Organisatie | Dalfsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de werkgeverscommissie voor de griffie Dalfsen 2020 |
Citeertitel | Verordening op de werkgeverscommissie voor de griffie Dalfsen 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
geen
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-06-2022 | 1e wijziging (artikel 3) | 30-05-2022 | RIS 1431 | ||
08-02-2020 | 01-01-2020 | 03-06-2022 | Nieuwe regeling | 27-01-2020 | RIS 1027 |
De raad van de gemeente Dalfsen;
gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie d.d. 18 december 2019, nummer 1027;
overwegende dat de raad verantwoordelijk is voor een goede invulling van het werkgeverschap voor de griffie;
gelet op artikelen 83, 107 tot en met 107e, 147 en 156 van de Gemeentewet;
vast te stellen “Verordening op de werkgeverscommissie voor de griffie Dalfsen 2020”
HOOFDSTUK 2 SAMENSTELLING VAN DE WERKGEVERSCOMMISSIE
Artikel 5 Tijdelijke waarneming na verkiezingen
In afwijking van artikel 3 worden taken en bevoegdheden van de werkgeverscommissie tijdelijk waargenomen door de, in artikel 77 van de Gemeentewet bedoelde, waarnemend voorzitter van de raad gedurende het tijdvak dat aanvangt op de dag van de gemeenteraadsverkiezingen en eindigt op het moment dat de raad de voorzitter van het presidium benoemd heeft.
HOOFDSTUK 3 TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
De werkgeverscommissie vergadert zo vaak als door voorzitter of één der leden nodig wordt geacht, of op verzoek van de griffier.
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. De voorzitter wijst het raadslid op de geheimhoudingsplicht.
Artikel 13 Deelname aan de beraadslagingen door anderen
Op uitnodiging kunnen anderen worden gevraagd om deel te nemen aan de beraadslagingen. Hieronder worden in ieder geval begrepen leden van het presidium, de raadsvoorzitter en de beleidsadviseur HRM in dienst van de gemeente Dalfsen. De geheimhouding als bedoeld in artikel 12 is ook op hen van overeenkomstige toepassing.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 12, periodiek verslag uit aan het presidium van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 15 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist het presidium op voorstel van de voorzitter van de werkgeverscommissie.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van 27 januari 2020.
De raad voornoemd,
de voorzitter, de griffier,
drs. E. van Lente drs. J. Leegwater
TOELICHTING VERORDENING WERKGEVERSCOMMISSIE GRIFFIE
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.
Inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 2 Taken van de werkgeverscommissie
In dit artikel wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich ook over te voeren HR-beleid namens de raad en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. De werkgeverscommissie voert overleg met de griffier over de voortgang van werkzaamheden van de griffie, voert functionerings- en beoordelingsgesprekken en doet voorstellen over de inrichting van de griffie.
Artikel 3 Samenstelling van de werkgeverscommissie
Uit artikel 83 van de Gemeentewet volgt dat alleen raadsleden lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit ligt in lijn met het feit dat de raad het bevoegd gezag is voor de griffie. Burgemeester en wethouders zijn geen lid van de raad. Overigens is de burgemeester wel lid van het college en stuurt hij dus rechtstreeks de secretaris aan, maar niet de griffier. De griffier is niet aan hem ondergeschikt. De burgemeester is echter wel voorzitter van de raad en staat in die hoedanigheid in nauwe werkrelatie tot de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester in voorkomende gevallen uit te nodigen als informant bij de werkgeverscommissie (deze mogelijkheid is expliciet opgenomen in artikel 13).
In afwijking van modelverordeningen is in Dalfsen gekozen voor een tweekoppige werkgeverscommissie bestaande uit de voorzitter en plv. voorzitter van het presidium. De raad kan hierin andere keuzes maken. In de verordening is opgenomen dat naast deze twee raadsleden extra raadsleden kunnen worden benoemd. Het uitoefenen van goed werkgeverschap moet los gezien worden van politieke verhoudingen. Daarom is – in afwijking van de modelverordening – geen bepaling opgenomen over deelname vanuit coalitie- of oppositiefracties aan de werkgeverscommissie. Waar het gaat om uitvoering van taken op de griffie is het presidium in de meeste gevallen opdrachtgever namens de raad. In het presidium zijn alle fracties vertegenwoordigd.
Artikel 4 Wijzigingen in lidmaatschap
Inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 5 Tijdelijke waarneming na verkiezingen
De bemensing van de werkgeverscommissie is gekoppeld aan het voorzitterschap en plv. voorzitterschap van het presidium. Na iedere gemeenteraadsverkiezingen dient de raad in de snelle vervulling van die vacatures te voorzien. Ook voor een tussenliggende periode is het wenselijk dat de bevoegdheden als het gaat om werkgeverschap worden uitgeoefend. Het ligt voor de hand om in dat geval de nestor van de gemeenteraad aan te wijzen. Hij of zij is immers qualitate qua ook waarnemend voorzitter van de gemeenteraad bij ontstentenis van de raadsvoorzitter en heeft daarmee al extra verantwoordelijkheden.
Artikel 6 Advies en ondersteuning
De ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken betreft dienstverlening op het vakgebied van personeel & organisatie en/of arbeidsrecht. Dat vraagt in voorkomende gevallen om volmachten door het college aan de griffier voor het aangaan van overeenkomsten, omdat hij niet bevoegd is privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten. In afwijking van de modelverordening kiezen we in Dalfsen niet voor het sluiten van dienstverleningsovereenkomsten tussen griffie en ambtelijke organisatie.
Artikel 7 Delegatie en volmacht
Dit artikel regelt de wettelijke basis voor de uitoefening van de werkgeverstaken. Het aanwijzen van de griffier blijft een bevoegdheid van de raad, maar de uitwerking in de arbeidsovereenkomst wordt overgelaten aan de werkgeverscommissie. Daarbij is eveneens opgenomen dat deze bevoegdheden in volmacht kunnen worden uitgeoefend door de griffier waar het gaat om de uitoefening van werkgeverstaken ten aanzien van overig griffiepersoneel.
Dit artikel regelt dat het personeelshandboek voor de griffie zoveel als mogelijk overeenstemt met het personeelshandboek voor de ambtelijke organisatie. Voorkomen moet worden dat sprake is van ongerechtvaardigde benadeling of bevoordeling van griffiepersoneel. In nagenoeg alle gevallen kunnen door het college vastgestelde regelingen en wijzigingen daarom worden overgenomen, waarbij uiteraard wel recht worden gedaan aan de formele bevoegdheden. Besluiten worden genomen door de raad en/of de werkgeverscommissie, niet door het college.
Artikel 9 Taken van de voorzitter
Inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
Inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
Inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
In vergaderingen van de werkgeverscommissie komen personele aangelegenheden aan bod. Het is niet bedoeld om dit aan derden kenbaar te maken. In deze verordening is bepaald dat op agenda, stukken en verslaglegging geheimhouding berust, op grond van een belang in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur. De werkgeverscommissie kan deze geheimhouding wel opheffen. Vanzelfsprekend kunnen raadsleden inzage krijgen in de stukken. De raad is immers het bevoegd orgaan als het gaat om werkgeverschap. De geheimhouding geldt dan ook voor hen.
Artikel 13 Deelname aan beraadslagingen door anderen
Bij de vergaderingen zijn alleen de leden van de werkgeverscommissie en de griffier aanwezig. Vaak is echter behoefte aan ondersteuning van een personeelsadviseur. Op uitnodiging kan deze aanwezig zijn. Datzelfde geldt voor fractievoorzitters en de raadsvoorzitter. Dat geheimhouding op hen van toepassing is, spreekt vanzelf.
Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt in wat verstaan wordt onder de invulling van het werkgeverschap. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.