Organisatie | Someren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Instructie voor de griffier van de gemeente Someren 2019 |
Citeertitel | Instructie voor de griffier van de Gemeente Someren 2019 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 107a van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-02-2020 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 30-01-2020 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad benoemde functionaris;
de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en de onder zijn verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren;
een door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeente ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de griffer is gedelegeerd;
een door de raad ingesteld orgaan ten behoeve van het voorbereiden van de agenda’s van de raad en de raadscommissies en het doen van aanbevelingen inzake de organisatie en het functioneren van de raad en de raadscommissies;
Raadsplanning (of lange termijnagenda):
plannings- en sturingsinstrument voor (strategische) agendering van (meerjarige) beleidsprioriteiten en beleidsvoorstellen van de raad.
Aldus besloten in de vergadering van de raad van de gemeente Someren,
de raadsgriffier,
J. Laurens Janse-Oostdijk
de voorzitter,
D. Blok
Deze instructie geeft uitvoering aan artikel 107a, tweede lid van de Gemeentewet. Hierin is bepaald dat de raad in een instructie nadere regels stelt over de taak en de bevoegdheden van de griffier.
In deze artikelsgewijze toelichting worden enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven behandeld.
Artikel nr. 2 Algemene ondersteuning
De hoofdverantwoordelijkheid van de griffier is de ondersteuning van de raad. De griffier is het aanspreekpunt voor alle vragen van de raad en de individuele raadsleden en vormt samen met de secretaris de spil in het contact tussen de raad en het college.
Artikel nr. 3 Ondersteuning vergaderingen.
De raadsagenda’s worden vastgesteld door de raad en kunnen voorbereid worden door het presidium. De griffier en de medewerkers van de griffie nemen de ambtelijke voorbereiding ter hand. De administratieve ondersteuning wordt door de griffie verleend. De burgemeester wordt in zijn functie van voorzitter van de raad bijgestaan door de griffier. De griffier zit naast de burgemeester tijdens raadsvergaderingen, verzorgt het verslag en verricht alle mogelijke denkbare (administratieve) ondersteuning. Ook bijvoorbeeld het bodepersoneel gedraagt zich tijdens raads- en commissievergaderingen naar de aanwijzingen van de griffier.
Artikel nr. 4 Ondersteuning presidium
Voor het presidium als belangrijk instituut van de raad geldt hetzelfde als voor de raad in het algemeen. Het presidium is samengesteld als commissie uit de raad waar enkele vertegenwoordigers uit de raad (één per fractie) tezamen met de burgemeester en/of de plaatsvervangend raadsvoorzitter procedurele afspraken maken. Het presidium wordt door de griffier ondersteund.