Organisatie | Lansingerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Lansingerland houdende regels omtrent werkgeverscommissie griffie (Verordening werkgeverscommissie griffie 2020) |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie griffie 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie griffie 2014.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-03-2020 | 01-01-2020 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 20-02-2020 | T20.02222 |
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
De raad delegeert zijn bevoegdheid tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren over aan de werkgeverscommissie. De werkgeverscommissie kan deze overgedragen bevoegdheid ten aanzien van de overige op de griffie werkzame ambtenaren mandateren aan de griffier.
De burgemeester is als vertegenwoordiger van de rechtspersoon bevoegd om uitvoering te geven aan de in lid 1 genoemde besluiten van de werkgeverscommissie. De burgemeester kan deze bevoegdheid ten aanzien van de op de griffie werkzame ambtenaren via volmacht aan de griffier geven. Voor wat betreft de bevoegdheid ten aanzien van de griffier heeft de burgemeester de mogelijkheid om dit via volmacht bij de werkgeverscommissie te leggen.
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
In de periode tussen het aftreden van de oude raad en het moment van de benoeming van de nieuwe werkgeverscommissie door de nieuwe raad, blijft de samenstelling van de oude werkgeverscommissie demissionair in stand. Wanneer (één van) de leden van de oude werkgeverscommissie niet terugkeert in de nieuwe raad, wordt deze voor die periode vervangen door een door het Presidium aan te wijzen ander raadslid dat wel lid is van de nieuwe raad.
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 7 Openbaarheid dan wel beslotenheid van vergaderingen en stukken
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste viermaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, de griffier of één van de leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Lansingerland in zijn openbare vergadering van 20 februari 2020
De griffier,
M.S. Walhout
Toelichting verordening werkgeverscommissie griffie
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.
Van de delegatie zijn uitgezonderd de aanwijzing van de (plaatsvervangend, commissie-) griffier en de vaststelling van de instructie voor de griffier.
Toelichting op enkele artikelen
Artikel 1Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
De overheidswerkgever is de rechtspersoon gemeente. De (voorbereidende) besluiten van de overheidswerkgever om een privaatrechtelijke rechtshandelingen aan te gaan, zoals het opstellen van een personeelshandboek, ligt bij het college. Dit is met uitzondering van het nemen van besluiten ter voorbereiding van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de griffier en de op de griffie werkzame ambtenaren. Als gevolg van de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren is deze bevoegdheid per 1 januari 2020 opgenomen in artikel 107e, lid 2 van de Gemeentewet. Door het delegeren van deze raadsbevoegdheid is de werkgeverscommissie hiertoe bevoegd. De werkgeverscommissie kan deze bevoegdheid ten aanzien van de op de griffie werkzame ambtenaren vervolgens mandateren aan de griffier. De burgemeester is als vertegenwoordiger van de rechtspersoon gemeente bevoegd om uitvoering te geven aan deze besluiten van de werkgeverscommissie. De burgemeester kan de griffier volmacht geven om de genoemde besluiten uit te voeren voor de op de griffie werkzame ambtenaren. Voor wat betreft de uitvoering van deze besluiten ten opzichte van de griffier heeft de burgemeester de mogelijkheid om dit bij volmacht bij de werkgeverscommissie te leggen. Voor zover van toepassing worden deze mandaten/volmachten geregeld in een mandaat-/volmachtsbesluit door respectievelijk de werkgeverscommissie en de burgemeester.
Artikel 2Samenstelling werkgeverscommissie
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. De burgemeester is echter wel voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester in voorkomende gevallen uit te nodigen in de vergaderingen van de werkgeverscommissie als adviseur.
De periode tussen het aftreden van de oude raad en het kunnen benoemen van de werkgeverscommissie in de nieuwe raad is onbestemd en kan ook langer duren. Omdat er in het belang van het werkgeverschap geen ‘gat’ mag vallen in de aanwezigheid van een werkgeverscommissie, voorziet artikel 2 lid 3 in de continuïteit.
Artikel 7Openbaarheid dan wel beslotenheid van vergaderingen en stukken
In de vergaderingen van de werkgeverscommissie zullen meestal personele aangelegenheden aan bod komen. Wat hier wordt besproken is niet bedoeld om aan derden kenbaar te maken. Het ligt daarom voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. Om diezelfde reden zijn de stukken in de regel ook niet openbaar. Als het persoonlijk belang niet aan de orde is zijn de stukken wel openbaar. Raadsleden kunnen wel inzage krijgen in de stukken, aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.
Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat onder invulling van de werkgeversrol moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.