Organisatie | Waterschap Brabantse Delta |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Verordening fractievergoeding Waterschap Brabantse Delta |
Citeertitel | Verordening fractievergoeding waterschap Brabantse Delta |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 56, eerste lid, van de Waterschapswet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-02-2020 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 29-01-2020 | 74302 |
Het algemeen bestuur van Waterschap Brabantse Delta;
Overwegende dat een fractievergoeding bijdraagt in de versterking van de vertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol van het algemeen bestuur;
Gelezen het voorstel van de Werkgroep Bestuurlijke Ontwikkeling van 4 december 2019;
Indien na uitbetaling blijkt dat deze niet voldoet aan de in artikel 3 gestelde voorwaarden, kan het dagelijks bestuur besluiten een uitbetaling geheel of gedeeltelijk terug te vorderen. Het dagelijks bestuur doet daarvan mededeling aan het algemeen bestuur.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van 29 januari 2020.
De dijkgraaf
drs. C.J.G.M. de Vet
De secretaris-directeur
dr. A.F.M. Meuleman
Toelichting op de Verordening fractievergoeding Waterschap Brabantse Delta
Sinds 2009 worden de leden van de waterschapsbesturen gekozen volgens het lijstenstelsel. Daarbij heeft ook het fenomeen fracties bij de waterschappen zijn intrede gedaan. Evenals bij raadsfracties in gemeenten ontstond daardoor behoeft aan personele en financiële ondersteuning. Anders dan de Gemeente- en Provinciewet regelt de Waterschapswet echter niets over fractieondersteuning. Het algemeen bestuur heeft daarom de mogelijkheid om bij verordening regels hierover te stellen.
In navolging van een groot aantal andere waterschappen wordt ook bij Waterschap Brabantse Delta de fractievergoeding in deze verordening verankerd, zodat wordt voldaan aan deze wettelijke verplichting.
Met het begrip fractie worden alle groeperingen aangeduid die in het algemeen bestuur vertegenwoordigd zijn, zowel de gekozen vertegenwoordigers van de ingezetenen als de benoemde vertegenwoordigers van de overige groeperingen. Ook groeperingen die bestaan uit één persoon worden als fractie aangeduid.
Artikel 2 Financiële vergoeding
Fracties kunnen jaarlijks een vergoeding van het waterschap ter ondersteuning van hun activiteiten ontvangen. De fractievergoeding bestaat uit een vast bedrag per fractielid. Dit garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen.
Wanneer een fractie besluit een steunfractielid een vergoeding, zoals bijvoorbeeld een reiskostenvergoeding, te verlenen kan deze desgewenst ten laste worden gebracht van de jaarlijkse fractiebijdrage zoals in deze verordening is geregeld.
Artikel 3 Gebruik van de vergoeding
De fracties worden grotendeels de vrijheid gelaten wat betreft de inhoudelijke besteding van de fractievergoeding. Het aantal doelen waaraan de fractievergoeding kan worden besteed is wel is waar limitatief opgesomd maar toch ruim genoeg om te voorzien in een aantal gevallen. Denk hierbij aan reiskostenvergoeding voor fractie-ondersteuners voor het bijwonen van fractievergaderingen of AB-bijeenkomsten.
Er is ook een aantal doelen genoemd waarvoor de vergoeding niet gebruikt mag worden. Daarmee wordt onder andere voorkomen dat met de vergoeding verkiezingscampagnes worden gefinancierd. Ook is het niet toegestaan dat de bezoldiging en andere vergoedingen voor leden van het algemeen bestuur, zoals die voortvloeit uit de voor hen geldende rechtspositieregelingen, worden aangevuld uit de fractiebijdragen.
Artikel 4 Verstrekken van de vergoeding
De fractievoorzitters kunnen de door hen gemaakte kosten maandelijks declareren bij de secretaris-directeur die het fractiebudget beheert. Bij de declaratie worden de benodigde bewijstukken zoals facturen, treinkaartjes enz. overgelegd. Binnen drie maanden moeten de gemaakte kosten worden gedeclareerd.
Bij splitsing van een fractie zal de financiële vergoeding direct moeten worden verrekend. Als dat niet zou gebeuren zou een deel van de oorspronkelijke fractie over een te grote vergoeding beschikken en zou het andere deel juist helemaal geen vergoeding krijgen. Na het kalenderjaar zou dan alsnog verrekend moeten worden. Het is billijker de verrekening in deze gevallen direct te laten ingaan.
Ook is geregeld dat de bijdrageberekening zoals die na fractiesplitsing is ontstaan gehandhaafd blijft voor de resterende jaren van de dan lopende zittingsperiode. De betrokken fracties krijgen dus niet elk het gehele vaste bedrag dat een fractie ontvangt. Daarmee wordt voorkomen dat het volledige budget voor de vaste vergoedingen binnen een zittingsperiode stijgt door het ontstaan van nieuwe, afgesplitste fracties.
Artikel 6 Rekening en verantwoording
De secretaris-directeur toetst of de gedeclareerde kosten voor uitbetaling in aanmerking komen. Hij stelt jaarlijks een verslag waarin zijn vermeld de uitgekeerde en niet-uitgekeerde declaraties. De eindcontrole berust bij het dagelijks bestuur die hierover vervolgens het algemeen bestuur adviseert. Het is vervolgens het algemeen bestuur die het verslag vaststelt en aldus instemt met de uitgekeerde en niet-uitgekeerde declaraties.
Indien achteraf op enigerlei moment blijkt dat een uitgekeerde declaratie ten onrechte is uitgekeerd, kan het dagelijks bestuur besluiten al verstrekte bedragen, terug te vorderen.
Artikel 8 Onvoorziene gevallen
Het kan zijn dat zich gevallen of omstandigheden voordoen waarin de verordening niet voorziet of voor verschillende uitleg vatbaar is. In dat geval beslist het algemeen bestuur over de toepassing of de uitleg na hierover te zijn geadviseerd door het dagelijks bestuur.