Organisatie | Tiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van de interne bezwarencommissie |
Citeertitel | Reglement interne bezwarencommissie |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is ingetrokken bij besluit van 12 juni 2018.
Verordening op de bezwarencommissie 2001, art. 2
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-01-2010 | 21-06-2018 | nieuwe regeling | 07-01-2010 Zakengids | Onbekend. |
De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van dit reglement uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:
Voor het houden van een hoorzitting is vereist dat ten minste de voorzitter en het lid dat tevens optreedt als secretaris aanwezig zijn.
Op 19 juli 2001 is de Verordening op de commissie van bezwaar en beroep vastgesteld (laatstelijk gewijzigd op 20 mei 2009, Gemeenteblad 2009, nummer 1.11). Deze verordening regelt de instelling, samenstelling, taken en bevoegdheden van een externe bezwarenadvies-commissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). In artikel 2 van deze verordening is bepaald dat de externe commissie niet bevoegd is beslissingen op bezwaar voor te bereiden op het gebied van sociale zekerheid. Hiervoor is gekozen op basis van een evaluatie van de tot dan toe bestaande feitelijke situatie, waarin sprake was van een informele, interne commissie voor de behandeling van bezwaarschriften op het gebied van sociale zaken.
Sindsdien is zo'n informele, interne commissie blijven functioneren voor de behandeling van bezwaarschriften tegen besluiten van het college op grond van (kortweg) de bijstandswetgeving en de WVG/WMO.
Naar aanleiding van de jaarverslagen van de interne commissie over de jaren 2007 en 2008 zijn de ervaringen met de interne bezwarencommissie geëvalueerd tijdens periodiek overleg tussen de afdeling Werk, Inkomen en Zorg en de commissie. Geconcludeerd werd dat de behandeling van bezwaarschriften door de interne commissie voldoet en dat er behoefte is aan het formaliseren van de status en de werkwijze van de interne commissie.
Daarvoor is dit reglement opgesteld. Het regelt de instelling en taken (artikel 2), samenstelling (artikel 3), bevoegdheden (artikel 4 en 5) en werkwijze (artikel 6 tot en met 10) van de commissie.
Op grond van de Awb kan de belanghebbende bezwaar maken tegen een besluit waar hij het niet mee eens is. Bezwaar moet worden gemaakt het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. Voor de besluiten op het gebied van sociale zaken geldt, dat dat het college van burgemeester en wethouders is. Het college dient naar aanleiding van een bezwaarschrift het bestreden besluit te heroverwegen. Indien die heroverweging daar aanleiding toe geeft, herroept het college het bestreden besluit en neemt het voor zover nodig in de plaats daarvan een nieuw besluit.
In de hoofdstukken 6 en 7 van de Awb zijn bepalingen opgenomen over de bezwaarprocedure. Hoe een bestuursorgaan de heroverweging naar aanleiding van een bezwaarschrift organiseert, is daar niet voorgeschreven. Een bestuursorgaan kan ten behoeve van de heroverweging een externe commissie instellen die adviseert over te nemen beslissing op bezwaar. Er is sprake van een externe commissie als de voorzitter van de commissie geen deel uitmaakt van en niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan. Indien gekozen wordt voor het instellen van een externe bezwaaradviescommissie, dan heeft dat op grond van de Awb bepaalde gevolgen voor de bezwaarprocedure (bijvoorbeeld dat het horen geschiedt door de commissie en dat de beslistermijn wordt verlengd).
De Awb schrijft niet voor dat een externe bezwaaradviescommissie wordt ingesteld in het kader van de bezwaarprocedure. De heroverweging die leidt tot een beslissing op bezwaar kan ook op andere manieren georganiseerd worden. Zo kunnen het horen van de bezwaarde en de inhoudelijke voorbereiding van de beslissing op bezwaar worden opgedragen aan ambtenaren van de betreffende vakafdeling of aan ambtenaren van de afdeling algemene en juridische zaken. Ook het instellen van een interne bezwaaradviescommissie behoort tot de mogelijkheden. Voor wat betreft de sociale zaken heeft het college voor deze variant gekozen.
De keuze van het college om zich bij de heroverweging van besluiten op het gebied van sociale zaken te laten adviseren door een interne commissie wordt in dit reglement formeel vastgelegd. In artikel 2 wordt een commissie in het leven geroepen die belast is met het horen van de bezwaarde en met het uitbrengen van advies aan het college over de te nemen beslissing op bezwaar. Dat het een interne commissie is blijkt uit artikel 3. Zowel de voorzitter als de leden maken deel uit van het college dan wel werken onder verantwoordelijkheid van het college.
Voor het overige wijkt het reglement niet af van de regeling die in de Verordening op de commissie van bezwaar en beroep is neergelegd voor de externe bezwarencommissie. Beoogd is voor wat betreft het horen, het onderzoek, de verslaglegging en de wijze van adviseren op dezelfde manier te werk te gaan. De desbetreffende artikelen van het reglement spreken voor zich.