Organisatie | Woensdrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatieregeling van de gemeente Woensdrecht 2020 |
Citeertitel | Organisatieregeling gemeente Woensdrecht 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Organisatieregeling van de gemeente Woensdrecht 2017
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2020 | Nieuwe regeling | 18-02-2020 | 2019.46518 |
Burgemeester en wethouders van Woensdrecht;
Overwegende, dat het college bevoegd is inzake het vastleggen van de structuur, verantwoordelijkheden en de werkwijze van de ambtelijke organisatie in een regeling.
Gelet op artikel 160 van de Gemeentewet en artikel 18 lid a en b van de financiële verordening gemeente Woensdrecht 2019;
Vast te stellen de ‘Organisatieregeling van de gemeente Woensdrecht 2020’ welke luidt als volgt:
Binnen de organisatie worden de volgende begrippen gehanteerd:
Hoofdstuk II De ambtelijke organisatie
De algemene taak van de staf is zorg voor de advisering aan organisatie en bestuur, beleidsontwikkeling, -toetsing en actualisatie, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
alsmede het daarover verantwoording afleggen
De algemene taak van de afdeling Ontwikkeling Beleid en Beheer is de zorg voor de advisering, beleidsontwikkeling, -toetsing en actualisatie, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
alsmede het daarover verantwoording afleggen
De algemene taak van de afdeling Dienstverlening is de zorg voor de advisering, beleidsontwikkeling, -toetsing en actualisatie, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:
Artikel 2.3 Structuur afdelingen
De gemeentesecretaris/algemeen directeur en afdelingshoofden hebben de rol van programmamanager en zijn verantwoordelijk voor de integrale ontwikkeling en uitvoering van de programma’s (ook over de afdelingen heen) en leggen daarover, in overleg met de betreffende portefeuillehouder, verantwoording af aan het college.
Artikel 2.4 Leiding dagelijks beheer
Onder eindverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/algemeen directeur zijn de verantwoordelijkheid en het dagelijks beheer voor Afdeling Ontwikkeling, beleid en beheer alsmede de directe aansturing van projectleiders en regisseur dorpsplatforms opgedragen aan het afdelingshoofd Ontwikkeling, beleid en beheer.
Hoofdstuk IV Budgethouderschap
Artikel 4.1 Budgettoedeling en begrotingsuitvoering
Tenzij anders aangegeven door het college, leidt de vaststelling van de begroting door de gemeenteraad automatisch tot toewijzing van de producten, met bijbehorende budgetten uit de productraming en de investeringskredieten voor het eerstvolgende jaar beschreven tegen de achtergrond van het meerjarig collegewerkprogramma, aan de programmamanagers.
Artikel 4.2 Budgetbevoegdheden en plichten
De budgethouder anticipeert en informeert de verantwoordelijk portefeuillehouder tijdig over de verwachte of gesignaleerde overschrijdingen en onderschrijdingen van de toegekende budgetten en investeringskredieten. Hij of zij treft zelfstandig, binnen de bepalingen uit lid 1, de noodzakelijke maatregelen ter correctie, of doet een voorstel aan het college.
Het college kan bij specifieke verplichting aangegeven, dat deze pas kunnen worden aangegaan na uitdrukkelijke toestemming van het college. Verplichtingen genoemd in artikel 7 van de Financiële verordening gemeente Woensdrecht en verplichtingen met politiek-bestuurlijke implicaties worden te allen tijde pro actief voorgelegd aan het college.
Budgethouders worden ondersteund door budgetbeheerders. Onder verantwoordelijkheid van de budgethouder zorgen zij voor correcte registratie van de budgetten en verplichtingen en monitoren de uitnutting ervan. Zij toetsen de uitgaven aan de opgenomen verplichtingen en signaleren onregelmatigheden. Budgetbeheerders adviseren de budgethouder ten aanzien van het al dan niet accorderen van uitgaven of inkomsten.
Binnen de teams is er werkoverleg. De vorm en inhoud van het werkoverlegworden afgestemd op de doelgroep en efficiënt vormgegeven. De gemeentesecretaris/algemeen directeur kan desgewenst aanvullende overleggen organiseren.