Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Leefbaarheid & bewonersparticipatie Den Haag 2020 |
Citeertitel | Subsidieregeling Leefbaarheid en Bewonersparticipatie Den Haag 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | Regeling tot tweede wijziging van de Subsidieregeling Leefbaarheid en Bewonersparticipatie Den Haag 2020 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-11-2023 | 01-01-2025 | wijziging | 14-11-2023 | RIS317075 DPZ/10632532 | |
21-12-2020 | 17-11-2023 | wijziging | 15-12-2020 | RIS307278 DPZ/10051958 | |
01-01-2020 | 21-12-2020 | nieuwe regeling | 17-12-2019 | RIS304148 PBS/2019.133 |
Het doel van deze subsidieregeling is het versterken van de positie van de stadsdelen voor het oplossen van kleine leefbaarheidsproblemen en het stimuleren van sociale verantwoordelijkheid in de wijken. Deze regeling maakt het mogelijk voor de stadsdeelorganisatie initiatieven van bewoners ten behoeve van de leefbaarheid en participatie financieel te ondersteunen.
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,
gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014,
besluit vast te stellen de Subsidieregeling Leefbaarheid & Bewonersparticipatie Den Haag 2020:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2:1 bedoelde activiteiten.
Hoofdstuk 2 De activiteiten en de doelgroep
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor kleinschalige initiatieven van bewoners uit het betreffende stadsdeel waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, die bijdragen aan de bevordering van cultuur, welzijn, participatie, leefbaarheid en veiligheid in buurt, wijk of stadsdeel in de gemeente Den Haag.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen en natuurlijke personen, met een maximum van € 750,- indien dit een natuurlijke persoon betreft.
Hoofdstuk 3 De kosten en de subsidie
Artikel 3:1 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De volgende kosten komen niet voor subsidie in aanmerking:
a. de kosten die door de subsidieontvanger zijn gemaakt vóór de indiening van de aanvraag;
b. kosten van eten of drinken, die meer dan 5% van het totaal gesubsidieerde bedrag betreffen.
d. salariskosten, tenzij professionele ondersteuning noodzakelijk wordt geacht. Deze kosten bedragen echter nooit meer dan 15% van het totaal te subsidiëren bedrag;
e. kosten attentie vrijwilligers, die meer dan €25 per vrijwilliger bedragen.
De eventuele restwaarde van specifiek voor de subsidiabele activiteiten aangeschafte apparatuur maakt geen deel uit van de subsidiabele kosten, behalve als de apparatuur ingezet kan blijven worden voor toekomstige activiteiten in de desbetreffende wijk, en derhalve in het bezit komt van een rechtspersoon aangewezen door de stadsdeelorganisatie.
De BTW over de gesubsidieerde kosten komt alleen voor vergoeding in aanmerking als die BTW niet teruggevorderd, verrekend of anderszins in mindering kan worden gebracht. Deze BTW moet zichtbaar in de financiële verantwoording worden opgenomen en voor zover een accountantsverklaring moet worden afgegeven, moet dit expliciet uit de verklaring blijken.
Artikel 3:2 Hoogte van de subsidie
Hoofdstuk 4 Subsidieplafond en verdeling
Artikel 4:2 Wijze van verdeling
Hoofdstuk 5 Besluitvorming subsidie
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, derde lid, van de verordening, ingediend uiterlijk 6 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Het college beslist, in afwijking van artikel 10, tweede lid, van de verordening, binnen 6 weken nadat de volledige aanvraag om subsidie is ingediend.
Artikel 5:3 Aanvullende weigeringsgronden
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de wet en artikel 11, eerste, tweede lid en derde lid, van verordening kan subsidieverlening worden geweigerd als:
Hoofdstuk 6 Verplichtingen, verantwoording, vaststelling en voorschot
Onverminderd de artikelen 4:37 van de wet en artikel 15 tot en met 18 van de verordening, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
b. indien de subsidieontvanger voor het uitoefenen van zijn activiteiten huisvesting behoeft en de huisvestingslasten onderdeel uit maken van de te verstrekken subsidie, kan aan de beschikking tot subsidieverlening de verplichting worden verbonden om de activiteiten van de subsidieontvanger te laten plaatsvinden in of op gemeentelijk vastgoed, voor zover het gemeentelijk vastgoed geschikt is om deze activiteiten uit te oefenen, dan wel daartoe redelijkerwijs geschikt te maken is;
c. indien aan een beschikking tot subsidieverlening de verplichting is verbonden dat de activiteiten van de subsidieontvanger plaatsvinden in of op gemeentelijk vastgoed, kunnen daarbij verplichtingen worden opgelegd inzake meervoudig of gezamenlijk gebruik van het betreffende gemeentelijke vastgoed;
d. indien de uitoefening van de activiteiten van de subsidieontvanger niet plaatsvindt in of op gemeentelijk vastgoed kan aan de beschikking tot subsidieverlening de verplichting worden verbonden dat de subsidieontvanger de huisvesting waarin de activiteiten plaatsvinden, in medegebruik geeft of verhuurt aan andere subsidieontvangers van de gemeente teneinde meervoudig of gezamenlijk gebruik van het betreffende vastgoed te realiseren.
Artikel 6:2 Eindverantwoording subsidies tussen € 10.000 en € 100.000
In aanvulling van de op grond van artikel 20, tweede lid, van de verordening over te leggen gegevens, legt de aanvrager van een vaststellingsbeschikking de volgende gegevens over:
b. een inhoudelijk en financieel voor openbaarmaking geschikt verslag door middel van het door het college vastgestelde verantwoordingsformulier Stimuleren verbinding tussen Hagenaars 2019, waarbij op voor het algemene publiek toegankelijke wijze wordt beschreven wat het resultaat is van de doelstellingen waarvoor de subsidie is aangevraagd.
Voor subsidies van meer dan € 10.000 geldt een bevoorschotting van 90% van de verleende subsidie.
Het college kan een artikel of artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zo ver van toepassing, gelet op het belang van deze regeling, leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Het college evalueert deze subsidieregeling eind 2024.
Het college van burgemeester en wethouders,
Professionele ondersteuning kan worden gesubsidieerd als duidelijk kan worden aangetoond dat de activiteit anders geen doorgang kan vinden. Daarbij kan worden gedacht aan inhuren van deskundigheid, of begeleiding bij het opzetten van een activiteit.