Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2020 |
Citeertitel | Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2020 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2020 | 02-11-2020 | nieuwe regeling | 04-02-2020 | RIS304474 BSD/2020.5 |
In het coalitieakkoord 2019-2022 ‘Samen voor de stad’ is opgenomen dat het verbeteren van de luchtkwaliteit een prioriteit blijft. Om dit doel te realiseren zijn meerdere maatregelen nodig. Het demonteren van dieselvoertuigen en brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor is een uitwerking hiervan. Met deze subsidieregeling beoogt de gemeente (oude) dieselvoertuigen en brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor van de weg te halen en de overstap naar fiets en OV te stimuleren. Dit draagt bij aan schonere lucht in de stad.
Naast het algemene doel om (oude) dieselvoertuigen en brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor van de weg te halen en de overstap naar fiets en OV te stimuleren, maakt de invoering van de milieuzone de subsidieregeling gewenst. De invoering van de milieuzone heeft namelijk gevolgen voor een groot publiek. Door het instellen van de sloopregeling gedurende vrijwel het hele jaar kunnen inwoners van Den Haag gedeeltelijk gecompenseerd worden voor de verkeersmaatregel die wordt ingevoerd.
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2:1 bedoelde activiteit.
Hoofdstuk 2 De activiteit en de doelgroep
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan:
Artikel 3:1 Hoogte van de subsidie
a. € 1.000,- (inclusief BTW) in de vorm van een fietstegoed of OV-tegoed in het geval van de demontage van een diesel aangedreven personenauto of diesel aangedreven bestelauto;
b. € 750,- (inclusief BTW) in de vorm van een fietstegoed of OV-tegoed in het geval van de demontage van een bromfiets of snorfiets met een verbrandingsmotor, voor inwoners van Den Haag vanaf 16 jaar met een geldige Ooievaarspas;
c. € 400,- (inclusief BTW) in de vorm van een fietstegoed of OV-tegoed in het geval van de demontage van een bromfiets of snorfiets met een verbrandingsmotor.
Artikel 3:2 Overige bepalingen fietstegoed
Artikel 3:3 Overige bepalingen OV-tegoed
Hoofdstuk 4 Subsidieplafond en verdeling
Artikel 4:2 Wijze van verdeling
Hoofdstuk 5 Besluitvorming subsidie
In afwijking van de op grond van artikel 8, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 over te leggen gegevens, legt de aanvrager de volgende gegevens over:
b. een kopie van een recente inschrijving Kamer van Koophandel voor zover de aanvraag wordt ingediend door een rechtspersoon; en
c. een de-minimisverklaring voor zover de aanvraag wordt ingediend door een rechtspersoon.
Artikel 5:2 Beslistermijn subsidievaststelling
In afwijking van artikel 10, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, beslist het college binnen vier weken nadat de volledige subsidieaanvraag is ingediend.
Artikel 5:3 Aanvullende weigeringsgronden
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11, eerste en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 wordt de subsidie geweigerd als:
Artikel 5:4 Uitbetaling of verstrekking subsidie
Samen met het besluit om subsidievaststelling wordt de subsidie – middels een tenaamgesteld fietstegoed of OV- tegoed - ter beschikking gesteld.
Om te garanderen dat het om Haagse inwoners en gebruikers gaat, moet de aanvrager uiterlijk op 10 oktober 2019 ingeschreven staan in de basisregistratie personen van de gemeente Den Haag.
Voor rechtspersonen (bedrijven en organisaties) geldt dat zij sinds 10 oktober 2019 in Den Haag gevestigd moeten zijn. Als de aanvrager een rechtspersoon is, dient deze dit te bewijzen met een afschrift van de inschrijving Kamer van Koophandel.
Het gesloopte voertuig moet voor 10 oktober 2019 op naam zijn gesteld van de aanvrager. Het kentekenbewijs voor het te demonteren voertuig mag niet ongeldig zijn verklaard of zijn ingevorderd. Het gaat hier om zogenaamde WOK-voertuigen. WOK betekent Wachten Op Keuring en geldt bijvoorbeeld voor een auto waarvan het kenteken na een zware aanrijding is ingenomen.
Subsidie wordt onder andere geweigerd voor voertuigen die in de bedrijfsvoorraad van een autobedrijf zijn opgenomen. Dit om te voorkomen dat autobedrijven via deze regeling van hun niet verkoopbare voorraad af komen.
Indien de subsidie wordt gebruikt voor een OV-tegoed kan de aanvrager kiezen uit:
een HTM-only abonnement (OV-tegoed). Een subsidie van € 1.000,- (voor dieselauto’s) geeft recht op een jaar (12 maanden) gratis reizen met de HTM. Een subsidie van €750,- (voor demontage van een brom- /snorfiets waarbij de eigenaar vanaf 16 jaar beschikt over een Ooievaarspas) geeft bij de HTM recht op 8 maanden gratis reizen. Een subsidie van € 400,- (voor brom-/snorfietsen ) geeft bij de HTM recht op 4 maanden gratis reizen met de HTM. Voor andere OV-aanbieders zoals NS of Connexxion, is dit tegoed niet geldig!
Een mobiliteitsabonnement (OV-tegoed) van de Mobiliteitsfabriek. Bij de Mobiliteitsfabriek levert bij een subsidie van € 1.000,- een tegoed op van € 1.000,-. voor al het Openbaar Vervoer in Nederland, voor het gebruik van de OV-fiets en voor het gebruik van autodelen (GreenWheels). Een subsidie van € 400,- en respectievelijk €750,- levert een tegoed op van € 400,- en respectievelijk €750,-. voor het Openbaar Vervoer in Nederland, voor het gebruik van de OV-fiets en voor het gebruik van autodelen (GreenWheels). Dit tegoed bij de Mobiliteitsfabriek is 2 jaar (24 maanden) geldig of totdat het tegoed verbruikt is. Het eventueel resterende tegoed vervalt na 2 jaar aan de gemeente Den Haag.
Een aanvrager moet een door de gemeente beschikbaar gesteld aanvraagformulier indienen na demontage. Aanvrager dient een kopie van een geldige demontageverklaring (vernietigingsbewijs) te overleggen. Het demontagebedrijf verstrekt deze demontageverklaring. Alleen (auto)demontagebedrijven met een RDW-erkenning “bedrijfsvoorraad” met het onderdeel bevoegdheid “Online Registratie Auto Demontage”, mogen een geldige demontageverklaring afgeven.
Dit geldt ook voor bromfietsen/snorfietsen. Dat betekent dat een aanvrager die zijn/haar bromfiets laat demonteren, dit bij een demontagebedrijf moet doen, dat een demontageverklaring afgeeft. Een vrijwaringsbewijs wordt niet als een demontageverklaring beschouwd.
Bij de subsidieaanvraag moet het voertuig al gedemonteerd zijn. Subsidie wordt alleen verstrekt voor voertuigen die vóór 10 oktober 2019 zijn tenaamgesteld op naam van de aanvrager en de subsidie wordt alleen verstrekt voor voertuigen die ná 1 februari 2020 zijn gesloopt.
Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen als alle vragen in het aanvraagformulier zijn beantwoord, de eventuele bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de gemeente. Het is dus in het belang van de aanvrager om in één keer een complete aanvraag in te dienen. Alleen complete aanvragen tellen immers mee in de volgorde van behandeling en beschikbaar budget.
Binnen maximaal 4 weken na de aanvraag wordt een besluit genomen. Als het besluit positief uitvalt is als bijlage bij het besluit een tegoedbon voor een fiets bijgevoegd. Als een aanvrager gekozen heeft voor een OV-tegoed, dan neemt de OV-aanbieder contact op met de aanvrager. De aanvrager krijgt binnen 4 weken bericht. Na verlening van de subsidie kan deze keuze niet meer gewijzigd worden.
De Subsidieregeling bevat een aantal voorwaarden waaraan de aanvrager zich moet houden. In het kader van de eenduidige uitvoering van en de eenvoudige controle op de Subsidieregeling hechten wij eraan om aan de bepalingen in de regeling vast te houden. Wij hebben deze Subsidieregeling ontworpen om te stimuleren dat zo veel mogelijk inwoners van Den Haag overstappen op een schoner alternatief voor vervuilende dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen. Om de regeling mogelijk te maken is een budget bepaald om deze te kunnen uitvoeren. Daarbij is het de bedoeling dat het beschikbare budget zoveel mogelijk wordt besteed aan subsidiering van aanvragers. Om te voorkomen dat budget wegvloeit naar uitvoeringskosten van de Subsidieregeling, is met opzet in de Subsidieregeling op strikte wijze vastgesteld op welke manier toetsing van de aanvragen en vaststelling van de subsidie plaatsvindt. Die striktheid dient daarom het doel van de Subsidieregeling, namelijk dat het beschikbare budget voor de uitvoering van de Subsidieregeling, zoveel mogelijk feitelijk wordt besteed voor het demonteren van vervuilende dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen. Op basis van deze overwegingen hebben wij er expliciet voor gekozen geen hardheidsclausule op te nemen in de onderhavige Subsidieregeling.