Organisatie | Krimpen aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Krimpen aan den IJssel houdende regels omtrent werkgeverscommissie griffie (Verordening werkgeverscommissie griffie) |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie griffie |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie 2018.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-02-2020 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 30-01-2020 |
De raad van de gemeente Krimpen aan den IJssel;
gelet op artikel 83, eerste lid, artikel 85, de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, lid 1, 107a lid 2, artikel 107d, lid 1, artikel 107e lid 1, artikel 156 van de Gemeentewet, afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Krimpen aan den IJssel in zijn openbare vergadering van 30 januari 2020
De griffier,
De voorzitter,
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon.
Het college maakt de afspraken over de lokale arbeidsvoorwaarden en legt deze vast in het personeelshandboek.
De raad is bevoegd de griffier en de plaatsvervangend griffiers aan te wijzen.
De raad is ook bevoegd voor wat betreft het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de griffier en de griffiemedewerkers. De raad heeft deze taak gedelegeerd aan de werkgeverscommissie griffie.
De rechtshandeling voor het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst voor de griffier of griffiemedewerker dient te worden verricht door de burgemeester.
De gemeenteraad geeft volmacht aan de voorzitter van de werkgeverscommissie om het personeelshandboek voor de griffie vast te stellen.
Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat de gemeenteraad voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt, waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet komt de instelling van een bestuurscommissie hiervoor het meest in aanmerking. Daarin voorziet deze verordening.
Artikel 1 Delegatie en taken werkgeverscommissie
In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult.
Hiertoe behoren het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en de griffiemedewerkers en het doen van voorstellen voor de inrichting van de griffie.
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. Overigens is de burgemeester wel lid van het college en stuurt hij dus rechtstreeks de secretaris aan, maar niet de griffier. De griffier is niet aan hem ondergeschikt.
De burgemeester is echter wel technisch voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester als adviseur te laten fungeren en in voorkomende gevallen als informant uit te nodigen in de vergadering van de werkgeverscommissie.
De commissieleden krijgen in iedere raadsperiode scholing op het specifieke terrein van de commissie.
Artikel 7Beslotenheid van de vergaderingen
De vergaderingen zijn besloten in verband met de privacy aspecten van het werkgeverschap. Hiervan kan alleen binnen de kaders van Wet openbaarheid van bestuur op verzoek van worden afgeweken.