Organisatie | Giessenlanden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtregeling gemeente Giessenlanden 2008 |
Citeertitel | Klachtregeling gemeente Giessenlanden 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-05-2008 | 30-05-2013 | Onbekend | 27-03-2008 Kontakt, 22-5-2008 | Klachtregeling gemeente Giessenlanden 2008 |
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Giessenlanden, elk voorzover het hun bevoegdheden betreft;
overwegende dat de "Verordening interne klachtenbehandeling gemeente Giessenlanden" aanvulling en wijziging behoeft;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 19 februari 2008;
gelet op het bepaalde in artikel 108 en 147 Gemeentewet en titel 9.1 Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de volgende “Klachtregeling gemeente Giessenlanden 2008”
HOOFDSTUK I – INLEIDENDE BEPALINGEN
In deze verordening wordt verstaan onder:
een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan, diens voorzitter of een lid ervan, of een persoon werkzaam onder verantwoordelijkheid van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon, een rechtspersoon of een andere entiteit heeft gedragen;
degene die een klacht indient;
een formeel schriftelijke klacht;
de raad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester;
de functionaris als bedoeld in artikel 3;
de ombudscommissie gemeente Giessenlanden/gemeente Zederik, die als onafhankelijke
externe instantie onderzoek verricht naar de feiten die aanleiding gaven tot de klacht;
de ombudscommissie rapporteert aan het bestuursorgaan over haar bevindingen en geeft een
oordeel over de behoorlijkheid van de gedraging, eventueel voorzien van aanbevelingen.
De klachtbehandeling kent drie fasen, te weten:
indien iemand zich mondeling, schriftelijk of digitaal met een klacht tot de gemeente wendt, probeert de klachtadviseur de klacht direct op te lossen en de klager tevreden te stellen;
b.formele behandeling in eerste instantie:
een klaagschrift wordt behandeld overeenkomstig de bepalingen van titel 9.1 van de
Algemene wet bestuursrecht en overigens met inachtneming met de bepalingen van deze
c.formele behandeling in tweede instantie:
indien de klager niet tevreden is met de uitkomst van de formele behandeling in eerste instantie
kan hij vervolgens een klacht indienen bij de ombudscommissie.
Artikel 4 Informele bemiddeling
Indien de klacht niet in de informele fase wordt afgedaan, wordt de klager gewezen op de mogelijkheid om de klacht schriftelijk overeenkomstig artikel 5 in te dienen, waardoor formele behandeling in eerste instantie van de klacht plaatsvindt. Een eventueel verzoek van de klager om hulp hierbij wordt door de klachtadviseur gehonoreerd.
Artikel 6 Tegemoetkoming aan klacht
Zodra het bestuursorgaan naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot het verder toepassen van dit hoofdstuk. Deze bepaling is van toepassing in elk stadium van de klachtprocedure.
Artikel 8 Uitzonderingen op de behandelingsplicht
Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht te behandelen indien zij betrekking heeft op een gedraging:
zolang terzake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.
1.De klachtadviseur is in verband met de voorbereiding van de behandeling van een klacht
bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.
2.De klachtadviseur kan, na overleg met het bestuursorgaan, bij deskundigen advies of
inlichtingen inwinnen en deze zo nodig uitnodigen om te worden gehoord. Indien daaraan kosten
zijn verbonden, is vooraf machtiging nodig van de voorzitter van de raad respectievelijk de voorzitter van het college van burgemeester en wethouders.
heeft schriftelijk en gemotiveerd in kennis over zijn bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover alsmede de conclusies die daaruit getrokken zijn.
Artikel 13 Klachtbehandeling in tweede instantie
Bij de toezending van de bevindingen als bedoeld in artikel 13, tweede lid, wordt klager
medegedeeld dat hij, indien hij het niet eens is met de conclusies die uit het onderzoek zijn getrokken, na de ontvangst van de bevindingen zijn klacht kan voorleggen aan de ombudscommissie. Het adres van de ombudscommissie wordt bij de bevindingen gevoegd.
Artikel 15 Uitzonderingsbepaling
Deze verordening is niet van toepassing op klachten van de medewerkers van de gemeente Giessenlanden.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad
van de gemeente Giessenlanden op 27 maart 2008.
de griffier, de voorzitter,
mevr. N.C. Both mevr. E. Boot
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders
van de gemeente Giessenlanden op 19 februari 2008.
de gemeentesecretaris, de loco-burgemeester,
mr. H. Haan drs. B.J. Buddingh
Aldus besloten door de burgemeester
van de gemeente Giessenlanden op 2008.
de burgemeester,
mevr. E. Boot