Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Krimpen aan den IJssel

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Krimpen aan den IJssel houdende regels omtrent werkgeverscommissie griffie (Verordening werkgeverscommissie griffie)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKrimpen aan den IJssel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Krimpen aan den IJssel houdende regels omtrent werkgeverscommissie griffie (Verordening werkgeverscommissie griffie)
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie griffie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 85 van de Gemeentewet
  3. artikel 107 van de Gemeentewet
  4. artikel 107a van de Gemeentewet
  5. artikel 107b van de Gemeentewet
  6. artikel 107d van de Gemeentewet
  7. artikel 107e van de Gemeentewet
  8. artikel 156 van de Gemeentewet
  9. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-02-202001-01-2020nieuwe regeling

30-01-2020

gmb-2020-30371

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Krimpen aan den IJssel houdende regels omtrent werkgeverscommissie griffie (Verordening werkgeverscommissie griffie)

De raad van de gemeente Krimpen aan den IJssel;

gelet op artikel 83, eerste lid, artikel 85, de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, lid 1, 107a lid 2, artikel 107d, lid 1, artikel 107e lid 1, artikel 156 van de Gemeentewet, afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Besluit

  • 1.

    Een werkgeverscommissie griffie in te stellen;

  • 2.

    Aan de onder lid 1 genoemde commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet 2017 en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en voornoemde artikelen van de Gemeentewet;

  • 3.

    vast te stellen de Verordening werkgeverscommissie griffie 2020

  • 4.

    de Verordening werkgeverscommissie, vastgesteld op 29 maart 2018, in te trekken

Artikel 1 Delegatie en taken werkgeverscommissie

  • 1.

    De gemeenteraad delegeert aan de werkgeverscommissie griffier de bevoegdheden om te besluiten tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de griffier en de op de griffie werkzame ambtenaren (hierna: griffiemedewerkers).

  • 2.

    De burgemeester ondertekent de overeenkomsten; er wordt geen volmacht verleend aan een andere functionaris als de voorzitter van de werkgeverscommissie of de griffier (specifiek t.a.v. griffiemedewerkers).

  • 3.

    De gemeenteraad is de werkgever die het personeelshandboek van de griffie vaststelt. De gemeenteraad geeft volmacht aan de voorzitter van de werkgeverscommissie om deze taak op zich te nemen.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit drie raadsleden: de plaatsvervangend voorzitter van de raad en twee andere raadsleden. Deze laatste worden door het presidium vanuit haar midden voor deze taak aangewezen.

  • 2.

    De plaatsvervangend voorzitter van de raad is tevens voorzitter van de werkgeverscommissie.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek. Het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd.

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen;

    • d.

      de voorzitter van de raad is adviseur van de werkgeverscommissie.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Intrekking

De Verordening werkgeverscommissie, vastgesteld op 19 april 2018, wordt ingetrokken.

Artikel 12 Citeertitel en inwerkingtreding

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie griffie’ en treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2020.

 

Aldus besloten door de raad van de gemeente Krimpen aan den IJssel in zijn openbare vergadering van 30 januari 2020

De griffier,

De voorzitter,

Toelichting

Algemeen

De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon.

 

Het college maakt de afspraken over de lokale arbeidsvoorwaarden en legt deze vast in het personeelshandboek.

 

De raad is bevoegd de griffier en de plaatsvervangend griffiers aan te wijzen.

 

De raad is ook bevoegd voor wat betreft het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de griffier en de griffiemedewerkers. De raad heeft deze taak gedelegeerd aan de werkgeverscommissie griffie.

 

De rechtshandeling voor het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst voor de griffier of griffiemedewerker dient te worden verricht door de burgemeester.

De gemeenteraad geeft volmacht aan de voorzitter van de werkgeverscommissie om het personeelshandboek voor de griffie vast te stellen.

 

Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat de gemeenteraad voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt, waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet komt de instelling van een bestuurscommissie hiervoor het meest in aanmerking. Daarin voorziet deze verordening.

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 1 Delegatie en taken werkgeverscommissie

In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult.

Hiertoe behoren het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en de griffiemedewerkers en het doen van voorstellen voor de inrichting van de griffie.

 

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. Overigens is de burgemeester wel lid van het college en stuurt hij dus rechtstreeks de secretaris aan, maar niet de griffier. De griffier is niet aan hem ondergeschikt.

 

De burgemeester is echter wel technisch voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester als adviseur te laten fungeren en in voorkomende gevallen als informant uit te nodigen in de vergadering van de werkgeverscommissie.

 

Artikel 3 Taken voorzitter

De commissieleden krijgen in iedere raadsperiode scholing op het specifieke terrein van de commissie.

 

Artikel 7Beslotenheid van de vergaderingen

De vergaderingen zijn besloten in verband met de privacy aspecten van het werkgeverschap. Hiervan kan alleen binnen de kaders van Wet openbaarheid van bestuur op verzoek van worden afgeweken.