Organisatie | Echt-Susteren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Echt-Susteren houdende regels omtrent beheer basisregistratie personen (Beheerregeling basisregistratie personen (BRP) 2020) |
Citeertitel | Beheerregeling basisregistratie personen (BRP) 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beheerregeling basisregistratie personen (BRP) april 2016 gemeente Echt-Susteren.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-02-2020 | nieuwe regeling | 04-02-2020 |
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Algemene Verordening Gegevensbescherming;
Uitvoeringswet Algemene Verordening
modelautorisaties voor gegevenslevering voor gemeenten als Buitengemeentelijke Afnemer (GABA)
de Wet basisregistratie personen;
de basisregistratie personen als bedoeld in artikel 1.2 Wet BRP;
degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de basisregistratie is opgenomen;
Systematisch verstrekking van gegevens of het systematisch verstrekken van gegevens:
de verstrekking of de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie, bedoeld in artikel 3.1 2de lid Wet BRP.
de functionaris die verantwoordelijk belast is met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen;
het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de basisregistratie personen, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacyprocedures, alsmede de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;
het geheel van activiteiten gericht op het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het Informatiebeveiligingsplan;
Kwaliteits- en gegevensbeheer:
het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;
het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingsysteem;
het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het BRP-toepassings- systeem en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;
het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de informatievoorziening daaruit;
het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand.
Hoofdstuk 2 Het informatiebeheer
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders als de verantwoordelijke van de basisregistratie over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:
Hoofdstuk 5 Het applicatiebeheer
De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor:
de technische afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit, alsmede de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van de door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde procedurebeschrijving voor de basisregistratie;
De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk.
De privacybeheerder is betrokken bij alle bezwaarschriftenprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de Wet Basisregistratie Personen (BRP), de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Uitvoeringswet Algemene Verordening (UAVG) en daarbij behorende regelingen voor zover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn.
Hoofdstuk 8 Het beveiligingsbeheer
De beveiligingsbeheerder is verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de beveiligingsmaatregelen en –procedures zoals uitgewerkt in zowel het informatiebeveiligingsplan BRP en waardedocumenten als het uitvoeringshandboek BRP en waardedocumenten.
De beveiligingsbeheerder is bevoegd om de teamleider team KCC en de directeur adviezen te geven ten aanzien van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit zowel het informatiebeveiligingsplan BRP en waardedocumenten als het uitvoeringshandboek BRP en waardedocumenten.
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de basisregistratie als bedoeld artikel 1 van de Wet BRP.
Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekend gemaakt.
De Beheerregeling basisregistratie personen (BRP) april 2016 gemeente Echt-Susteren zoals op 3 mei 2016 vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Echt-Susteren wordt hiermee ingetrokken.
Echt-Susteren, 4 februari 2020
Burgemeester en wethouders in haar hoedanigheid als verantwoordelijke voor de BRP.
De secretaris,
drs. G.W.T. van Balkom
De burgemeester,
dr. J.W.M.M.J. Hessels
Bijlage 1: Door de informatiebeheerder aangewezen beheerfunctionarissen
Op grond van artikel 3, lid 1 van de beheerregeling basisregistratie personen (BRP) 2020 heeft de informatiebeheerder de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Naast de kwaliteits- en gegevensbeheerder zijn tevens belast met het berichtenverkeer:
Als gegevensverwerkers worden alle medewerkers van het team KCC aangewezen.
Bijlage 2: Door het college van B&W aangewezen beheerfunctionarissen
Op grond van artikel 3, lid 2 van de beheerregeling basisregistratie personen (BRP) januari 2020 zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen door het College van B&W:
Informatie- tevens privacybeheer
Afnemen verklaringen artikel 2.8, lid 2 onder e van de Wet.
De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder e, van de Wet bedoelde verklaring wordt toegekend aan: