Organisatie | Assen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | VERORDENING COMMISSIE VOOR DE BEHANDELING VAN BEZWAARSCHRIFTEN ASSEN 2020 |
Citeertitel | Verordening bezwaarschriften |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 147 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2020 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 16-01-2020 |
HOOFDSTUK II DE ALGEMENE COMMISSIE BEZWAARSCHRIFTEN
De algemene commissie bezwaarschriften adviseert over de beslissing op alle bezwaarschriften, zoals bedoeld in artikel 1:5, eerste lid van de wet, met uitzondering van bezwaarschriften tegen besluiten op grond van:
a. een wettelijk voorschrift over belastingen en rechten;
b. de Wet waardering onroerende zaken;
c. een wettelijk voorschrift over algemene dan wel bijzondere bijstand; en
d. handhaving van afvaldelicten door spoedeisende bestuursdwang.
HOOFDSTUK III BEHANDELING BEZWAARSCHRIFTEN
De secretaris zendt belanghebbenden en verweerder tegelijkertijd met de in het eerste lid bedoelde mededeling het bezwaardossier dat bestaat uit het bezwaarschrift en de in artikel 7 derde lid van deze verordening genoemde stukken. De secretaris draagt zorg voor terinzagelegging van het bezwaardossier.
ARTIKEL 11 VERTEGENWOORDIGING VERWEERDER
Het bestuursorgaan laat zich bij de behandeling van het bezwaarschrift ter zitting vertegenwoordigen.
ARTIKEL 12 NIET DEELNEMING AAN DE BEHANDELING
De leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift als hun onpartijdigheid daarbij in het geding is.
ARTIKEL 14 SCHRIFTELIJKE VERSLAGLEGGING
De secretaris maakt, voor zover aanwezig op basis van de geluidsopname(n), een schriftelijk verslag van het besprokene wanneer een belanghebbende of diens gemachtigde geen toestemming heeft gegeven voor het maken van een geluidsopname, wanneer het bestuursorgaan dit nodig acht voor zijn besluitvorming, wanneer een belanghebbende daarom verzoekt dan wel op verzoek van de rechtbank in het geval van een beroepsprocedure.
TOELICHTING VERORDENING COMMISSSIES VOOR DE BEHANDELING VAN BEZWAARSCHRIFTEN ASSEN 2020
Deze verordening vervangt de verordening commissies voor de behandeling van bezwaarschriften assen 2013. Deze verordening is het resultaat van een herziening van de Verordening raads- en commissieleden Assen 2019. Deze verordening regelde voorheen de financiële vergoeding voor de leden van de algemene commissie bezwaarschriften. De grondslag voor de financiële vergoeding is met de herziening van de eerder genoemde raadsverordening komen te vervallen. Door het opnemen van artikel 5, financiële middelen in deze verordening is de grondslag voor het uitbetalen weer geregeld.
Daarnaast is de Wet normalisering ambtenaren vanaf 1 januari 2020 van kracht. Daarmee is de commissie rechtspositionele aangelegenheden overbodig geworden en komt door deze verordening te vervallen.
Verder is de verordening herzien als gevolg van het besluit om met ingang van 1 april 2019 uitsluitend nog met externe leden te werken.
Begripsbepalingen zijn nodig voor de leesbaarheid van de verordening. Zonder deze begripsbepalingen zouden begrippen als college, bestuursorganen, medewerkers steeds voluit in de verordening herhaald moeten worden.
AFDELING 1 DE ALGEMENE COMMISSIE BEZWAARSCHRIFTEN
Dit artikel regelt de instelling van de algemene commissie bezwaarschriften door de bestuursorganen van de gemeente. Bestuursorganen zijn de raad, het college, de burgemeester alsmede de colleges van B&W van de regiogemeenten voor beschermd wonen als bedoeld in artikel 1.1.1., eerste lid van de Wmo 2015. omdat de Algemene commissie bezwaarschriften, bezwaarschriften tegen besluiten van deze bestuursorganen behandelt.
Dit artikel regelt in het eerste lid de taken van de Algemene commissie bezwaarschriften. De commissie behandelt alle bezwaarschriften met uitzondering van bezwaarschriften tegen waardebeschikkingen, besluiten over belastingen en rechten (leges), besluiten over algemene en bijzondere bijstand en besluiten met betrekking handhaving van afvaldelicten door spoedeisende bestuursdwang.
Op grond van het tweede lid van dit artikel heeft de commissie tot taak te adviseren over verzoeken om de kosten van de bezwaarprocedure te vergoeden.
ARTIKEL 4 SAMENSTELLING EN BENOEMING
De algemene commissie bezwaarschriften bestaat op grond van dit artikel uit een onafhankelijke voorzitter en twee leden. Het voorzitterschap van de commissie rouleert per zitting.
Dit artikel regelt verder dat de bestuursorganen bij tussentijds aftreden van een lid zijn functie blijft vervullen tot zijn opvolging geregeld is.
Dit artikel regelt de grondslag en de hoogte van de financiële vergoeding die de leden van de commissie ontvangen voor het deelnemen aan een hoorzitting of indien een andere bijeenkomst van de commissie noodzakelijk wordt geacht.
HOOFDSTUK III BEHANDELING BEZWAARSCHRIFTEN
Dit artikel regelt de bevoegdheden met betrekking tot de ontvangstbevestiging, het beoordelen van de ontvankelijkheid, het beoordelen van de bevoegdheid en het doorzenden. Ontvankelijkheidsgebreken zijn bijvoorbeeld het ontbreken van een handtekening of een motivering van het bezwaarschrift.
Dit artikel beschrijft het proces van het vooronderzoek. Dit is het onderzoek dat aan de hoorzitting vooraf gaat. De commissie hoort dan de indiener van het bezwaarschrift, de verweerder en overige belanghebbenden. Om te borgen dat het bestuursorgaan een bezwaarschrift zo spoedig mogelijk en in elk geval binnen de wettelijke termijn afhandelt, staan in dit hoofdstuk termijnen waarbinnen de bestuursorganen de stukken en het verweerschrift moet aanleveren.
Daarnaast voorziet dit artikel in de mogelijkheid van bemiddeling tussen de indiener van het bezwaarschrift, verweerder en overige belanghebbenden.
ARTIKEL 8 TIJD EN PLAATS HOORZITTING
Dit artikel regelt om praktische redenen dat de secretaris het tijdstip en de plaats van de hoorzitting bepaalt. Ook beoordeelt de secretaris of de commissie kan afzien van het houden van een hoorzitting omdat duidelijk is dat het bezwaarschrift niet ontvankelijk of ongegrond is. Zonder deze regeling moet de commissie dit werk doen.
Dit artikel regelt om praktische redenen dat de secretaris bevoegd is om belanghebbenden en het bestuursorgaan (verweerder) uit te nodigen. Hetzelfde geldt voor het ter inzage leggen van het bezwaardossier en de mogelijkheid van uitstel van de hoorzitting. Zonder deze regeling zou de commissie deze taken moeten uitvoeren.
Dit artikel regelt het minimale aantal leden van de commissie dat aanwezig moet zijn bij de hoorzitting.
ARTIKEL 11 NIET DEELNEMING AAN DE BEHANDELING
De leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift als hun onpartijdigheid daarbij in het geding is.
ARTIKEL 12 VERTEGENWOORDIGING VERWEERDER
Dit artikel bevat de verplichting voor de bestuursorganen om zich deskundig te laten vertegenwoordigen bij de behandeling van het bezwaarschrift.
ARTIKEL 13 OPENBAARHEID ZITTING
De hoorzittingen van de commissie zijn openbaar tenzij de commissie hoort over bezwaarschriften tegen besluiten die betrekking hebben op individuele voorzieningen van bezwaarmakers. De commissie kan om gewichtige redenen verder besluiten de hoorzitting besloten te verklaren. Gewichtige redenen kunnen zijn dat de belangen van de indiener van het bezwaarschrift, verweerder of andere belanghebbende door de openbaarheid van de zitting benadeeld worden.
ARTIKEL 14 SCHRIFTELIJKE VERSLAGLEGGING
Om praktische redenen regelt dit artikel dat de secretaris het verslag opstelt en aan welke eisen dit verslag moet voldoen.
Dit artikel regelt het nader onderzoek naar aanleiding van de zitting (hoorzitting en beraadslaging). In verband met de zorgvuldigheid regelt dit artikel dat de commissie de informatie uit dit nader onderzoek toezendt aan de verweerder en belanghebbenden. Verweerder en belanghebbenden hebben in dat geval het recht om binnen één week na verzending van deze informatie een nieuwe hoorzitting te vragen.
ARTIKEL 16 BERAADSLAGING EN ADVIES
Dit artikel regelt de beraadslaging en de totstandkoming van het advies met het verslag van de hoorzitting.
Dit artikel regelt dat de commissie haar advies op het bezwaarschrift niet alleen aan het bestuursorgaan maar ook aan de belanghebbenden toezendt.
Dit artikel voorziet in een versnelde afwikkeling als het bestuursorgaan volledig tegemoet komt aan een bezwaarschrift en daarmee dit bezwaarschrift gegrond verklaart. Dit kan alleen als andere belanghebbenden daardoor niet in hun belangen geschaad worden.
Dit artikel regelt de jaarlijkse verslaglegging van de commissies via het jaarverslag van de gemeente. Dit voorkomt dubbele verslaglegging. Verder regelt dit artikel dat de verslag moet beantwoorden aan de bestuurlijke behoefte. De commissies kunnen aanbevelingen doen voor het verbeteren van de kwaliteit van de bezwarenbehandeling.
De verordening treedt in werking op 1 januari 2020. Op dat tijdstip vervangt deze verordening de oude verordening commissie voor de behandeling van bezwaarschriften assen 2013.