Organisatie | Alphen aan den Rijn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit Uitvoering Treasury |
Citeertitel | Besluit Uitvoering Treasury |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-02-2020 | Nieuwe regeling | 17-12-2019 |
Administratieve organisatie en interne controle
a) de uitvoering Treasury geschiedt door de treasurer of de teamleider of medewerkers Financiële administratie;
b) de uitvoering en de autorisatie geschieden door afzonderlijke functionarissen;
c) iedere transactie Treasury wordt door minimaal de treasurer of de teamleider Financiële administratie dan wel de teamleider Advies & Beleid Financiën geautoriseerd;
d) de interne controle en de verbijzonderde interne controle geschieden door afzonderlijke functionarissen conform de voor het onderwerp Interne Controle separaat opgestelde regels.
Artikel 2 Vastleggen aanbiedingen
1. Na het opvragen van offertes voor het aantrekken van financiering met een looptijd van één jaar of langer als bedoeld in artikel 7 Nota Treasury wordt de financiering door de gemeente schriftelijk of digitaal vastgelegd.
2. Na het opvragen van offertes voor het aantrekken van middelen met een looptijd korter dan één jaar als bedoeld in artikel 10 Nota Treasury, wordt de financiering door de gemeente schriftelijk of digitaal vastgelegd.
3. Na het aantrekken van daggeld als bedoeld in artikel 10 Nota Treasury, wordt de financieringsbevestiging digitaal opgeslagen.
Artikel 3 Verantwoordelijkheden bij leningen en garanties
1. Voorstellen voor besluitvorming inzake het verstrekken van een lening of garantie worden opgesteld door het vakinhoudelijk team. Bij dat team berust ook de ambtelijke toetsing of voldaan wordt aan verstrekking uit hoofde van de publieke taak. Het vakinhoudelijk team vraagt de afdeling Financiën advies over de financiële aspecten van de aanvraag.
Artikel 4 Uitwerking Treasurycommissie
1. De treasurer woont als adviseur de vergaderingen van de commissie bij en geeft daar toelichting op beleid en uitvoering van de Treasury.
2. De treasurer zorgt ervoor dat de Paragraaf Financiering en de rapportages over de uitvoering van de Treasury in de begroting , voorjaarsnota, de najaarsnota en het programmaverslag worden besproken in de Treasurycommissie.
Taken en verantwoordelijkheden
De taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd:
Bevoegdheden zijn geregeld in de Mandaatverordening en het daarop gebaseerde Mandaatregister 2019. Eventuele wijzigingen vinden ook daar plaats. Het betreft hier de in het Mandaatregister vastgelegde “Specifieke ondermandaten manager Bedrijfsvoering”:
Artikel 7 Bevoegdheden - Specificaties
In onderstaande tabel worden de in het Mandaatregister bedoelde specificaties in de nota Treasury weergegeven conform de artikelen 11 en 12 Nota Treasury 2018.