Organisatie | Etten-Leur |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Etten-Leur houdende regels omtrent subsidies voor sport (Subsidieregeling Sport (structureel)) |
Citeertitel | Subsidieregeling Sport (structureel) |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Subsidieregeling Sport vastgesteld op 19 juli 2016.
https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Etten-Leur/CVDR465823.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-02-2020 | nieuwe regeling | 14-05-2019 |
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
sportvereniging: een in de gemeente gevestigde vereniging, niet zijnde een bedrijfsorganisatie of jeugdorganisatie, die uitsluitend tot doel heeft het beoefenen van sport of lichamelijke oefening in clubverband. De vereniging is aangesloten bij een landelijke, provinciale of regionale overkoepelende organisatie. Deze overkoepelende organisatie bezit rechtspersoonlijkheid en is aangesloten bij het NOC/NSF;
Het subsidiebeleid zet in op eigen kracht en zelfredzaamheid en onderlinge samenwerking van organisaties en verenigingen. Samen met haar partners onderzoekt de gemeente de mogelijkheden en wenselijkheden om (nog) meer verantwoordelijkheden bij de sportverenigingen te leggen. Alleen daar waar nodig is, ondersteunt de gemeente in de breedste zin (via subsidie of anderszins), voor zover dit past binnen de gemeentelijke doelstellingen.
Artikel 4 Criteria voor subsidieverstrekking
Om in aanmerking te komen voor subsidie moeten de activiteiten van de sportverenigingen bijdragen aan minimaal 5 van de volgende maatschappelijke effecten en beleidsdoelen:
Artikel 6 Activiteiten en kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen.
Subsidie wordt niet verstrekt:
Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Etten-Leur op 14 mei 2019:
Dhr. drs. C. Smits
gemeentesecretaris
Mw. dr. M.W.M. de Vries
burgemeester
Bijlage 1: “Overzicht maatschappelijke effecten”.
Hieronder worden de basisstukken voor de maatschappelijke effecten opgenoemd. Deze komen voort uit:
A. Relevante frases beleidskader
Eigen verantwoordelijkheid van inwoners betekent ruimte voor initiatieven.
We zetten in op particuliere initiatieven en eigen verantwoordelijkheid. De gemeente waardeert de initiatieven en inzet van de O’s als deze een bijdrage leveren aan de maatschappelijke effecten en gemeentelijke doelstellingen. Ruimte voor initiatieven scheppen we in de vorm van samenwerking of deregulering. Daar waar ondersteuning van de gemeente gevraagd wordt, zal de gemeente dit afwegen aan de hand van de gemeentelijke doelstellingen. Past het binnen de doelstellingen, dan zal de gemeente kijken hoe we kunnen meewerken, bijvoorbeeld in de vorm van het beschikbaar stellen van accommodaties en subsidie. Dit is niet oneindig. De gemeente zoekt hierin maximale samenwerking met de partners om de kosten beperkt te houden. Past dit niet, dan is het aan de O’s of zij dit initiatief zonder inbreng van de gemeente toch willen oppakken.
> Alleen ondersteuning bij bijdrage maatschappelijke effecten en doelen.
De gemeente ondersteunt alleen verenigingen en inwoners voor activiteiten die door de markt niet zelf worden opgepakt, en wanneer zij een bijdrage leveren aan de door ons gestelde maatschappelijke effecten en gemeentelijke doelen. Dit kan zijn in de vorm van geld, huisvesting, beschikbaar stellen van materieel, ondersteuning van vrijwilligers, etc. De doelen, waarvoor wij deze ondersteuning beschikbaar stellen, worden nader omschreven in de subsidieregelingen. De subsidieregelingen zijn eenvoudig en resultaatgericht geformuleerd. Per subsidieregeling wordt jaarlijks het specifieke maximum bedrag (subsidieplafond) aangegeven. De gemeente stelt jaarlijks een maximum bedrag voor ondersteuning beschikbaar. Dit bedrag bedraagt in 2019 3%3 minder dan in 2014. Subsidieontvangers, die jaarlijks € 10.000,-- of meer ontvangen, geven in hun jaarlijkse verantwoording aan op welke wijze ze hebben bijgedragen aan de gestelde maatschappelijke effecten.
> Kostendekkende tarieven (Wet Markt en Overheid)
Als een overheid goederen of diensten op de markt aanbiedt, dan moet zij zich aan de gedragsregels houden die vastgelegd zijn in de Wet Markt en Overheid. Een van de regels is van toepassing op kostendekkende tarieven: overheden moeten in ieder geval alle integrale kosten van een economische activiteit doorberekenen in de prijs of tarieven. De gemeenteraad kan besluiten voor welke tarieven de gemeente hier een uitzondering op wil maken met het vaststellen van een zogenaamde algemeen belangvaststelling voor (economische) activiteiten die worden uitgevoerd in het kader van 'het algemeen belang’. Op een aantal gebieden wil de gemeente de tarieven kostendekkend houden of maken. Op een aantal gebieden zou dit ten koste gaan van een aantal maatschappelijke effecten. Concreet: de huur van sportvelden en maatschappelijke accommodaties zou te hoog worden om in alle redelijkheid door te berekenen aan verenigingen. De gemeente vindt het belangrijk dat verenigingen gebruik kunnen maken van de accommodaties. Daarom zullen deze accommodaties in april 2015 worden aangewezen als uitzondering op de wet Markt en Overheid.
Minder gemeentelijk vastgoed, kostprijsdekkende huur en meer samenwerken
De komende jaren gaan we de omvang aan gemeentelijke accommodaties terugbrengen tussen de 50.000 en 55.500m² (nu: 62.900 m²) (zie bijlage2). We maken een onderscheid tussen verhuur voor maatschappelijke en commerciële doeleinden. In 2015 nemen we een besluit over de vraag onder welke doelgroep huurders vallen. In 2019 verhuren we alleen nog maar ruimten voor maatschappelijke doeleinden aan gebruikers die een bijdrage leveren aan de verwezenlijking van maatschappelijke doelen. Hierbij is het streven om de huur beter af te stemmen op de kosten. Voor het gebruik van gemeentelijke accommodaties voor commerciële doeleinden betaalt men een marktconforme huur. De bezettingsgraad van het gemeentelijk vastgoed bedraagt 75 % doordat meerdere gebruikers van beschikbare ruimten gebruik maken. De resterende vraag naar ruimten wordt ingevuld door (bestaand) vastgoed van derden. Indien nodig passen we regels voor gebruik aan. Binnen twee jaar zijn vraag en aanbod voor een ieder via een digitale marktplaats te raadplegen. Het onderhoudniveau voor gemeentelijke gebouwen is goed (zie bijlage 3). Bij lopende projecten is bestaand budget leidend voor de ambitie op het gebied van energieverbruik (brede scholen Banakkers en Grauwe Polders, zwembad, Nieuwe Nobelaer). Nieuwe projecten voldoen zoveel mogelijk aan het ambitieniveau in het Convenant Duurzaam Bouwen West Brabant (nieuwbouw: GPR 8 voor energieverbruik). Het uitgangspunt voor bestaande gemeentelijke accommodaties wordt nader bepaald. Gemeentelijke publieke accommodaties zijn toegankelijk voor personen met een beperking (Wmo-proof).
Brede scholen zijn het sociale hart van de wijk
In 2018 zijn alle brede scholen in Etten-Leur gerealiseerd. De brede scholen plus functioneren steeds meer als het sociale hart van de wijk. In 2019 is een volledige bezetting gerealiseerd (75% tussen 9.00 en 21.00 uur op doordeweekse dagen en 75% tussen 10.00 en 17.00 uur op zaterdagen) met activiteiten van bijvoorbeeld wijkbewoners, buurtpreventie, wijkteams, ontmoeting en vormen van (gemeentelijke) dienstverlening. De gemeente zorgt voor het beheer en neemt het initiatief om de bekendheid van deze voorzieningen te vergroten.
Breed aanbod sportvoorzieningen behouden
Het brede aanbod van sportvoorzieningen bestaat uit algemene voorzieningen die de gemeente faciliteert en uit particuliere voorzieningen bij voorbeeld sportscholen.
In 2019 zorgt de gemeente nog steeds voor kwalitatief goede gemeentelijke sportvelden, zwembad en sporthallen. Sportvoorzieningen zijn voor iedereen toegankelijk en betaalbaar in het bijzonder voor de jeugd, senioren en inwoners met een beperking. Het percentage inwoners, dat lid is van een sportvereniging/organisatie is in 2019 minimaal gelijk gebleven aan 2014, namelijk 33% van de jeugd (0-11 jaar), 66% van de jongeren (12-18 jaar), 35% van de volwassenen en 23% van de ouderen29.
Verenigingen blijven een belangrijk sociaal bindmiddel. Het voortbestaan van verenigingen is afhankelijk van het aantal leden en vrijwilligers. Wij ondersteunen de verenigingen om het aanbod vrijwilligers te behouden en te vergroten. In 2019 heeft iedere grote sportvereniging (groter dan 500 leden en met een eigen sportaccommodatie) een eigen verenigingsmanager. Hij zorgt ervoor dat de vereniging toegankelijk is voor iedereen, waaronder inwoners met een beperking, minima, jeugd en senioren.
In 2015 nemen we besluiten over de tarieven per 2016 voor de (sport)velden en accommodaties in gemeentelijk beheer (Wet Markt en Overheid). Verenigingen kunnen door zelf meer te doen dit tarief beïnvloeden.
Maximaal ruimte voor particulier ondernemerschap voor cultuur(-educatie), toerisme en recreatie
In 2019 zijn de bestaande voorzieningen en het bestaande aanbod op het gebied van cultuur(-educatie), toerisme en recreatie behouden gebleven met maximale ruimte voor particulierondernemerschap. De rol van de gemeente is uitsluitend gericht op het aanbieden van toegankelijke en betaalbare basisvoorzieningen, zoals bibliotheek, muzikale en culturele vorming. Speerpunt daarbij is de ontplooiing van de amateurkunst. Het budget, dat beschikbaar is voor de basisvoorzieningen blijft gelijk aan het niveau van 2014.
B. Overzicht maatschappelijke effecten Etten-leur en Surplus, van 25 november 2015
De onderstaande maatschappelijk effecten zijn nader uitgewerkt in effectformulieren.
Thema Leefbaarheid en veiligheid
C. Overzicht maatschappelijke effecten vanuit werkgroep Nieuwe Nobelaer
Maatschappelijke effecten specifiek voor cultuur, toerisme en recreatie uit het beleidskader. Dit zijn de volgende:
In de subsidiebeschikking Nieuwe Nobelaer zijn de volgende effecten opgenomen: