Organisatie | Peel en Maas |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels Jeugdhulp gemeente Peel en Maas |
Citeertitel | Nadere regels Jeugdhulp gemeente Peel en Maas |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-02-2020 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 10-02-2020 |
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN PEEL EN MAAS;
Gelet op het bepaalde in artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op het bepaalde in de Jeugdwet en de artikelen 3 zevende lid, 6 zevende lid, 8 tweede lid, 9 vierde lid, 12 derde lid en artikel 13 van de verordening Jeugdhulp 2020 Peel en Maas;
Overwegende dat het wenselijk is beleidsregels vast te stellen voor nadere regels vast te stellen ter uitvoering van Jeugdwet en het bepaalde in voornoemde verordening.
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Niet-beroepsmatige hulp: die hulp die: - verleend wordt door: mensen in de sociale omgeving van de jeugdige en zijn ouders of - niet verleend wordt door of onder verantwoordelijkheid van een in het (SKJ) of BIG geregistreerde professional zoals bedoeld in artikel 5.1.1. van het Besluit Jeugdwet. Het kan hierbij ook gaan om activiteiten in aanvulling op hulp die door geregistreerde professionals geleverd wordt;
Alle begrippen die in dit Besluit worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Jeugdwet 2015 (in het bijzonder artikel 1.1), het Besluit Jeugdwet, de Algemene wet bestuursrecht, de Verordening Jeugdhulp en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 2 Onderzoek en familiegroepsplan
Als ouders of een jeugdige zich hebben gemeld bij de gemeente met een hulpvraag, maakt het college zo spoedig mogelijk met de jeugdige en zijn ouders een afspraak voor een gesprek. Tijdens het gesprek verzamelt het college alle voor het onderzoek, zoals bedoeld in artikel 6 van de Verordening, van belang zijnde en toegankelijke gegevens over de jeugdige en zijn situatie.
Als een familiegroepsplan ontbreekt, brengt het college de jeugdige en zijn ouders op dehoogte van de mogelijkheid om binnen een redelijke termijn een familiegroepsplan op te stellen. Als de jeugdige en zijn ouders daarom verzoeken, draagt het college zorg voor ondersteuning bij het opstellen van een familiegroepsplan.
Artikel 4 Nadere criteria individuele voorziening
De individuele voorziening levert, rekening houdend met de uitkomsten van het onderzoek, een passende bijdrage aan het realiseren van een situatie waarin de jeugdige in staat wordt gesteld tot:
Bij het opstellen van een gezinsplan worden de voorwaarden uit artikel 8.1.1 lid 2 van de Wet getoetst.
Artikel 6 Eigen verantwoordelijkheden van de budgethouder
De budgethouder is zelf verantwoordelijk voor:
Artikel 7 Pgb voor inzetten sociaal netwerk
Het verstrekken van een pgb als een financiële compensatie voor ondersteuning door mensen in de sociale omgeving van de jeugdige en zijn ouders is mogelijk onder de volgende voorwaarden:
Artikel 8 Besteding en verantwoording kosten pgb
De schriftelijke (zorg)overeenkomst die de budgethouder sluit met iedere persoon of zorgaanbieder bij wie hij een individuele voorziening inkoopt, moet in overeenstemming zijn met de door het college afgegeven beschikking (inclusief gezinsplan). Indien het college van mening is dat de zorgovereenkomst hier niet aan voldoet, wordt de budgethouder in de gelegenheid gesteld om de overeenkomst in de gewenste zin aan te passen. De goedkeuring door het college is een voorwaarde voor de Sociale Verzekeringsbank om tot uitbetaling aan de zorgverlener over te kunnen gaan. Zonder een goedgekeurde zorgovereenkomst vindt namelijk geen uitbetaling plaats. Indien het college wel akkoord is met de zorgovereenkomst dan wordt dit doorgegeven aan de Sociale Verzekeringsbank en tevens wordt dan aangegeven wat het maximumtarief is per zorgovereenkomst.
Er is een vrij besteedbaar bedrag van € 250,- per kalenderjaar toegestaan bij de besteding van het persoonsgebonden budget. Als de indicatie gedurende het kalenderjaar start of korter dan 1 jaar duurt, dan geldt het bedrag naar rato. Dit vrij besteedbaar bedrag moet de budgethouder zelf uit het toegekende budget weten vrij te spelen. Het staat de budgethouder vrij hier de uitgesloten kosten uit lid 2 uit te betalen, in overleg met de gezinscoach die de functie van casemanager vervult.
Artikel 9 Toezicht rechtmatigheid
De toezichthouder rechtmatigheid Jeugdwet is bevoegd om met gebruikmaking van de aan hen toegekende bevoegdheden ingevolge de artikelen 5:15 t/m 5:20 van de Algemene wet bestuursrecht, onafhankelijk onderzoek te doen naar de rechtmatigheid van de ondersteuning. Zij kunnen onderzoek doen op basis van signalen, meldingen of klachten, dan wel proactief, op basis van een steekproefsgewijze aanpak.
Panningen, 10 februari 2020
Burgemeester en wethouders van de gemeente Peel en Maas,
de gemeentesecretaris/directeur, de burgemeester,
L.P.H. Breukers W.J.G. Delissen-van Tongerlo
De Jeugdwet schept een jeugdhulpplicht voor gemeenten. De jeugdhulpplicht geldt alleen als de jeugdige en zijn ouders er zelf niet uitkomen.
Doel is dat iedere jeugdige gezond en veilig op groeit, groeit naar zelfstandigheid en deel neemt aan het maatschappelijk verkeer, rekening houdend met zijn ontwikkelingsniveau. Ouders zijn hiervoor eerst verantwoordelijk. Zij doen daarbij een beroep op hun sociale netwerk en de samenleving en kunnen ook terecht bij de gezinscoaches van de gemeente Peel en Maas.
De uitgangspunten hierbij zijn:
Ouders/opvoeders zijn eerst verantwoordelijk voor hun kinderen, zij voeren de regie over de opvoeding van hun eigen kind. Professionele hulp is erop gericht gezinnen zo toe te rusten, dat zij zoveel als mogelijk vanuit de eigen kracht en het eigen sociale netwerk oplossingen vinden voor eventuele problemen.
De gezinscoach is er voor ondersteuning en hulp bij opvoed- en opgroeivragen. De gezinscoach kijken naar alle aspecten die gezond en veilig opgroeien mogelijk maken. Als er hulp of behandeling nodig is, richt deze hulp zich op de jeugdige én op het versterken van de kracht van de ouders en het sociale netwerk.
Bij de uitvoering van bovenstaande uitgangspunten hanteren we de volgende kernwaarden:
In dit besluit staan een aantal regels die ervoor zorgen dat een zorgvuldige procedure gevolgd wordt om het doel te bereiken.
In de artikelen artikel 3, 6, 8 en 9 van de verordening Jeugdhulp 2019 Peel en Maas draagt de raad het college op om nadere regels te stellen met betrekking:
In dit besluit zijn bovenstaande nadere regels door het college vastgesteld.
Artikel 2 Onderzoek en familiegroepsplan
Om een zorgvuldig besluit te nemen is het belangrijk dat alle feiten en omstandigheden van de specifieke hulpvraag worden onderzocht. Daarbij is het van belang dat het onderzoek in overleg met de jeugdige en zijn ouders wordt gedaan. Voor een zorgvuldig onderzoek is meestal persoonlijk contact nodig om een totaalbeeld van de jeugdige en zijn ouders te krijgen. Het ligt daarom voor de hand dat tijdens een gesprek met de jeugdige en zijn ouders het een en ander wordt besproken. Bij dit gesprek is een gezinscoach van de gemeente Peel en Maas aanwezig (namens het college). Of dit gesprek in het Huis van de Gemeente plaatsvindt, op school, bij de jeugdige of zijn ouders thuis, of bij een andere deskundige zal afhankelijk van de concrete situatie worden besloten. Als dat nodig is voor het onderzoek, kan ook sprake zijn van meerdere (opeenvolgende) gesprekken.
Het gesprek moet zo spoedig mogelijk plaatsvinden. Het hangt af van de situatie hoe snel dat kan of moet plaatsvinden.
Tijdens het eerste bezoek wordt gekeken naar:
Tijdens het eerste bezoek wordt ook een akkoordverklaring ondertekend door ouders/verzorgers en/of jeugdige. Het originele exemplaar wordt na het inscannen teruggegeven aan de ouders.
Als er al een familiegroepsplan is, dan wordt dit bij het eerste onderzoek meteen betrokken.
Om samen met gezin (ouders en/of kinderen) aan de slag te gaan, wordt er gebruik gemaakt van een familiegroepsplan. Dit wordt ook wel een ‘gezinsplan’ genoemd.
Het gezinsplan is een plan van aanpak waar men mee aan de slag gaat. In dit gezinsplan staan o.a. de volgende gegevens:
Een gezinsplan wordt besproken met het gezin en er worden afspraken gemaakt over de uitvoering gericht op het gewenste effect. Als het gezin akkoord is, wordt het gezinsplan door beide ondertekend.
Een beschikking betreft een besluit voor een vorm van jeugdhulp, die de gezinscoach niet kan bieden en die ook niet beschikbaar is via collectieve voorzieningen. Een beschikking kan onderdeel zijn van het hulpverleningsproces.
Artikel 4 Nadere criteria individuele voorziening
Een individuele voorziening wordt ook wel een maatwerkvoorziening genoemd. Dit betekent dat er geen algemene of collectieve voorziening geschikt - of beschikbaar- is om de jeugdige en zijn ouder(s) te helpen. De voorwaarde voor een dergelijke maatwerkvoorziening staan onder a. tot en met c. genoemd. Dit zijn dus de doelen van de in te zetten maatwerkvoorziening.
In artikel 8.1.1 lid 2 van de Wet staat dat jeugdige en ouder(s) kunnen kiezen voor een pgb (lid 1) en welke voorwaarden hieraan verbonden zijn (lid 2). De gezinscoach zal bij een pgb toetsen of aan alle in de wet genoemde voorwaarden wordt voldaan, vóórdat een besluit tot het verstrekken van een pgb genomen wordt
Artikel 6 Eigen verantwoordelijkheden van de budgethouder
Artikel 7Pgb voor inzetten sociaal netwerk
Tot de sociale omgeving worden gerekend de personen uit de huiselijke kring - waaronder ouders - en andere personen met wie iemand een sociale relatie onderhoudt. Met gebruikelijke zorg gaat het om de dagelijkse verzorging, opvoeding, toezicht en stimulering van de ontwikkeling van kinderen die (pleeg)ouders/wettelijk vertegenwoordiger. De onder a. genoemde zorg moet dus meer zijn dan hetgeen gebruikelijk is. Ook moet het leiden tot een betere ondersteuning die ervoor zorgt dat het doel snel (zo snel mogelijk) wordt bereikt.
Tot slot moet de persoon uit het sociale netwerk in staat zijn om de gevraagd hulp te leveren. Hij of zij moet dus voldoende tijd en vaardigheden hebben om de gevraagde hulp te bieden. Zowel hulp als zorg zijn vormen van ondersteuning het gezin. [i]
[i] ‘Hulp’ en ‘zorg’ worden in het perspectief gezien van ondersteuning voor het gezin.
Artikel 8 Besteding en verantwoording kosten pgb
Bij een pgb, hebben de gezaghebbende ouders de verantwoordelijkheid over de juiste inzet van het pgb-budget. Het college geeft aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) door hoeveel geld ze ter beschikking stellen voor een jeugdige (op basis van de toekenningsbeschikking).
Ouders moeten met de Zorgaanbieder -of persoon die de zorg aan de jeugdige aanbiedt- een Zorgovereenkomst af te sluiten (ten behoeve van de SVB). In ‘Mijn PGB’ op de site van de SVB kunnen ouders vervolgens inzage hebben in het toegekende pgb.
Niet alle kosten mogen uit het pgb betaald worden. In dit artikel staan de kosten die niet uit het pgb betaald mogen worden. Deze kosten komen dus voor eigen rekening of voor rekening van de zorgverlener.
De budgethouder mag een bedrag van € 250,00 per kalenderjaar mag naar eigen keuze besteden. Hiervoor mij de budgethouder wel vóóraf overleggen met de gezinscoach die de functie van casemanager vervult. Hiervoor krijgt hij geen extra pgb, maar moet dit betalen uit het hem toegekende pgb. Wel mag hij ervoor kiezen van dit bedrag te gebruiken om bijvoorbeeld de kosten voor bemiddelingsbureaus of administratiekosten te betalen.
Het vrij te besteden bedrag wordt na rato betaald, als de indicatie na 1 januari start. Bijvoorbeeld: de indicatie start per 1 juli, dan is het vrij te besteden bedrag 6 maanden (juli tot en met december): 12 maanden (volledig kalenderjaar) x € 250,00 = € 125,00.
Als er meer verschillende soorten hulp door de budgethouder ingekocht worden, dan mag hij zelf bepalen hoe hij het budget onder de hulpverleners verdeeld. Hiervoor mij de budgethouder wel vóóraf overleggen met de gezinscoach die de functie van casemanager vervult. Het totaal van alle kosten moet wel binnen het toegekende pgb-bedrag blijven.
Artikel 9 Toezicht rechtmatigheid
In 2018 hebben de colleges van de gemeenten in Noord-Limburg besloten om met ingang van 1 januari 2019 het toezicht rechtmatigheid ten behoeve van de Jeugdwet en de Wmo te beleggen bij de sociale recherche van de gemeente Venlo, die dit toezicht voor de Noord-Limburgse gemeenten al langer uitvoert in het kader van de Participatiewet.
In dit artikel zijn de bevoegdheden van de toezichthouder nader uitgewerkt. Daarbij is ook bepaald, dat in de gevallen waarop hun onderzoek betrekking heeft op een aanbieder die is gecontracteerd door de MGR voor voorzieningen in het kader van de Jeugdwet ten behoeve van de gemeente Venlo, zij ook adviseren aan de MGR. In dat geval is de MGR (mede) de aangewezen organisatie om de adviezen of maatregelen uit te voeren, of om de uitvoering te coördineren.
Het overgangsrecht zorgt ervoor lopende voorzieningen niet meteen stoppen op het moment van vaststelling van nieuwe besluiten of beleidsregels, maar doorlopen tot een nieuw besluit genomen moet worden.
Aanvragen die zijn ingediend vóór de vaststelling van dit besluit maar waarover nog geen besluit is genomen, worden beoordeeld op grond van het besluit Jeugdhulp dat in 2019 is vastgesteld.
Artikel 11 Citeertitel, inwerkingtreding en intrekking oude beleidsregel