Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemert-Bakel

Verordening rechtspositie raads- en commissieleden 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGemert-Bakel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening rechtspositie raads- en commissieleden 2019
CiteertitelVerordening rechtspositie raads- en commissieleden 2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 95 van de Gemeentewet
  2. artikel 96, eerste lid, van de Gemeentewet
  3. artikel 96, tweede lid, van de Gemeentewet
  4. artikel 97 van de Gemeentewet
  5. artikel 98 van de Gemeentewet
  6. artikel 99 van de Gemeentewet
  7. artikel 3.1.1, vijfde lid, van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
  8. artikel 3.1.9, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
  9. artikel 3.3.2 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
  10. artikel 3.3.3, tweede lid, van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
  11. artikel 3.3.8 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
  12. artikel 3.4.1, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
  13. artikel 3.4.2 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-02-202001-01-2019Nieuwe regeling

30-01-2020

gmb-2020-42292

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening rechtspositie raads- en commissieleden 2019

DE RAAD VAN DE GEMEENTE GEMERT-BAKEL;

 

gelet op artikel 95, eerste en tweede lid, artikel 96, eerste en tweede lid, 97, 98, 99 van de Gemeentewet en artikel 3.1.1, vijfde lid, 3.1.9, eerste lid, 3.3.2. + 3.3.3, tweede lid, 3.3.8, 3.4.1, eerste lid en 3.4.2 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers;

BESLUIT

 

vast te stellen de volgende:

 

Verordening rechtspositie raads- en commissieleden 2019

 

§ 1 Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    commissielid: lid van een commissie als bedoeld in de artikelen 82, 83 en 84 van de Gemeentewet, dat niet tevens raadslid is of ambtenaar die als zodanig tot lid van een commissie is benoemd.

  • b.

    griffier: de griffier, bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet.

  • c.

    raadslid: lid van de gemeenteraad, bedoeld in artikel 8 van de Gemeentewet.

§ 2 Voorzieningen voor raads- en commissieleden

Artikel 2. Vergoeding voor de werkzaamheden van raadsleden

Raadsleden genieten een maandelijkse vergoeding ongeacht het aantal gehouden of bijgewoonde raadsvergaderingen. Ieder kalenderjaar wordt dit bedrag bepaald via artikel 3.1.1. van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

Artikel 3. Vergoeding voor de werkzaamheden van commissieleden

  • 1.

    Een commissielid ontvangt voor het deelnemen aan een commissievergadering een vergoeding per deelgenomen commissievergadering. Ieder kalenderjaar wordt dit bedrag aan de hand van het indexcijfer cao-lonen overheid aangepast.

  • 1.

    Een commissielid ontvangt voor het bijwonen van B&W informatiebijeenkomsten en technische bijeenkomsten een vergoeding van € 30,00 (2019) per bijgewoonde bijeenkomst.

Artikel 4. Nadere regels niet politiek georiënteerde scholing raads- en commissieleden

  • 1.

    De kosten voor niet-partijpolitiek georiënteerde scholing in verband met de vervulling van raadslid komen ten laste van de gemeente.

  • 2.

    Een raadslid dat wil deelnemen aan niet-politiek georiënteerde scholing in verband met de vervulling van zijn functie als bedoeld in artikel 3.3.3 Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers, dient daartoe vooraf een gemotiveerde aanvraag in bij de griffier.

  • 3.

    Deze aanvraag gaat vergezeld van inhoudelijke informatie en een kostenspecificatie.

  • 4.

    De griffier adviseert op basis van bewijsstukken, overeenkomstig het tweede lid.

  • 5.

    In voorkomende gevallen beslissen de fractievoorzitters van alle in de raad vertegenwoordigde politieke groeperingen op basis van meerderheid van stemmen.

Artikel 5. Computer en internetverbinding

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders stelt een raadslid voor de duur van de uitoefening van zijn functie informatie- en communicatievoorzieningen ter beschikking. Ook aan een door het fractievoorzittersoverleg aangegeven aantal raadscommissieleden kunnen deze informatie- en communicatievoorzieningen ter beschikking gesteld worden.

  • 2.

    Een raads- of commissielid tekent een bruikleenovereenkomst wanneer hem ten laste van de gemeente voor de duur van de uitoefening van zijn functie informatie- en communicatievoorzieningen ter beschikking worden gesteld bedoeld in artikel 3.3.2 Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. Het college stelt het model van de bruikleenovereenkomst vast.

  • 3.

    Een raads- of commissielid levert na beëindiging van zijn functie de ter beschikking gestelde informatie- en communicatievoorzieningen in bij de gemeente.

Artikel 6. Aanwijzing als eindheffingsbestanddeel

  • 1.

    Als eindheffingsbestanddeel als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdeel f, van de Wet op de loonbelasting 1964 worden aangewezen de vergoedingen, tegemoetkomingen en verstrekkingen, genoemd in artikel 3.3.8 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

  • 2.

    Als eindheffingsbestanddeel als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdeel f, van de Wet op de loonbelasting 1964 worden verder aangewezen de vergoedingen, tegemoetkomingen en verstrekkingen, genoemd in deze verordening, voor zover deze worden gerekend tot een vergoeding, tegemoetkoming of verstrekking als bedoeld in artikel 31a, tweede lid, onderdelen a tot en met h, van de Wet op de Loonbelasting 1964.

     

§ 4 Voorzieningen voor raadsfracties

Artikel 7. Hoogte en periode van het fractiebudget

  • 1.

    De fracties, zoals bedoeld in artikel 8 van het ‘Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Gemert-Bakel 2018’, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fracties.

  • 2.

    Deze bijdrage bestaat uit een vast deel ad € 1.000,00 voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van € 120,00 per raadszetel.

  • 3.

    De jaarlijkse bijdrage heeft betrekking op een periode van twaalf aaneengesloten maanden. De eerste periode van twaalf maanden vangt aan op de eerste dag na installatie van de nieuwe gemeenteraad na gemeenteraadsverkiezingen.

Artikel 8. Aard van de fractiekosten

  • 1.

    Fracties besteden de bijdrage om hun volk vertegenwoordigende, kader stellende en controlerende rol vanwege hun positie in de gemeenteraad te versterken.

  • 2.

    De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijk personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften;

    • d.

      uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge her rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen.

  • 3.

    In het jaar, cq de periode van twaalf maanden, waarin verkiezingen van de gemeenteraad plaatsvinden, kan de volledige bijdrage voor dat jaar gebruikt worden ter bekostiging van de verkiezingscampagne.

Artikel 9. Splitsing van een fractie

  • 1.

    Bij splitsing van een fractie wordt gedurende de lopende periode van twaalf maanden de op grond van artikel 12, tweede lid, vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 2.

    Bij splitsing van een fractie worden ingaande de nieuwe periode van twaalf maanden de betrokken fracties als afzonderlijke fracties bezien en wordt de bijdrage overeenkomstig artikel 12 voor ieder van deze fracties vastgesteld.

Artikel 10. Reservering

  • 1.

    Een fractie kan het in twaalf maanden niet gebruikte gedeelte van de bijdrage toekomend aan een fractie reserveren ter besteding door die fractie in een volgden periode van twaalf maanden.

  • 2.

    Bij splitsing van een fractie, wordt de reserve verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

Artikel 11. Verantwoording

Indien de inspecteur van belasting wenst te beoordelen in welke mate de tegemoetkoming aan de raadsfracties door een raadsfractie is aangewend ten behoeve van de bestemming, verlenen raadsleden van deze raadsfractie en de raadsgriffier medewerking aan dat onderzoek.

 

§ 5. De procedure van declaratie

Artikel 12. Betaling vaste vergoeding

  • 1.

    Tenzij het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers of de Rechtspositieregeling decentrale politieke ambtsdragers anders bepalen, vindt de betaling van de vergoeding van raadsleden, bedoeld in artikel 3.1.1. Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers maandelijks plaats.

  • 2.

    Tenzij het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers of de Rechtspositieregeling decentrale politieke ambtsdragers anders bepalen, vindt de betaling van de vergoeding van commissieleden, bedoeld in artikel 3.4.1 Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers per kwartaal plaats met inachtneming van een vergoeding per bijgewoonde vergadering.

Artikel 13. Betaling en declaratie van onkosten

  • 1.

    Tenzij het Rechtpositiebesluit decentrale ambtsdragers of de Rechtspositieregeling decentrale politieke ambtsdragers anders bepalen, vindt de betaling van kosten die op grond van deze verordening voor vergoeding of tegemoetkoming in aanmerking komen plaats door:

    • a.

      betaling uit gemeentelijke middelen, op basis van een rechtstreeks aan de gemeente toegezonden factuur,

    • b.

      betaling vooruit uit eigen middelen of

    • c.

      betaling ten laste van de gemeentelijke creditcard.

  • 2.

    Een aanvraag om een vergoeding van de onkosten als bedoeld in dit artikel gaat vergezeld van een declaratieformulier en bewijsstukken.

  • 3.

    Het declaratieformulier en de bewijsstukken worden binnen een kwartaal na factuurdatum of betaling door raads- of commissieleden ingediend bij de griffier.

  • 4.

    Voor zover van toepassing draagt de gemeente er zorg voor dat de betaling aan raads- of commissieleden binnen een maand na het indienen van de aanvraag wordt overgemaakt.

     

§ 6. Slotbepalingen

Artikel 14. Intrekking oude regelingen

De ‘Verordening rechtspositie wethouders, raad- en commissieleden Gemert-Bakel’ vastgesteld door de gemeenteraad Gemert-Bakel bij besluit van 5 juli 2018 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 15 bepaalde datum.

Artikel 15. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de datum van publicatie van het Gemeenteblad waarin deze verordening wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2019.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van de gemeenteraad Gemert-Bakel d.d. 30 januari 2020

de griffier,

P.G.J.M. vanBoxtel

de voorzitter,

Ing. M.S. vanVeen