Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bloemendaal

Verordening cliëntenparticipatie werk en inkomen Bloemendaal 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBloemendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening cliëntenparticipatie werk en inkomen Bloemendaal 2019
CiteertitelVerordening cliëntenparticipatie werk en inkomen Bloemendaal 2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 47 van de Participatiewet
  3. artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
  4. artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
  5. Wet sociale werkvoorziening
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-02-202001-01-2020Nieuwe regeling

31-01-2020

gmb-2020-31918

2018015082

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie werk en inkomen Bloemendaal 2019

De raad van de gemeente Bloemendaal;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 23 oktober 2018;

 

gelet op artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet, artikel 47 van de Participatiewet, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en artikel 2.3 van de Wet sociale werkvoorziening;

 

gezien het advies van de commissie Samenleving van 16 januari 2019;

besluit vast te stellen de volgende verordening;

 

Verordening cliëntenparticipatie werk en inkomen Bloemendaal 2019

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    cliëntenbestand: personen die een uitkering ontvangen van de IASZ of een inkomen van Paswerk op grond van de wet, dan wel een vergoeding ontvangen van de IASZ op grond van het minimabeleid van de gemeenten;

  • -

    cliëntenraad: de cliëntenraad Werk en Inkomen die cliëntenparticipatie uitvoert op grond van de wet;

  • -

    minimabeleid: regelingen voor inwoners met een laag inkomen, zoals vastgelegd in de Beleidsregels minimabeleid Bloemendaal;

  • -

    paswerk: sociale werkvoorziening;

  • -

    wet: de Participatiewet of de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) of de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) of de Wet sociale werkvoorziening (Wsw).

Artikel 2 Taken en bevoegdheden cliëntenraad Werk en Inkomen

  • 1.

    De cliëntenraad geeft gevraagd en ongevraagd advies over (voorgenomen) beleid in verband met de wet en het minimabeleid.

  • 2.

    De cliëntenraad adviseert niet over individuele zaken.

Artikel 3 Ambtelijk secretaris

  • 1.

    Het college stelt een ambtelijk secretaris beschikbaar.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris:

    • a.

      bepaalt in overleg met de voorzitter de vergaderdata van de cliëntenraad;

    • b.

      stelt in overleg met de voorzitter de agenda op;

    • c.

      verzendt de uitnodiging, agenda en vergaderstukken uiterlijk tien dagen voordat de vergadering plaatsvindt;

    • d.

      maakt een verslag van de vergadering en zendt deze gelijktijdig met de uitnodiging voor de volgende vergadering aan de leden.

Artikel 4 Benoeming en ontslag leden

  • 1.

    Het college benoemt de leden van de cliëntenraad.

  • 2.

    De zittingsduur van de leden is vier jaar, met een mogelijkheid van herbenoeming voor maximaal vier jaar.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt na afloop van de cliëntrelatie, maar kan met maximaal een jaar worden voortgezet zolang er nog geen vervanger is.

  • 4.

    Het lidmaatschap eindigt als een lid daar schriftelijk om vraagt.

  • 5.

    Een tussentijdse vacature wordt zo mogelijk binnen twee maanden na het ontstaan opgevuld.

Artikel 5 Samenstelling

  • 1.

    De cliëntenraad vormt zoveel mogelijk een afspiegeling van het cliëntenbestand en bestaat uit minimaal 4 leden en maximaal 12 leden, waarvan maximaal 2 leden met een inkomen via de Wsw.

  • 2.

    Leden van de cliëntenraad mogen geen deel uitmaken van of werken voor gemeentelijke bestuursorganen.

  • 3.

    Het college benoemt een onafhankelijk voorzitter.

  • 4.

    De cliëntenraad benoemt een secretaris uit haar midden.

Artikel 6 Werkwijze

  • 1.

    De cliëntenraad vergadert in beginsel 4 keer per jaar.

  • 2.

    De vergaderingen van de cliëntenraad zijn openbaar.

  • 3.

    Ieder lid mag bij de voorzitter van de cliëntenraad agendapunten indienen.

  • 4.

    Minimaal de helft van het aantal leden moet aanwezig zijn voor het nemen van besluiten.

  • 5.

    Bij stakende stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

Artikel 7 Faciliteiten

  • 1.

    Het college stelt aan de cliëntenraad vergaderfaciliteiten ter beschikking.

  • 2.

    De leden van de cliëntenraad ontvangen een onkostenvergoeding van € 50,00 per bijgewoonde vergadering.

Artikel 8 Intrekken oude verordeningen

De volgende verordeningen worden per 1 januari 2019 ingetrokken:

  • -

    Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Bloemendaal 2015.

  • -

    Verordening Wsw-raad 2008.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking per 1 januari 2019.

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie werk en inkomen Bloemendaal 2019.

 

Vastgesteld door de raad op 31 januari 2019