Organisatie | Alphen aan den Rijn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling rechtspositie buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand |
Citeertitel | Regeling rechtspositie buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Regeling vervangt de Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand Alphen aan den Rijn
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2020 | Nieuwe regeling | 17-12-2019 |
Regeling rechtspositie buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand
Buitengewoon ambtenaar: de bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in het Reglement op de burgerlijke stand.
Met de buitengewoon ambtenaar wordt een arbeidsovereenkomst voor bepaalde of voor onbepaalde tijd gesloten.
1. De buitengewoon ambtenaar ontvangt een salaris per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap gelijk aan 4,5 maal het uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 8 in de Cao Gemeenten.
2. Voor het voltrekken van een kosteloos huwelijk is het bedrag 25% van het salaris als bedoeld in het eerste lid.
3. Het salaris als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt opgehoogd met 8% (voorheen vakantietoelage) en 6,75% (voorheen eindejaarsuitkering).
4. Het salaris als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt opgehoogd met 8,6% ter compensatie van het niet genieten van het vakantieverlof.
5. Het salaris per huwelijk of geregistreerd partnerschap is inclusief representatievergoeding, werken op onregelmatige tijden en reiskosten.
Artikel 4 Aanspraken bij ziekte
1. Bij ziekte van de buitengewoon ambtenaar zijn de artikelen 7.1 en 7.4 van de Cao Gemeenten van overeenkomstige toepassing.
2. Onder salaris wordt verstaan: het gemiddelde van het totaal aan vergoeding over de 12 maanden onmiddellijk voorafgaande aan de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar. Voor zover het dienstverband van de ambtenaar op deze datum nog geen 12 maanden heeft geduurd, wordt gerekend met het bedrag dat hem gemiddeld per maand is toegekend over de periode waarin hij in dienst is.
3. Onder de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar wordt verstaan: de dag waarop de ambtenaar is aangewezen om een huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken, waarvoor hij wegens ziekte is verhinderd.
4. De uitbetaling van het salaris bij ziekte vindt maandelijks plaats.
Op de arbeidsovereenkomst met de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (babs) is de zgn. ketenbepaling uit het Burgerlijk Wetboek van toepassing (artikel 7:668a BW). Dit betekent dat elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten (inclusief oproepovereenkomsten) voor bepaalde tijd, straks na de derde overeenkomst of na het verstrijken van een periode van drie jaar van rechtswege worden omgezet in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
Voor de babs die de AOW-leeftijd heeft bereikt, geldt een andere ketenbepaling, te weten zes tijdelijke arbeidsovereenkomsten in maximaal vier jaar (inclusief de tijdelijke aanstelling van vóór 1 januari 2020).
Hieronder volgt een voorbeeldberekening (peildatum 1-1-2020):
Voorbeeldberekening (peildatum 01-01-2020):
Salaris per verrichting €101,52 (4,5 maal 1/156e deel van € 3.520,00 schaal 8-11)
compensatie vakantie uren € 8,73 (8,6% van €101,52)
In het vierde lid wordt het recht op vakantie-uren, dat de ‘normale’ gemeenteambtenaar heeft, afgekocht door het toekennen van een vergoeding van 8,6% van het salaris per verrichting. Vakantie-aanspraken worden afgekocht vanwege het oproepkarakter van de werkzaamheden.
Bij ziekte van de babs zijn de artikelen 7.1 en 7.4 van de Cao Gemeenten van overeenkomstige toepassing. Voor de babs die ouder is dan de AOW-leeftijd geldt dat er gedurende maximaal 13 weken recht op doorbetaling van salaris bestaat. Gedurende deze periode kan de babs niet worden ontslagen. Naast het recht op doorbetaling van het salaris staat de verplichting van de werkgever en werknemer zich in te spannen tot re-integratie in het arbeidsproces. In de praktijk wordt deze verplichting niet altijd als wenselijk beschouwd. De babs is op grond van het BW immers uitsluitend benoemd tot het verrichten van de formaliteiten rondom de sluiting van een huwelijk/geregistreerd partnerschap. Bovendien heeft de babs in de regel een hoofdfunctie waaruit re-integratieverplichtingen bestaan. In de praktijk zal bezien worden hoe arbodienstverleners en het UWV omgaan met de verplichting tot re-integratie van de babs.
Een aantal rechten en plichten uit de Cao Gemeenten is van toepassing op de babs. Voor de inhoud van de artikelen wordt verwezen naar de Cao Gemeenten.