Organisatie | 's-Hertogenbosch |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen, maatschappelijke opvang en aanverwante taken regio Meierij en Bommelerwaard 2020 e.v. |
Citeertitel | Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen, maatschappelijke opvang en aanverwante taken regio Meierij en Bommelerwaard 2020 e.v. |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen Regiovisie Beschermd Wonen 2020 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2020 | Nieuwe regeling | 29-01-2020 |
Deze samenwerkingsovereenkomst heeft betrekking op de taken die (de centrumgemeente) ’s-Hertogenbosch en de regiogemeenten uitvoeren betreffende beschermd wonen, maatschappelijk opvang, verslavingszorg, de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz en de Wet zorg en dwang.
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Boxtel, Haaren (tot de herindeling in 2021), ’s-Hertogenbosch, Maasdriel, Meierijstad, Sint-Michielsgestel, Vught en Zaltbommel, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
zij met ingang van 1 januari 2015 regionaal hebben samengewerkt op basis van de Samenwerkingsovereenkomst Specialistische hulp Wmo Meierij 2017-2020 van 26 april 2016 en het addendum van 11 september 2019 voor de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz en de Wet zorg en dwang;
de Samenwerkingsovereenkomst Specialistische hulp Wmo Meierij 2017-2020 op 31 december 2019 afloopt;
de samenwerking rondom de inkoop en de beleidstaken van de specialistische functies die onder Wmo vallen (behalve beschermd wonen, maatschappelijke opvang en aanverwante taken) voor de regio Meierij (niet voor de regio Bommelerwaard) vastgelegd zijn in de centrumregeling regio Meierij Wmo 2020;
de gemeente ’s-Hertogenbosch in 2020 en 2021 nog steeds als centrumgemeente fungeert voor beschermd wonen en tot en met 2025 voor maatschappelijk opvang en verslavingszorg;
de centrumgemeente en regiogemeenten ook wensen samen te werken op het gebied van de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz en de Wet zorg en dwang per 01 januari 2020;
de start van de nieuwe samenwerking (als gevolg van de doordecentralisatie) rondom de inkoop en taken voor beschermd wonen uitgesteld is tot 01 januari 2022 en voor maatschappelijke opvang tot 01 januari 2026, in verband met de landelijke ontwikkelingen;
het jaar 2020 en 2021 voor beschermd wonen en 2020 tot en met 2025 voor maatschappelijke opvang, overgangsjaren zijn waarbinnen de hernieuwde samenwerking rondom de inkoop en taken van Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang vormgegeven kan worden in lijn van de landelijke ontwikkelingen;
zij daarom ingaande 01 januari 2020 een samenwerkingsovereenkomst wensen aan te gaan voor tenminste 2 jaar waarin aan de gemeente ’s-Hertogenbosch het mandaat wordt verleend om als centrumgemeente beschermd wonen, maatschappelijke opvang en verslavingszorg, de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz, en de Wet zorg en dwang, in te kopen en contracten te beheren namens de regiogemeenten;
zij daartoe mogelijk ingaande 01 januari 2022 aan willen sluiten bij de centrumregeling regio Meierij Wmo 2020;
er nu al wordt aangesloten bij de organisatiestructuur zoals deze opgezet is binnen de centrumregeling Meierij Wmo 2020;
de gemeente Haaren per 2021 wordt opgeheven, waarbij Helvoirt aansluit bij de gemeente Vught en Esch bij de gemeente Boxtel.
Artikel 2.6.1 van de Wmo 2015, afdeling 10.1.1 Algemene wet bestuursrecht, en de artikelen 1 en 8, vierde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr);
de door de raden van voornoemde gemeenten aan hun colleges van burgemeester en wethouders verleende toestemming tot het aangaan van deze samenwerking en het vaststellen van deze regeling ex artikel 1, tweede lid Wgr.
vast te stellen de navolgende gemeenschappelijke regeling voor de inkoop van beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg, de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz en de Wet zorg en dwang.
Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen, maatschappelijke opvang en aanverwante taken regio Meierij en Bommelerwaard 2020 e.v.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 2 Doel van de samenwerkingsovereenkomst
In deze samenwerkingsovereenkomst zijn de afspraken vastgelegd die de centrumgemeente met de regiogemeenten maakt over de uitvoering van de taken rondom beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg, de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz en de Wet zorg en dwang. De partijen gaan daartoe de komende jaren een onderlinge samenwerking aan gericht op het zorgdragen voor een kwalitatief goede en efficiënte inkoop, contractbeheer en uitvoering van de beleidstaken.
Artikel 3 Uitgangspunten voor de samenwerking
De partijen behouden hun eigen bestuurlijke structuur, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, gericht op een goede dienstverlening aan de eigen bevolking en ruimte voor het behoud van eigen identiteit in de uitvoering van de beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg, de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz en de Wet zorg en dwang taken.
De toegang voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang is lokaal georganiseerd met regionale ondersteuning via het Netwerk Opvang en Wonen. De lokale toegang is op cliëntniveau verantwoordelijk voor de inzet van de ingekochte diensten op het gebied van beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
Elke partij zorgt voor beschikbaarheid van een inhoudelijk deskundige op het gebied van beschermd wonen en/of maatschappelijke opvang en/of aanverwante taken in het Netwerk Opvang en Wonen en het Regionaal Beleidsteam BW/MO. De partijen zorgen voor continuïteit van de personele inzet en zijn verantwoordelijk voor een gelijkwaardige vervanging.
Verdere uitwerking van bevoegdheden is wenselijk gezien de huidige ontwikkeling van beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg, de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplicht GGz en de Wet zorg en dwang en kunnen middels een door alle partijen ondertekend addendum worden toegevoegd.
De kosten voor het uitvoeren van inkooptaken en contractbeheer rondom beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg, aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz en de Wet zorg en dwang worden betaald uit gelden die de centrumgemeente ontvangt voor de uitvoering van de taken beschermd wonen, maatschappelijke opvang en verslavingszorg.
Mogelijke overschotten voor beschermd wonen, maatschappelijke opvang en verslavingszorg stort de centrumgemeente in de reserve Sociaal & Zorgfonds van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Dit deel van de reserve is uitsluitend bedoeld voor het opvangen van de lasten en baten met betrekking tot beschermd wonen, maatschappelijke opvang en verslavingszorg. De centrumgemeente rapporteert één keer per jaar over de stand van zaken aan de partijen.
In het totale budget voor beschermd wonen, maatschappelijke opvang en verslavingszorg wordt jaarlijks door het Regionaal Beleidsteam BW/MO een uitvoeringsbudget bepaald bestemd voor de uitvoering van het uitvoeringsprogramma. De besteding van dit uitvoeringsbudget leggen partijen ieder jaar tegelijkertijd met de vaststelling van de inkoopkaders aan hun colleges voor.
Een mogelijk positieve stand van de reserve wordt uitgekeerd aan de partijen indien de regeling tussentijds wordt opgeheven, of indien de samenwerking wordt beëindigd. De verdeelsleutel is op basis van CBS-inwoneraantallen per 01 januari van het betreffende kalenderjaar waarin de uitkering plaatsvindt.
Hoofdstuk 2 Organisatie en overleg
De samenwerking en aansturing van de organisatie is als volgt georganiseerd:
Regionaal Regieteam, bestaande uit één ambtelijke vertegenwoordiger per partij. Het Regionaal Regieteam wijst uit zijn midden de voorzitter aan en wordt ambtelijk ondersteund door een secretaris. Deze secretaris is tevens secretaris van het RBO-Wmo. De manager van het Regionaal Inkoopteam en de voorzitter van het Regionaal Beleidsteam BW/MO zijn vaste adviseurs van het Regionaal Regieteam. Het Regionaal Regieteam kan naar behoefte andere adviseurs betrekken.
Regionaal Beleidsteam BW/MO, bestaande uit ambtelijke beleidsmedewerkers (met beschermd wonen en/of maatschappelijke opvang en/of aanverwante taken in hun portefeuille) van de partijen. Het Regionaal Beleidsteam BW/MO wijst uit zijn midden een voorzitter aan. De voorzitter is vaste adviseur van het Regionaal Regieteam.
Regionaal Inkoopteam, bestaande uit ambtenaren van de centrumgemeente die belast zijn met de inkoop van beschermd wonen, maatschappelijke opvang, en aanverwante taken voor de partijen zoals in deze samenwerkingsovereenkomst omschreven. De manager van het Regionaal Inkoopteam is vaste adviseur van het Regionaal Regieteam.
adviseren van colleges van partijen over de beleidskaders waarbinnen de inkoop en de uitvoering van de Regiovisie en het Uitvoeringsprogramma van beschermd wonen, maatschappelijke opvang een aanverwante taken plaatsvindt. Deze beleidskaders omvatten de gezamenlijke beleidsdoelen en de lokale ruimte;
Artikel 9 Taken Regionaal Regieteam
Taken van het Regionaal Regieteam zijn:
adviseren aan het RBO-Wmo over beleidskaders waarbinnen de inkoop en de uitvoering van de Regiovisie en het Uitvoeringsprogramma van beschermd wonen, maatschappelijke opvang en aanverwante taken van plaatsvindt. Deze beleidskaders omvatten de gezamenlijke beleidsdoelen en de lokale ruimte. De adviezen worden gebaseerd op input van het Regionaal Beleidsteam BW/MO, het Regionaal Inkoopteam en landelijke ontwikkelingen;
Artikel 10 Taken Regionaal Beleidsteam BW/MO
Taken van het Regionaal Beleidsteam BW/MO zijn:
uitvoering geven aan de Regiovisie en het Uitvoeringsprogramma voor beschermd wonen, maatschappelijke opvang en aanverwante taken en het bepalen van de gezamenlijke uitgangspunten voor de inkoop van beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg, de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz en de Wet zorg en dwang taken;
waar nodig het laten organiseren van een gezamenlijk overleg met gecontracteerde zorgaanbieders van beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg, de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz en de Wet zorg en dwang taken over beleidsmatige ontwikkelingen en transformatie door het Regionaal Inkoopteam.
Artikel 11 Taken Regionaal Inkoopteam
Taken van het Regionaal Inkoopteam zijn:
toezien op de naleving van de regionale inkoopafspraken van beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg, de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz en de Wet zorg en dwang taken waaronder is begrepen accountmanagement, contractbeheer en het houden van toezicht. Een gemeente kan bij een gesprek tussen een accountmanager en een aanbieder aanwezig zijn, indien dat nodig is voor oplossing van een (lokaal) knelpunt;
Hoofdstuk 3 Informatie, verantwoording en bedrijfsvoering
De Inkoopopdracht is vastgesteld als de meerderheid – op basis van de CBS-inwoneraantallen per 01 januari van het betreffende kalenderjaar én minimaal drie partijen – instemt. Wordt de meerderheid niet gehaald, dan vindt verder overleg plaats over de inhoud van de Inkoopopdracht. Bij gemeentelijke herindeling wordt de bepaling van de meerderheid – de CBS inwoneraantallen van minimaal drie partijen –aangepast.
Het Regionaal Inkoopteam is het aanspreekpunt voor de gecontracteerde aanbieders van de beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg, de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz en de Wet zorg en dwang taken voor alle contractuele afspraken en vraagstukken over de uitgevoerde inkoop en aanbesteding.
Het Regionaal Beleidsteam BW/MO is het aanspreekpunt voor de gecontracteerde aanbieders van beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg, de aanpak van personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGz en de Wet zorg en dwang taken voor alle beleidsinhoudelijke afspraken en vraagstukken.
Hoofdstuk 4 Tussentijds wijzigen, toetreden, uittreden en opheffen
Hoofdstuk 5 Overige bepalingen
Onverminderd het bepaalde in artikel 28 Wgr, verplichten de partijen zich om in geval van geschillen over de inhoud en uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst met elkaar in overleg te treden, waarbij zal worden getracht dergelijke geschillen in der minne te beslechten.
De partijen waarborgen, als verwerkingsverantwoordelijken in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, dat bij de onderlinge gegevensuitwisseling de vigerende privacywetgeving wordt nageleefd.
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Boxtel d.d. 29 januari 2020
Namens de gemeente Boxtel
mw. M.C. Lestrade-Brouwer, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Haaren d.d. 29 januari 2020
Namens de gemeente Haaren
mw. A.L.M. Verschuren, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente ’s-Hertogenbosch d.d. 29 januari 2020
Namens de gemeente ’s-Hertogenbosch
dhr. H.C. van Olden, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Maasdriel d.d. 29 januari 2020
Namens de gemeente Maasdriel
mw. J.H.A. Sørensen, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Meierijstad d.d. 29 januari 2020
Namens de gemeente Meierijstad
dhr. H.J. Compagne, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Sint-Michielsgestel d.d. 29 januari 2020
Namens de gemeente Sint-Michielsgestel
dhr. P.J.H. Raaijmakers, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Vught d.d. 29 januari 2020
Namens de gemeente Vught
mw. S.I.S. Heijboer, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Zaltbommel d.d. 29 januari 2020
Namens de gemeente Zaltbommel
dhr. A.C. Bragt, wethouder