Organisatie | Meierijstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening organisatie griffie en ondersteuning raad gemeente Meierijstad 2020 |
Citeertitel | Verordening organisatie griffie en ondersteuning raad gemeente Meierijstad 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | organisatie griffie |
met de inwerkingtreding van deze verordening wordt de verordening organisatie griffie en ondersteuning raad gemeente Meierijstad 2017 ingetrokken
artikel 149 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-02-2020 | 01-01-2020 | nieuwe verordening | 06-02-2020 |
Artikel 2: Werkgeverscommissie
De werkgeverscommissie treedt op als bevoegd gezag voor de griffier, met uitzondering van besluiten tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst van de griffier, zoals bedoeld in artikel 107 resp. 107d, eerste lid van de Gemeentewet.
De raad verleent de werkgeverscommissie met het vaststellen van deze verordening volmacht tot het uitoefenen van de daarbij behorende bevoegdheden.
De griffier is eindverantwoordelijke voor de griffie. Met het vaststellen van deze verordening verleent de raad volmacht aan de griffier voor de bevoegdheden van artikel 107e, tweede lid van de Gemeentewet om te besluiten tot het aangaan, wijzigen of beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de op de griffie werkzame ambtenaren.
HOOFDSTUK 3: BEPALINGEN OVER DE GRIFFIE
De griffie ondersteunt de griffier, de raad, de commissies en de voorzitter van de raad in de uitvoering van hun werkzaamheden.
Artikel 5: Rechtspositie griffie
De griffie volgt het personeelshandboek van de Gemeente Meierijstad
HOOFDSTUK 4: INSTRUCTIE VOOR DE GRIFFIER
Artikel 8: Ondersteuning en informatie raad
De griffier draagt er desgevraagd of uit eigen beweging zorg voor dat aan de leden van de raad de informatie wordt verstrekt die zij nodig hebben. De informatie wordt mondeling, elektronisch, door inzage of in de vorm van een uittreksel of kopie verstrekt, waarbij zoveel mogelijk digitaal gewerkt wordt.
De griffier draagt er zorg voor dat de leden van de raad desgevraagd de benodigde bijstand krijgen bij het formuleren van moties, amendementen en voorstellen, het voorbereiden van interpellaties en overige in het Reglement van orde voor de raad voorziene bevoegdheden en initiatieven van de raadsleden.
Artikel 9: Bijstand raadsvoorzitter
De griffier staat de voorzitter van de raad ter zijde bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raad. De voorzitters van raadscommissies en beeldvormende avonden worden op dezelfde wijze bijgestaan.
Artikel 12: Verantwoordelijkheid voor griffie
De griffier heeft de eindverantwoordelijkheid voor:
a. een voldoende kwaliteit van de ambtelijke advisering en ondersteuning door de bij de griffie werkzame ambtenaren;
b. het tijdig en voldoende voorzien van de raad en de raadscommissies van de nodige ambtelijke adviezen en ondersteuning door de op de griffie werkzame ambtenaren;
c. een voldoende planning van activiteiten en de uitvoering daarvan.
Artikel 14: Coördinatie ambtelijke bijstand en ondersteuning en planning
De gemeentesecretaris, de griffier en de burgemeester voeren regelmatig overleg over de verleende en te verlenen ambtelijke bijstand en ondersteuning door de collegeorganisatie als bedoeld in artikel 1, onder a. Daarbij kunnen zij tevens aangeven aan welke verzoeken om bijstand prioriteit wordt verleend.
HOOFDSTUK 5: AMBTELIJKE BIJSTAND RAADSLEDEN, COMMISSIELEDEN EN FRACTIES
Artikel 16: Opdracht tot bijstandverlening
Indien de raad als geheel bijstand wenst, geeft hij - tenzij hij besluit tot uitbesteding - daartoe opdracht aan de griffier.
Artikel 17: Verzoek aan de griffier
Indien één of meerdere raadsleden of commissieleden bijstand wensen, wenden zij zich tot de griffier. Bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend door de griffier, of door een op de griffie werkzame ambtenaar.
Artikel 18: Verzoek aan de gemeentesecretaris
Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier, of een griffiemedewerker kan worden verleend, verzoekt de griffier de gemeentesecretaris om één of meer ambtenaren van de collegeorganisatie aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.
Bijstand wordt verleend, tenzij:
a. het raadslid ofwel commissielid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;
b. dit het belang van de gemeente of de individuele belangen van derden kan schaden;
c. de ermee gemoeide werkzaamheden een onevenredig beslag leggen op de ambtelijke capaciteit;
d. het verzoek een kennelijk discriminerende strekking heeft ten opzichte van individuele personen of groepen van personen.
HOOFDSTUK 6: OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 24: intrekking oude verordening
De verordening organisatie griffie en ondersteuning raad gemeente Meierijstad, vastgesteld op 2 januari 2017, wordt ingetrokken.