Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Goes

Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Goes 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGoes
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Goes 2019
CiteertitelReglement basisregistratie personen van de gemeente Goes (Reglement BRP 2019)
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen
  2. artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen
  3. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Goes/625585/CVDR625585_1.html
  4. http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj
  5. artikel 156 van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Verordening BRP 2019

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-02-202025-05-2018Nieuwe regeling

01-10-2019

gmb-2020-52520

Z19.044614

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Goes 2019

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Goes,

 

Gelet op

  • Artikel 3.8 en 3.9 Wet basisregistratie personen;

  • de Verordening basisregistratie personen van Goes;

  • de Algemene verordening gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG);

  • artikel 156 Gemeentewet;

Besluiten vast te stellen:

 

Het reglement voor de basisregistratie personen

Artikel 1 Verstrekkingen aan derden

Op grond van artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen kunnen gegevens worden verstrekt uit de basisregistratie aan derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk beland voor de gemeente.

  • 1.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 1 van dit reglement;

  • 2.

    Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 1 van dit reglement.

Artikel 2 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Gelet op artikel 3.8 van de Wet BRP en gelet op artikel 6, lid 1 sub e van de AVG, kunnen gegevens uit de basisregistratie personen van de gemeente Goes aan organen van de gemeente Goes worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van raadpleging van de basisregistratie personen via de gegevensmakelaar (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen.

  • 3.

    De organen van de gemeente Goes aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in de bijlagen.

Artikel 3 Terugmeldplicht

  • 1.

    Een medewerker/orgaan van de eigen gemeente die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de BRP, doet hiervan mededeling aan de gegevensbeheerder BRP.

  • 2.

    De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop terugmelding door organen van de gemeente plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met het bepaalde in artikel 2.34 van de Wet en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.

Artikel 4 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan een medewerker van de gemeente wordt slechts telefonisch gegevens verstrekt nadat de identiteit van de verzoeker is vastgesteld en is gecontroleerd dat het verzoek in overeenstemming is met het doel waarvoor de informatie wordt verzocht.

Artikel 5 Protocolplicht

  • 1.

    De gegevensbeheerder houdt gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking aantekening van de verstrekking n overeenstemming met artikel 3.11 van de Wet.

  • 2.

    De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen van de gemeente Goes (Reglement BRP 2019).

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de datum van publicatie en werkt terug tot 25 mei 2018.

  • 3.

    Het Reglement BRP 2017 komt daarmee te vervallen.

     

Goes,01-10-2019

Burgemeester en Wethouders van Goes,

de secretaris,

mr. H.E.Schild

de burgemeester,

Drs. M.Mulder MSc

BIJLAGE 1 behorend bij artikel 1 Regeling gegevensverstrekking BRP en aangehaakte gegevens

 

Gewichtig maatschappelijk belang BRP

Categorie derde BRP

Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisch.

Bibliotheken

Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente Goes

Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen

Maatschappelijke dienstverlening

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van

Algemene en geestelijke gezondheidszorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Kinderopvangwerk

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Jeugdwelzijnswerk

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Ouderenzorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Gehandicaptenzorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Sociale werkvoorziening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Sociaal - Juridische zorgverlening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Schuldhulpverlening

Schuldhulpverleningsinstanties

Bevorderen inburgering

Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus

Migrantenhulp

Migrantenorganisaties in de gemeente

Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude

Woningcorporaties

Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg

Ziekenhuizen

Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet.

Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land binnen de Europese Unie

Het dienen van een Nederlands publiek belang

Een overheidsorgaan gevestigd in een land binnen de Europese Unie

Het dienen van een Nederlands publiek belang

Buitenlandse Rechtspersonen, gevestigd in een land binnen de Europese Unie, voor sociale zekerheid

 

BIJLAGE 2  

Lijst van binnengemeentelijke organen met een raadpleegmogelijkheid van de basisregistratie, via de gegevensmakelaar

De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Goes hebben inzage in de basisregistratie via de gegevensmakelaar.

 

Binnengemeentelijke afnemer:

Doeleinden:

Gegevensset basisregistratie:

Afdeling Vergunningverlening en Handhaving

taken op gebied van milieubeheer, geluidshinder, vergunningen, woningwetgeving, premieregelingen, subsidieverzoeken, parkeerbeheer, toezicht, handhaving.

- adm. nummers

- algemene informatie

- vestigingsgegevens

- vorige adressen

- vertrekgegevens

- overlijdensgegevens

Afdeling Samenleving Regionaal bureau leerplicht/CJG

Taken op gebied van de leerplicht.

- Adm. nummers

- Algemene informatie

- geboortegegevens

- vestigingsgegevens

- vertrekgegevens

- partnergegevens

- gegevens kinderen

- overlijdensgegevens

- bewonersgegevens

- vorige adressen

Afdeling Omgeving en Economie

Taken op gebied van eigendomsadministratie, verhuur, ingebruikgeving, verhuur gebouwen, Wet Publiekrechtelijke Beperkingen (Wkpb)

- Adm. nummers

- algemene informatie

- geboortegegevens

- vestigingsgegevens

- vorige adressen

- vertrekgegevens

- partnergegevens

- gegevens kinderen

- overlijdensgegevens

- bewonersgegevens

Afdeling Concern

Taken op gebied van belastingen en debiteurenadministratie

Bijzondere opnemingen in psychiatrisch ziekenhuis

- Adm. nummers

- algemene informatie

- geboortegegevens

- vestigingsgegevens

- vorige adressen

- vertrekgegevens

- partnergegevens

- gegevens kinderen

- overlijdensgegevens

- bewonersgegevens

Afdeling Concern

Bezoek burgemeester bij verjaardag bij 100 jaar en ouder.

Bezoek burgemeester bij huwelijksjubilea 60, 65 en 70 jaar.

Koninklijke onderscheidingen

- adm. nummers

- algemene informatie

- geboortegegevens

- vestigingsgegevens

- vertrekgegevens

- partnergegevens

- gegevens kinderen

- overlijdensgegevens

- bewonersgegevens

- vorige adressen

Afdeling Omgeving en economie

Taken t.b.v. stadsvernieuwing, koopwoningenregelingen en eigendomsadministratie

- Adm. nummers

- Algemene informatie

- Vorige adressen

- vertrekgegevens

- bewonersgegevens

- overlijdensgegevens

Afdeling Openbare Ruimte

Taken t.b.v. landmeetkunde, groenbeheersysteem, grafadministratie, afvalsysteem.

- Adm. nummers

- Algemene informatie

- Vorige adressen

- vertrekgegevens

- bewonersgegevens

- overlijdensgegevens

Afdeling publiekszaken

Taken t.b.v. grafadministratie, naturalisatie- en optie, stembureauleden, parkeervergunningen, klanten meldingsysteem, klanten begeleidingssysteem, zaakysteem

- adm. nummers

- algemene informatie

- geboortegegevens

- vestigingsgegevens

- vertrekgegevens

- partnergegevens

- gegevens kinderen

- overlijdensgegevens

- bewonersgegevens

- vorige adressen

Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio

Taken t.b.v. leerlingenvervoer

- adm. nummers

- algemene informatie

- geboortegegevens

- vestigingsgegevens

- vertrekgegevens

- partnergegevens

- gegevens kinderen

- overlijdensgegevens

- bewonersgegevens

- vorige adressen

Afdeling Samenleving, Centrum jeugd en gezin

Taken t.b.v. uitvoering Jeugdwet

- adm. nummers

- algemene informatie

- geboortegegevens

- vestigingsgegevens

- vertrekgegevens

- partnergegevens

- gegevens kinderen

- overlijdensgegevens

- bewonersgegevens

- vorige adressen

Afd Facilitaire zaken

Bijhouden zaaksysteem

- adm. nummers

- algemene informatie

- geboortegegevens

- vestigingsgegevens

- vertrekgegevens

- partnergegevens

- gegevens kinderen

- overlijdensgegevens

- bewonersgegevens

- vorige adressen

 

  • Algemene informatie, bestaande uit:

    Naam, adres, woonplaats, voornamen, geboortegegevens, geslacht, burgerlijke staat, naamgebruik, naam partner, geheimhouding, verblijfstitel, ingang geldigheid en indicatie onjuist, onderzoeksgegevens, nationaliteit, gezag

  • Geboortegegevens, bestaande uit:

    Naam, A-Nummer en BSN, adres, namen van de ouders, A-Nummer en BSN van de ouders, geboortegegevens van de ouders, geboortedatum, geboortegemeente, geboorteland, geslacht en nationaliteit, ingang geldigheid en indicatie onjuist, onderzoeksgegevens

  • Vestiginggegevens, bestaande uit:

    Naam, en adres, vorige gemeente, datum vestiging vorige gemeente, land van herkomst + datum vestiging in Nederland (indien van toepassing), datum vestiging in Goes, datum opneming huidig adres, ingang geldigheid en indicatie onjuist, onderzoeksgegevens

  • Vorige adressen, bestaande uit:

    Naam, adres, vorige adressen (straatnaam + nummer + gemeente), datum vestiging, datum vertrek van dat adres, ingang geldigheid en indicatie onjuist, onderzoeksgegevens

  • Vertrekgegevens, bestaande uit:

    Naam, adres, nieuw adres, nieuwe gemeente, nieuw land, datum vertrek, ingang geldigheid en indicatie onjuist, onderzoeksgegevens

  • partnergegevens bestaande uit:

    Naam, A-Nummer en BSN, adres, naam echtgeno(o)t(e)/geregistreerd partner, geboortegegevens, datum, gemeente en land van huwelijk/geregistreerd partnerschap, datum, gemeente en land van ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap, ingang geldigheid en indicatie onjuist, onderzoeksgegevens

  • Gegevens kinderen, bestaande uit:

    Naam, A-Nummer en BSN, geslacht en geboortegegevens, ingang geldigheid en indicatie onjuist, onderzoeksgegevens

  • Overlijdensgegevens, bestaande uit:

    Naam, adres, datum + gemeente + land van overlijden, ingang geldigheid en indicatie onjuist, onderzoeksgegevens

  • Bewonersgegevens, bestaande uit:

    Alle namen, geboortegegevens, geslachtsgegevens, data vestiging en vertrek van alle personen die op dat adres verblijven of hebben verbleven, ingang geldigheid en indicatie onjuist, onderzoeksgegevens zijn hier niet van toepassing

    Aangifte adreshouding vanwege technische redenen toegevoegd (anders werkt menu bewoners niet goed

  • Mutaties, bestaande uit:

    Mutatiesoort en mutatiedatum

  • Reisdocumenten, bestaande uit:

    Reisdocument nummer, soort en datum uitgifte en datum einde geldigheid en aanduiding inhouding vermissing, onderzoeksgegevens

  • Administratienummers, bestaande uit:

    A- en BSN nummer, datum einde geldigheid en aanduiding inhouding vermissing, onderzoeksgegevens

BIJLAGE 3  

Lijst van binnengemeentelijke organen waaraan, via de gegevensmakelaar, gegevens verstrekt worden aan andere systemen

 

Registratie:

waarvoor

gegevensset:

Key2Begraven (afd PuZa)

Zoals genoemd in bijlage 2

Zoals genoemd in bijlage 2

Civision Middelen (afd Concern)

Zoals genoemd in bijlage 2

Zoals genoemd in bijlage 2

Mens Centraal (afd. SAM)

Zoals genoemd in bijlage 2

Zoals genoemd in bijlage 2

Squit-XO (Afd. V&H)

Zoals genoemd in bijlage 2

Zoals genoemd in bijlage 2

CityPermit (Afd. Puza)

Zoals genoemd in bijlage 2

Zoals genoemd in bijlage 2

Join + Decos (gemeente)

Zoals genoemd in bijlage 2

Zoals genoemd in bijlage 2

CAREL (Regionaal bureau leerplicht)

Zoals genoemd in bijlage 2

Zoals genoemd in bijlage 2

 

Goes, 01-10-2019

Burgermeester en Wethouders van Goes,

de secretaris,

mr. H.E.Schild

de burgermeester,

Drs. M.Mulder MSc

Toelichting

Algemeen

Dit reglement vloeit voort uit de Verordening basisregistratie personen (Verordening BRP). De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan derden en organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op dit reglement.

Wetgeving

Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA vervangen door de Wet basisregistratie personen (Wet BRP). In deze wet wordt het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens (privacy) geregeld. Dit betreft alleen de gegevens, die juridisch deel uitmaken van de zogenaamde persoonslijst volgens de Wet BRP. De Uitvoeringswet AVG is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens voor zover daarop de Wet BRP, de Kieswet of de Wet raadgevend referendum van toepassing is. De persoonsgegevens van de BRP vallen zowel onder de werking van de Wet BRP als onder de werking van de Europese algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Deze regeling gaat ook over de gegevensverstrekking door het college waarop de AVG van toepassing is, zoals de gegevensverstrekking vanuit het gegevensmagazijn.

Bevoegdheid college B&W

De wetgever laat het volgens artikel 3.8 van de Wet BRP aan het inzicht van de gemeenteraad over, om dit al dan niet voor het binnengemeentelijke gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen.

De gemeenteraad heeft op 20 juni 2019 in de “Verordening gegevensverstrekking BRP 2019” geregeld dat zowel de verstrekkingen aan derden als de verstrekkingen aan organen van de gemeente Goes over te laten aan het college van burgemeester en wethouders.

Persoonsgegevens van ‘inwoners’

De verstrekking van persoonsgegevens uit de BRP van de inwoners van Goes aan derden en aan de organen (medewerkers/afdelingen/domeinen/teams) van de Gemeente Goes wordt geregeld in deze regeling. Deze bevoegdheid vloeit voort uit artikel 3.8 van de Wet BRP. De grondslag voor het verwerken van zogenaamde ‘ aangehaakte gegevens’ is te vinden in artikel 6 lid 1 sub e van de AVG. Deze verordening regelt alleen het verstrekken van gegevens van personen die in deze gemeente ingeschreven zijn of die tot hun overlijden in deze gemeente ingeschreven waren.

Deze regeling gaat niet over gegevensverstrekking door het college die al is geregeld in de Wet BRP zelf, zoals bedoeld in hoofdstuk 3, paragraaf 2, van de Wet BRP.

Gegevens van ‘niet- inwoners’

De minister van BZK verstrekt de gemeente, voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Goes woonachtig zijn. Dit zijn dus personen die in een andere gemeente in Nederland wonen of zijn ingeschreven in het Register Niet Ingezetenen (RNI). Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Goes op grond van artikel 3.2 Wet BRP. Dit is een zogenaamde GABA-aansluiting op de landelijke basisregistratie personen. GABA betekent: Gemeente Als Buitengewoon Afnemer.

De gegevens die ontvangen worden via deze GABA-aansluiting worden opgeslagen in het gemeentelijke zaaksysteem/gegevensmagazijn.

Distributie van persoonsgegevens

De medewerkers van de gemeente raadplegen of gebruiken persoonsgegevens van personen die niet in de gemeente ingeschreven zijn via GBA-V. Voor personen die wel in deze gemeente ingeschreven zijn raadplegen of gebruiken zij de BRP via de gegevensmakelaar. De medewerkers van afdeling publiekszaken raadplegen rechtstreeks in de BRP. De gegevensbeheerder regelt de distributie volgens een bijlage van dit reglement.

Daarnaast kunnen sommige afdelingen ook zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’ inzien, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet basisregistratie personen (Wbrp). Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen.

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Goes.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Verstrekking aan derden

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al voorzien in de Wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is de gemeente bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Goes. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

Beperkt set aan gegevens

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de Wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden. Het gegeven ‘Burgerlijke staat’ is een aangehaakt gegeven. Bovendien worden de gegevens alleen verstrekt wanneer de gegevens niet op een andere manier verzameld kunnen worden. Bijvoorbeeld door betrokkene zelf bij een oproep op internet/flyer.

Geheimhouding

Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van artikel 3.21 Wbrp verzocht heeft om verstrekkingsbeperking/geheimhouding.

Artikel 2 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

Deze regeling gaat ook over de gegevensverstrekking door het college waarop de AVG van toepassing is, zoals de gegevensverstrekking vanuit de gegevensmakelaar.

Met organen van de gemeente wordt bedoeld: medewerkers, teams, domeinen van de gemeente.

Artikel 3 Terugmeldplicht

Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de BRP van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden als bestuursorganen melding maken van onjuiste gegevens. Indien een orgaan van de gemeente is geautoriseerd om bepaalde BRP-gegevens te ontvangen, dan is hij verplicht om bij gerede twijfel aan de juistheid een terugmelding te doen.

Dit is verplicht volgens artikel 2.34 van de Wet BRP.

Artikel 4 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Omdat altijd de identiteit van de verzoeker moet kunnen worden vastgesteld, is telefonische verstrekking aan derden niet gewenst. Natuurlijk moet er wel een mogelijkheid zijn om aan organen van de gemeente telefonisch gegevens te verstrekken. Ondanks dat de meeste medewerkers als raadpleger rechtstreekse toegang tot de BRP zullen hebben, is het in het belang van betrokkene en de gemeente, dat een mondelinge verificatie kan plaatsvinden. Hierbij moet de medewerker die gevraagd wordt gegevens te verstrekken wel eenduidig vaststellen met wie hij/zij te maken heeft en dat het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd overeenstemt met de autorisatie van de verzoeker. Met ander woorden: vooral bij telefonische verstrekking aan collega’s van andere afdelingen mogen niet meer gegevens worden verstrekt dan waar verzoeker recht op heeft. Bij twijfel kan de privacybeheerder BRP worden ingeschakeld.

 

Ook aan collega’s van andere gemeenten kan worden verstrekt. Voorwaarde is dat niet direct informatie wordt verstrekt, maar dat wordt teruggebeld via het algemene nummer van de verzoekende gemeente. Ook hier moet er zekerheid bestaat dat het een collega van Publieks-/Burgerzaken is en dat de gegevens noodzakelijk zijn voor de betreffende taak (bijvoorbeeld geboorte- of overlijdensaangifte, afgifte reisdocument aan minderjarige).

 

Indien de ingeschrevene over wie gegevens gevraagd worden een verstrekkingsbeperking heeft, dan wordt extra zorgvuldigheid verlangd. Bij twijfel wordt geen informatie verstrekt.

Artikel 5 Protocolplicht

Protocollering is het houden van aantekening van een verstrekking. Protocolleren heeft tot doel om uitvoering te kunnen geven aan het in artikel 3.22 Wet BRP geregelde recht van de burger op mededeling betreffende de verstrekkingen die over hem zijn gedaan. Er wordt vastgelegd welke gegevens zijn verstrekt, aan wie de gegevens zijn verstrekt, waarom verstrekking heeft plaatsgevonden, door wie de gegevens zijn verstrekt, en de data waarop al deze handelingen werden verricht. Op deze wijze is altijd herleidbaar (en dus controleerbaar) hoe met verstrekking van deze gegevens wordt omgegaan.

 

Gegevensverstrekking in het kader van de veiligheid van staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten worden niet geprotocolleerd.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

Het reglement treedt op dezelfde dag in werking als de verordening waar hij uit voortvloeit. Dit is de dag dat de Europese algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht werd: 25 mei 2018.