Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alphen aan den Rijn

Regeling gedifferentieerd belonen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlphen aan den Rijn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling gedifferentieerd belonen
CiteertitelRegeling gedifferentieerd belonen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Vervangt de Regeling gedifferentieerd belonen uit 2014

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2020Nieuwe regeling

17-12-2019

gmb-2020-32236

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling gedifferentieerd belonen

 

Het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn;

Gelet op de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, artikel 160, lid 1 onder c, van de Gemeentewet en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

B E S L U I T vast te stellen de volgende:

 

Regeling gedifferentieerd belonen

 

 

Artikel 1 Definities

Duur van het dienstverband: de periode dat de werknemer in dienst is bij Gemeente Alphen aan den Rijn, of bij één van de rechtsvoorgangers van Gemeente Alphen aan den Rijn.

Gemeentedienst: de periode dat de werknemer in dienst is bij Gemeente Alphen aan den Rijn, of bij één van de rechtsvoorgangers van Gemeente Alphen aan den Rijn.

Gratificatie: incidentele financiële beloning als bedoeld in artikel 3.18 Cao Gemeenten.

Werknemer: de werknemer als bedoeld in de Cao Gemeenten.

 

Artikel 2 Toepassingsbereik

Leidinggevenden kunnen bij langdurige inhuur van externen en uitzendkrachten en bij langdurige stages (≥ 1 jaar) ten aanzien van team-/afdelingsuitjes en attenties bij bijzondere gebeurtenissen overeenkomstig deze regeling handelen.

 

Artikel 3 Budget Gedifferentieerd belonen

1. Alle teams en de directie hebben jaarlijks een budget ‘Gedifferentieerd belonen’.

2. Het budget van de teams bedraagt €170 per werknemer per jaar.

3. Dit budget staat teamleiders ter beschikking voor:

a. gratificaties en overige beloningen in het kader van functioneren;

b. teamuitjes; en

c. attenties bij bijzondere gebeurtenissen.

 

Artikel 4 Gratificaties en overige beloningen in het kader van functioneren

1. Bij gratificaties hanteert Gemeente Alphen aan den Rijn de volgende standaardbedragen:

a. gratificatie van € 100,= netto

b. gratificatie van € 250,= netto

c. gratificatie van € 500,= netto

2. Voor andere vormen van beloningen kunnen teamleiders uitgaan van de bedragen als genoemd in lid 1.

3. Teamleiders kunnen gemotiveerd afwijken van deze standaardbedragen.

4. Teamleiders maken binnen het team kenbaar wie op welke manier en waarvoor wordt beloond.

 

Artikel 5 Teamuitjes

1. Voor het teamuitje is maximaal een halve werkdag per jaar aan tijd beschikbaar vanuit de organisatie.

2. Het beschikbare budget voor het teamuitje wordt door de teamleider bepaald (binnen hun budget voor gedifferentieerd belonen).

 

Artikel 6 Attenties bij bijzondere gebeurtenissen

1. Bij indiensttreding wordt de nieuwe werknemer verwelkomd met een bloemetje op zijn/haar eerste werkdag.

2. Bij overige belangrijke gebeurtenissen geldt als richtlijn een attentie ter waarde van €25 tot €50 per gebeurtenis.

Artikel 7 Recepties en jubileumlunches

1. Een werknemer wordt een receptie aangeboden bij:

a. 25-jarig jubileum Gemeentedienst

b. 40-jarig jubileum Gemeentedienst

c. ontslag op eigen verzoek

d. ontslag wegens volledig (keuze-)pensioen

e. ontslag wegens bedrijfseconomische redenen

f. volledig ontslag wegens arbeidsongeschiktheid

2. Bij ontslag om andere redenen dan genoemd in lid 1 is het ter beoordeling aan de teamleider of - gelet op de omstandigheden van het vertrek - een receptie/viering met collega’s gepast is.

3. Een werknemer kan, in plaats van een receptie, zijn/haar jubileum of afscheid op een andere gepaste wijze met naaste collega’s vieren, bijvoorbeeld met een borrel of een etentje.

4. Indien een werknemer geen prijs stelt op een receptie of viering met naaste collega’s, kan de werknemer de werkgever ook verzoeken om in plaats daarvan een schenking aan een goed doel naar keuze van de werknemer te doen.

5. Het beschikbare budget voor een receptie of viering met naaste collega’s is afhankelijk van de duur van het dienstverband van de werknemer bij Gemeente Alphen aan den Rijn op het moment van jubileren of vertrek:

a. bij een dienstverband tot 3 jaar : € 150,=

b. bij een dienstverband 3 tot 15 jaar : € 500,=

c. bij een dienstverband 15 jaar of langer : € 700,-

6. Ten aanzien van lid 5 gelden de volgende nadere bepalingen:

a. Wanneer een jubileum en een afscheid binnen zes maanden na elkaar plaatsvinden, wordt het beschikbare budget slechts eenmaal ter beschikking gesteld.

b. Wanneer twee of meer werknemers gezamenlijk hun jubileum en/of afscheid vieren, geldt een beschikbaar budget van 75% per persoon.

c. Een schenking aan een goed doel bedraagt €150,= bij een dienstverband tot 3 jaar, dan wel €250,= bij een dienstverband van 3 jaar of langer.

7. De teamleider inventariseert of en hoe de werknemer het jubileum of afscheid wil vieren. De organisatie van het jubileum/afscheid ligt bij:

a. de teamleider indien de werknemer zijn/haar jubileum/afscheid met een receptie wil vieren;

b. de werknemer zelf als de werknemer zijn/haar jubileum/afscheid op een ander wijze met naaste collega’s wil vieren.

8. De kosten van de viering van het jubileum of afscheid kunnen tot het maximum van het beschikbare budget bij P&O gedeclareerd worden, met overhandiging van originele nota’s.

9. Het team Bestuur & Concern is verantwoordelijk voor de organisatie van festiviteiten rondom jubilea en afscheid van de burgemeester, wethouders, gemeentesecretaris en directeuren.

 

Artikel 8 Jubileumlunch bij 25 of 40 jaar Gemeentedienst

De werknemer die in een bepaald jaar 25 of 40 jaar in dienst van Gemeente Alphen aan den Rijn is, wordt samen met zijn of haar partner uitgenodigd voor een jubileumlunch met de burgemeester en de gemeentesecretaris.

 

Artikel 9 Hardheidsclausule

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet of niet in redelijkheid voorziet, kan door de werkgever anders worden besloten.

 

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze regeling wordt aangehaald als Regeling gedifferentieerd belonen en treedt in werking op 1 januari 2020.

 

Toelichting

 

 

Algemeen

Deze regeling bevat een uitwerking van de kaders en handvatten voor gedifferentieerd belonen binnen Gemeente Alphen aan den Rijn. Uitgangspunt hierbij is om teamleiders zo veel mogelijk regelruimte te geven om het gedifferentieerd belonen binnen het eigen team in te zetten en daarbij in te kunnen spelen op de situatie binnen het team of van het moment. Om toch enige lijn binnen de organisatie te verkrijgen bij de toepassing in de dagelijkse praktijk worden in deze regeling enkele kaders en handvatten meegegeven. In alle gevallen gaat het om een transparant beloningsbeleid, waarbij teamleiders binnen het team openlijk kenbaar maken wie op welke manier en waarvoor wordt beloond.

 

Artikel 3 Budget Gedifferentieerd belonen

Voor de verdeling van het budget ‘Gedifferentieerd belonen’ naar de verschillende teams wordt uitgegaan van het aantal werknemers in het team op 1 april van het voorgaande jaar (t.b.v. verwerking in de begroting van het aankomende jaar).

De directie kan hun budget ‘Gedifferentieerd belonen’ benutten om vanuit de directie aandacht te besteden aan bijzondere prestaties van (een team van) werknemers in bijvoorbeeld organisatiebrede projecten.

Het budget ‘Gedifferentieerd belonen’ van de teams en de directie is ondergebracht onder de Werkkostenregeling. De bedragen zijn daarmee netto beschikbaar en hoeven dus niet gebruteerd te worden.

Recepties en jubileumlunches (artikel 7) worden bekostigd uit een apart budget dat is ondergebracht bij het P&O-team bedrijfsvoering. Deze kosten komen dus niet ten laste van het budget ‘Gedifferentieerd belonen’ van de teams.

 

Artikel 4 Gratificaties en overige beloningen in het kader van functioneren

Werknemers die zeer goed functioneren of een bijzondere prestatie leveren, verdienen het om hiervoor gewaardeerd te worden. Gemeente Alphen aan den Rijn hanteert hierbij de ‘boter bij de vis’-methode. Een waardering direct na het leveren van een bijzondere prestatie heeft namelijk het grootste effect. Deze waardering kan op verschillende manieren worden geuit, zoals met een bos bloemen of via een incidentele financiële beloning (als bedoeld in artikel 3.18 Cao Gemeenten). Voorbeelden van ‘andere vormen van beloning’ (lid 2) zijn bijvoorbeeld het mogen volgen van een opleiding, deelname aan een congres of een etentje.

 

Artikel 5 Teamuitjes

Binnen Gemeente Alphen aan den Rijn is het goed gebruik om jaarlijks iets leuks te ondernemen met alle collega’s van het team: het teamuitje. Het uitje levert vaak een positieve bijdrage aan teambuilding omdat collega’s elkaar eens in een andere context (buiten het werk) meemaken. Daarnaast is het jaarlijkse uitje tevens een blijk van waardering van de organisatie voor de inzet van haar werknemers, een soort groepsbeloning dus.

 

Beschikbare tijd

Voor het teamuitje is maximaal een halve werkdag per jaar aan tijd beschikbaar vanuit de organisatie. Voor deze uren hoeven werknemers dus geen verlof op te nemen. Indien teamuitjes langer duren (tijdens normale werktijden), dienen werknemers deze meeruren op een ander moment te compenseren of verlof op te nemen voor deze uren. Werknemers die –onverhoopt- niet kunnen of willen deelnemen aan een teamuitje, hebben de keuze om die dag gewoon te werken of om die dag uit te roosteren/verlof op te nemen (zij krijgen dus geen halve dag verlof van de organisatie).

Beschikbaar budget

Teamleiders mogen, binnen hun budget voor gedifferentieerd belonen, het beschikbare budget voor teamuitjes bepalen. Indien een teamleider bijvoorbeeld vindt dat het hele team zich een jaar lang fantastisch heeft ingezet, kan hij/zij besluiten om een groter deel van het budget te besteden aan het jaarlijkse uitje als vorm van groepsbeloning en minder budget te besteden aan individuele beloningen. Andersom kan natuurlijk ook als een teamleider een aantal individuele werknemers extra wil belonen vanwege bijzondere prestaties en er daarom voor kiest om een relatief kleiner budget beschikbaar te stellen voor het jaarlijkse uitje. Die afweging laten wij graag aan de teamleiders.

 

Artikel 6 Attenties bij bijzondere gebeurtenissen

Gemeente Alphen aan den Rijn wil als werkgever belangrijke gebeurtenissen in het leven van een werknemer niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Denk hierbij aan:

 huwelijk & geregistreerd partnerschap

 geboorte/adoptie van een kind

 huwelijks-, ambts- en gemeentedienstjubilea

 verhuizing

 ziekte & ziekenhuisopname

 afronding studie

 in- en uitdiensttreding

 

Voor deze gebeurtenissen laten wij de invulling van een attentie graag over aan de teamleiders; zij zijn door het directe contact met de werknemers van hun team beter in staat om vorm en inhoud van de attentie aan te laten sluiten bij de persoonlijkheid van de werknemer. Deze richtlijn staat uiteraard los van eventuele initiatieven vanuit de werknemers van het team zelf, zoals een ‘lief en leed’-potje of het ‘rondgaan met een enveloppe’.

 

In het geval van de ‘bijzondere gebeurtenis’ van het overlijden van een (voormalig) werknemer of een naast familielid van een werknemer is de ‘Handreiking na overlijden’ van toepassing

 

Artikel 7 Recepties en jubileumlunches

Bij 25- en 40 jarige Gemeentedienstjubilea en bij het vertrek van werknemers wil Gemeente Alphen aan den Rijn nadrukkelijk stilstaan als werkgever.

 

Organisatie van de festiviteiten

Indien de werknemer een receptie wenst, inventariseert de teamleider de wensen van de werknemer ten aanzien de receptie. De teamleider overlegt met de eventmanager van het team Facilitaire Zaken over de precieze invulling van de receptie. Naast het beschikbare budget zijn de mogelijkheden o.a. afhankelijk van de wensen van de werknemer ten aanzien van locatie (commissiekamer is voordeliger dan werkcafé), het aantal genodigden en het soort hapjes (basis of luxe). De eventmanager kan de kosten van de receptie tot het maximum van het beschikbare budget bij P&O declareren, met overhandiging van originele nota’s.

Indien de werknemer zijn/haar jubileum/afscheid op een ander wijze met naaste collega’s wil vieren, ligt de organisatie hiervan bij de werknemer zelf. De werknemer kan de kosten tot het maximum van het beschikbare budget bij P&O declareren, met overhandiging van originele nota’s.

 

Artikel 8 Jubileumlunch bij 25 of 40 jaar Gemeentedienst

De jubileumlunch vindt plaats samen met andere collega’s die in hetzelfde jaar 25 of 40 jaar in dienst zijn bij de werkgever. In de loop van het jubileumjaar ontvangt de betreffende werknemer hiervoor een persoonlijke uitnodiging.

 

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn op 17 december 2019,

de secretaris, de burgemeester.