zijn.
Toelichting: gekeken wordt naar zowel locatie van de activiteit ten opzichte van het bodembeschermingsgebied alsmede naar het effect van de activiteit op dat gebied.
Toelichting: de activiteit dient een impuls te geven aan de regionale economie waarbij tevens sprake is van een meerwaarde voor natuur en/of landschap. Bij activiteiten die het imago versterken dient de imagoversterking betrekking te hebben op de Voordelta.
Deze criteria gelden voor alle activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd. Bij de beantwoording van deze vragen zal de adviescommissie per criterium punten toekennen.
Alleen activiteiten die ten minste 12 punten behalen kunnen worden geselecteerd voor de Tender. Wanneer een project op één of meerdere criteria niet scoort, komt de activiteit niet in aanmerking voor subsidie.
Indien de aanvragen aan deze selectiecriteria voldoen, zullen de projecten worden gerangschikt, waarbij aan de hand van de in artikel 8 genoemde criteria punten worden toegekend:
Voor de rangschikking van deze criteria is de volgende waardebepaling afgesproken:
1 - geen bijdrage of nauwelijks effect
2 - redelijk positief effect, redelijke bijdrage
3 - positief effect, behoorlijke bijdrage
4 - zeer positief effect, grote bijdrage
De activiteiten met het hoogste aantal punten komen als eerste in aanmerking voor subsidie.
Aldus vastgesteld in de vergadering van Provinciale Staten van Zeeland 27 juni 2008.
Gegeven te Middelburg, 2008
Gedeputeerde Staten voornoemd,
drs. K.M.H. PEIJS, voorzitter.
mr. P.R.A. KATSBURG, griffier.
Uitgegeven, 23 september 2008
De secretaris, mr. drs. L.J.M. VERDULT
Bijlage_2_Tijdelijke_verordening_stimulering_Voordelta_Zeeland.pdf
Bijlage_1_Tijdelijke_verordening_stimulering_Voordelta_Zeeland.pdf