Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alphen aan den Rijn

Regeling Inconveniëntentoelage

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlphen aan den Rijn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Inconveniëntentoelage
CiteertitelRegeling Inconveniëntentoelage
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt de Regeling Inconveniëntentoelage van 22 december 2015

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2020Nieuwe regeling

17-12-2019

gmb-2020-32251

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Inconveniëntentoelage

 

Het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn;

Gelet op de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, artikel 160, lid 1 onder c, van de Gemeentewet en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

B E S L U I T vast te stellen de volgende:

 

Regeling Inconveniëntentoelage

 

 

Artikel 1 Definities

Bezwarende werkzaamheden: Niet vermijdbaar, zwaar, onaangenaam of gevaarlijk werk als bedoeld in artikel 3.14 Cao Gemeenten

Inconveniëntentoelage: de toelage als bedoeld in artikel 3.14 Cao Gemeenten

Salarisschaal : de schaal als bedoeld in artikel 3.3 Cao Gemeenten

Werknemer : de werknemer als bedoeld in de Cao Gemeenten

 

Artikel 2 Recht op een inconveniëntentoelage

De werknemer die als structureel onderdeel van zijn functie bezwarende werkzaamheden verricht, krijgt een inconveniëntentoelage.

 

Artikel 3 Hoogte inconveniëntentoelage

1. De werkgever bepaalt welke werkzaamheden bezwarend zijn en wie daardoor in aanmerking komt voor een maandelijkse toelage.

2. Voor de toekenning van de toelage wordt onderscheid gemaakt in drie gradaties:

Gradatie 1:

a. schoonmaken van rioolverzamelputten

b. graven ruimen

Gradatie 2:

a. rioleringswerkzaamheden

b. omgaan met gevaarlijke stoffen (KCA, graffiti)

c. ophalen dumpingen

d. bestratingswerkzaamheden

e. inzamelen van afval

f. opruimen van kadavers.

Gradatie 3:

a. schoonmaken en onderhoud van voertuigen/machines

b. schilder- en timmerwerkzaamheden

c. werken met klein gemotoriseerd materieel (bladblazer, bosmaaier, kettingzaag, diamantzaag, trilmachine, kango etc.)

3. De hoogte van de maandelijkse toelage is:

a. Bij gradatie 1 : 8% van salarisschaal 4, periodiek 8

b. Bij gradatie 2 : 5% van salarisschaal 4, periodiek 8

c. Bij gradatie 3 : 3% van salarisschaal 4, periodiek 8

4. Voor een deeltijdfunctie geldt de toelage naar rato.

5. Als de werknemer werkzaamheden verricht uit verschillende gradaties dan geldt de toelage uit de hoogste gradatie.

 

Artikel 4 Hardheidsclausule

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, beslist de werkgever.

 

Artikel 5 Inwerkingtreding

Deze regeling wordt aangehaald als Regeling Inconveniëntentoelage en treedt in werking op 1 januari 2020.

 

Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn op 17 december 2019,

De secretaris, de burgemeester.