Organisatie | Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Werkgeverscommissie griffie gemeente Krimpenerwaard 2020 |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Krimpenerwaard 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-02-2020 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 04-02-2020 |
De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:
het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie, het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.
Artikel 5 Ondersteuning van de commissie
De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de gemeentesecretaris afspraken over P&O-ondersteuning.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, jaarlijks - door tussenkomst van het fractievoorzittersoverleg - verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden.
Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Krimpenerwaard, gehouden op dinsdag 4 februari 2020.
de griffier,
dr. M-L vanMuijen
de voorzitter,
mr. R.S.Cazemier
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling (een diversiteit aan politieke partijen) van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een (werkgevers)commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Deze commissie is gebaseerd op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet en bestaat uitsluitend uit raadsleden. Deze “werkgeverscommissie” zal doorzijn omvang sneller in de gelegenheid zijn personele besluiten te nemen die over het algemeen behoren tot het dagelijkse werkgeverschap, inclusief het uitvoeren de CAO Gemeenten en personeelshandboek Niet alle te nemen besluiten, zoals bijvoorbeeld een verlofaanvraag, een werktijdenregeling lenen zich voor agendering in de gemeenteraad, alleen al omdat de agenda en de vergadering, nog afgezien van de privacyaspecten, daardoor te veel zouden worden belast.
Artikel 2 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
In artikel 2 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie namens de raad ten aanzien van de griffier alle taken en bevoegdheden vervult die voortvloeien uit het werkgeverschap, met uitzondering van een aantal nader genoemde onderwerpen. De griffier oefent in mandaat het werkgeverschap uit namens de raad en de werkgeverscommissie over de overige op de griffie werkzame medewerkers. De keuze om de griffier op te laten treden namens de werkgeverscommissie en de raad is gelegen in de beperking van de bevoegdheden die de werkgeverscommissie heeft, anders dan de raad. De werkgeverscommissie kan de griffier niet zelfstandig benoemen, ontslaan en disciplinaire maatregelen opleggen. Die bevoegdheid blijft bij de raad net als voor het overige personeel. De griffier moet deze bevoegdheden wel kunnen uitoefenen ten aanzien van griffiepersoneel in overleg met het team P&O. Overigens is het vanzelfsprekend dat de griffier bij het inzetten van de aan haar in de verordening gemandateerde bevoegdheden, zeker als deze al dan niet voorziene grote financiële of andere gevolgen hebben, voorafgaand overleg voert met de werkgeverscommissie.
Artikel 3 Samenstelling werkgeverscommissie
Door de verantwoordelijkheid van het werkgeverschap van de griffie onder te brengen in een werkgeverscommissie en bij de griffier voor wat betreft de overige op de griffie werkzame medewerkers, is gewaarborgd dat de personele aangelegenheden (incl. arbeidsverhoudingen) niet uitsluitend de juiste, maar vooral ook voldoende aandacht krijgen. Het succesvol werken met een werkgeverscommissie staat of valt met de benoeming van leden in zo’n commissie. die een bepaalde affiniteit hebben op het gebied van personele aspecten.
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester en de andere collegeleden geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. De werkgeverscommissie mag uitsluitend bestaan uit raadsleden. Dit is volledig in lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid, maar wel technisch voorzitter en adviseur. Aan een “goede” samenstelling dient dus de nodige aandacht te worden besteed. Gezien de omvang van de raad is een bestuurscommissie bestaande uit drie leden voldoende. Voorgesteld wordt de voorzitter van deze commissie te benoemen aangevuld met nog twee raadsleden, één uit de coalitie en één uit de oppositie. Het verdient natuurlijk wel aanbeveling dat de raadsvoorzitter, frequent gesprekspartner van de griffier, in voorkomende gevallen op verzoek als adviseur aan de bespreking in de werkgeverscommissie deelneemt.
Artikel 8 Beslotenheid van vergaderingen
In vergaderingen van de werkgeverscommissie komen veelal personele aangelegenheden aan de orde. Om privacygevoelige redenen ligt het dan ook voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. Dit geldt ook voor de agenda, de stukken en de besluitenlijsten, tenzij de werkgeverscommissie anders beslist. Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de niet openbare stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijke bevoegde orgaan is. Dit neemt niet weg dat ook de raadsleden die kennis nemen van de stukken hier vanwege privacy-aspecten vertrouwelijk mee om dienen te gaan.
De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen in de persoon van de griffier. Daarnaast heeft de raad ook een griffie ingericht om hem en zijn organen te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.