Organisatie | Maastricht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling nevenwerkzaamheden werknemers |
Citeertitel | Regeling nevenwerkzaamheden werknemers |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 8, derde lid, van de Ambtenarenwet 2017
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-02-2020 | 01-01-2020 | wijziging wetgeving | 17-12-2019 | 2019-37157 |
Artikel 2 Verbod nevenwerkzaamheden
Het is de werknemer overeenkomstig artikel 8 lid 1, onder a van de Ambtenarenwet 2017 verboden nevenwerkzaamheden te verrichten, waardoor de goede vervulling van zijn functie of de goede functionering van de openbare dienst niet in redelijkheid zou zijn verzekerd.
De werknemer is verplicht om zich te houden aan de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit. In deze wetten zijn bepalingen opgenomen over het maximale aantal werkuren per dag en per week. Ook zijn er regels vastgesteld over verplichte rusttijden.
Artikel 3 Melding nevenwerkzaamheden
De werknemer is verplicht nevenwerkzaamheden te melden die hij verricht of voornemens is te gaan verrichten, die de belangen van de dienst voor zover deze in verband staan met zijn functievervulling, kunnen raken. Dit doet hij via het formulier “melding nevenwerkzaamheden” in Youforce.
De werknemer meldt de beëindiging van de nevenwerkzaamheden bij de werkgever via het formulier “melding nevenwerkzaamheden” in Youforce.
Artikel 4 Openbaar maken nevenfuncties
Van werknemers werkzaam in de volgende functies/functieprofielen worden de nevenwerkzaamheden openbaar gemaakt:
De volgende gegevens worden openbaar gemaakt:
De volgende gegevens worden in ieder geval niet openbaar gemaakt:
De nevenwerkzaamheden bedoeld in dit artikel worden openbaar gemaakt door ter inzagelegging bij team P&O.
De werkgever neemt de gegevens uit het formulier “melding nevenwerkzaamheden” op in een register.
Het formulier “melding nevenwerkzaamheden” wordt opgenomen in het persoonsdossier van de betreffende werknemer.
Het team P&O is belast met de registratie, de ter inzagelegging van de nevenwerkzaamheden en de rapportage van de nevenwerkzaamheden.
Als de werkgever van mening is dat de geregistreerde nevenwerkzaamheden in strijd zijn met artikel 8 lid 1, onder a van de Ambtenarenwet dan ontvangt de werknemer een gemotiveerd schriftelijk besluit over een verbod op deze nevenwerkzaamheden.
De werknemer beëindigt na een besluit zoals genoemd in lid 1 met onmiddellijke ingang de nevenwerkzaamheden.
De werkgever kan de nevenwerkzaamheden alleen verbieden indien door het verrichten van de werkzaamheden of het uitoefenen van het bedrijf de goede vervulling van de functie of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staat met de functievervulling, niet in redelijkheid is verzekerd.
De werkgever kan in plaats van het verbod als bedoeld in lid 1, aanvullende afspraken maken met de werknemer of beperkingen opleggen aan de werknemer. Deze afspraken zijn zodanig dat de mogelijkheid van belangenverstrengeling zich niet meer voordoet.
Voortzetting van de verboden nevenwerkzaamheden kan aanleiding zijn voor beëindiging van de arbeidsovereenkomst.