Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alkmaar

Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Alkmaar houdende regels omtrent de verdeling schaarse vergunningen voor de exploitatie van een seksbedrijf

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlkmaar
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel van de burgemeester van de gemeente Alkmaar houdende regels omtrent de verdeling schaarse vergunningen voor de exploitatie van een seksbedrijf
CiteertitelBeleidsregel verdeling schaarse vergunningen voor de exploitatie van een seksbedrijf
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Alkmaar/410162/CVDR410162_3.html
  2. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-02-2020nieuwe regeling

25-02-2020

gmb-2020-49970

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Alkmaar houdende regels omtrent de verdeling schaarse vergunningen voor de exploitatie van een seksbedrijf

De burgemeester van Alkmaar;

 

gelet op het bepaalde in artikel 3:5 van de Algemene plaatselijke verordening, artikel 6:1 van de Nadere regels prostitutie en hoofdstuk 4, titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de navolgende beleidsregel verdeling schaarse vergunningen voor de exploitatie van een seksbedrijf

 

Beleidsregel verdeling schaarse vergunningen voor de exploitatie van een seksbedrijf

1. Inleiding

Uit de rechtspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (o.a. de uitspraak van 12 april 2017, ECLI:NL:RVS:2017:994) volgt dat in het Nederlandse recht een rechtsnorm geldt die ertoe strekt dat bij de verdeling van schaarse vergunningen door het bestuur op enigerlei wijze aan (potentiële) gegadigden ruimte moet worden geboden om naar de beschikbare vergunning(en) mee te dingen. Deze rechtsnorm is gebaseerd op het gelijkheidsbeginsel dat in deze context strekt tot het bieden van gelijke kansen. Om gelijke kansen te realiseren moet het bestuur een passende mate van openbaarheid verzekeren met betrekking tot de beschikbaarheid van de schaarse vergunning, de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria. Het bestuur moet hierover tijdig voorafgaand aan de start van de aanvraagprocedure duidelijkheid scheppen, door informatie over deze aspecten bekend te maken via een zodanig medium dat potentiële gegadigden daarvan kennis kunnen nemen. Deze eis is gebaseerd op de uit de jurisprudentie van het Hof van Justitie voortvloeiende transparantieverplichting.

2. Maximumstelsel op de Achterdam

Op grond van artikel 3:5 van de Algemene plaatselijke verordening (Apv) geldt in Alkmaar een vergunningstelsel voor het verlenen van een exploitatievergunning voor een seksbedrijf. Op grond van artikel 6:1 van de Nadere regels prostitutie kan op de Achterdam voor ten hoogste 69 werkruimten vergunning worden verleend. De exploitatievergunning voor een seksbedrijf is dan ook een schaarse vergunning. Het is geen vanzelfsprekendheid meer dat een vergunning na afloop van de looptijd, weer wordt verleend aan dezelfde exploitant/ondernemer. Door de vergunning op grond van artikel 3:5, zevende lid, van de Apv te verlenen voor 3 jaar heeft een ondernemer toch zekerheid voor langere tijd.

 

Met het oog op een toekomstbestendige uitvoeringspraktijk, die onder meer aansluit bij de Dienstenrichtlijn en de ontwikkelingen in de jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Unie en de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, is in artikel 3:5, tweede lid, van de Apv een zorgplicht voor het bevoegd bestuursorgaan opgenomen. Als er sprake is van de verlening van schaarse vergunningen dan moet het bevoegde bestuursorgaan een selectieprocedure hanteren die alle waarborgen voor onpartijdigheid en transparantie biedt. Dit ziet onder andere op een toereikende bekendmaking van de opening, uitvoering en afsluiting van de procedure. De geëigende weg om uitvoering te geven aan deze zorgplicht is dat het bevoegde bestuursorgaan in een beleidsregel uiteenzet hoe de selectieprocedure wordt ingevuld (en hier vervolgens uitvoering wordt aangegeven). Deze beleidsregel voorziet daar in.

3. Beleid

Uitgangspunt

Uitgangspunt bij het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3:5, eerste lid, van de Apv voor het exploiteren van een seksbedrijf op de Achterdam is dat alleen vergunning wordt verleend voor panden waarin reeds een seksbedrijf is gevestigd.

 

Door middel van loting worden de 69 werkruimten (kamers) vergund.

4. De procedure: loting

Via de officiële bekendmakingen wordt tijdig bekendgemaakt wanneer de exploitatievergunningen voor seksinrichtingen op de Achterdam aflopen en voor wanneer een aanvraag moet zijn ingediend. In deze bekendmaking wordt verwezen naar de Beleidsregel verdeling schaarse vergunningen voor de exploitatie van een seksbedrijf. Bestaande exploitanten worden van de bekendmaking op de hoogte gesteld.

 

In de periode van 1 april tot en met 30 april kan een ieder een aanvraag indienen voor een exploitatievergunning voor een seksinrichting op de Achterdam. De aanvrager maakt voor de aanvraag gebruik van het aanvraagformulier Vergunning Seksbedrijf en het daarbij beschikbaar gestelde Bibobvragenformulier.

 

Het volledig ingevulde en ondertekende aanvraagformulier inclusief de bijlagen wordt overeenkomstig artikel 4:1 en 4:2 van de Awb schriftelijk bij de burgemeester ingediend. De elektronische weg is niet geopend voor het indienen van een aanvraag.

 

Bij de aanvraag worden – indien van toepassing – de volgende bescheiden en bewijsstukken overgelegd:

  • a.

    het ingevulde aanvraagformulier Vergunning Seksbedrijf;

  • b.

    uittreksel uit het BRP van alle exploitant(en) / beheerder(s);

  • c.

    kopie geldig legitimatiebewijs van alle exploitant(en) / beheerder(s);

  • d.

    kopie geldig legitimatiebewijs van het personeel;

  • e.

    plattegrond van het seksbedrijf met daarop de ingetekende en aangevraagde werkruimten;

  • f.

    uittreksel Kamer van Koophandel;

  • g.

    verklaring waaruit blijkt dat de natuurlijke persoon bevoegd is tot vertegenwoordiging van de rechtspersoon;

  • h.

    kopie arbeidsovereenkomst tussen de exploitant en de beheerder;

  • i.

    een kopie huur- of koopovereenkomst van het betreffende perceel;

  • j.

    een bewijs dat u rechthebbende bent op de inventaris van het seksbedrijf;

  • k.

    een ondernemingsplan;

  • l.

    een bedrijfsplan prostitutiebedrijven;

  • m.

    Bibobvragenformulier;

  • n.

    bewijs van eerste afspraak met de GGD in verband met de geldende Hygiënerichtlijn voor seksbedrijven.

Ontvangstbevestiging

De aanvrager ontvangt een bevestiging van ontvangst van de aanvraag.

 

Volledigheidstoets

De ontvangen aanvraag wordt in de periode van 1 mei tot en met 15 mei beoordeeld op volledigheid, dus op de aanwezigheid van alle hiervoor vermelde bescheiden en bewijsstukken.

 

Indien geen volledige aanvraag is ontvangen wordt binnen de hiervoor genoemde periode de aanvrager wiens aanvraag niet volledig was op grond van artikel 4:5, eerste lid en onder c, van de Awb in de gelegenheid gesteld om binnen een periode van 2 weken de aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Indien de aanvraag niet binnen de gestelde termijn is aangevuld met de ontbrekende gegevens wordt de aanvraag buiten behandeling gelaten.

 

Door middel van een openbare loting worden aan de aanvragers, die een tijdige en ontvankelijke aanvraag hebben ingediend, werkruimten (kamers) toegewezen.

 

De loting wordt in de periode van 15 juni tot en met 15 juli of zoveel eerder als mogelijk is verricht door een notaris of een daartoe gerechtigde medewerker van een notariskantoor. De aanvragers worden uitgenodigd om de bij loting aanwezig te zijn. Het is niet verplicht voor een aanvrager om de loting bij te wonen. De notaris trekt in totaal 69 lootjes, waarbij de lootjes staan voor het aantal aangevraagde werkruimten (kamers). Van de loting wordt door de notaris een proces-verbaal opgemaakt. Na de loting is duidelijke welke werkruimten (kamers) kunnen worden vergund.

 

Indien gedurende de looptijd van de verleende vergunningen een of meerdere kamers vrijkomen dan wordt de hierboven beschreven procedure toegepast, kort gezegd: publicatie vrijgekomen kamer, termijn om aanvraag in te dienen en loting van complete en volledige aanvragen.

 

Bibobtoetsing

Op grond van het bepaalde in de Beleidsregel gemeente Alkmaar voor horeca-, prostitutie-, speelautomaten- en evenementenvergunningen in het kader van de Wet Bibob wordt een Bibobtoetsing uitgevoerd.

5. Vervallen oude beleidsregels

De Beleidsregel verdeling schaarse vergunningen voor de exploitatie van een seksbedrijf, zoals vastgesteld op 26 juni 2017, wordt met de inwerkingtreding van de voorliggende Beleidsregel verdeling schaarse vergunningen voor de exploitatie van een seksbedrijf ingetrokken.

6. Inwerkingtreding

De Beleidsregel verdeling schaarse vergunningen voor de exploitatie van een seksbedrijf treedt in werking de dag na bekendmaking daarvan.

 

Alkmaar, 25 februari 2020

P.M. Bruinooge,

burgemeester