Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Montferland

Verordening werkgeverscommissie gemeente Montferland 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMontferland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie gemeente Montferland 2020
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie gemeente Montferland 2020
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a van de Gemeentewet
  4. artikel 107b van de Gemeentewet
  5. artikel 107d van de Gemeentewet
  6. artikel 107e van de Gemeentewet
  7. artikel 156 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-02-202001-01-202001-01-2021Nieuwe regeling

19-12-2019

gmb-2020-29530

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie gemeente Montferland 2020

De raad van de gemeente Montferland;

 

Gelezen het voorstel van het presidium van 25 november 2019;

 

Gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit:

  • 1.

    een werkgeverscommissie in te stellen;

  • 2.

    aan de onder 1 genoemde commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en de door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107e van de Gemeentewet, behoudens het vaststellen van de wijzigingen in de arbeidsvoorwaardenregeling;

  • 3.

    de raadsleden H.J. Groote, J.H.M. van Halteren en I.J.T.M. Wolsing te benoemen als lid van de werkgeverscommissie voor de duur van deze zittingsperiode van de raad;

  • 4.

    vast te stellen de navolgende verordening:

Verordening werkgeverscommissie gemeente Montferland 2020

Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Werkgeverscommissie: de door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de griffie(r) is gedelegeerd;

  • b.

    Griffier: de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad benoemde functionaris;

  • c.

    Griffie: de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en de onder zijn verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren.

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd;

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit drie raadsleden van verschillende in de raad vertegenwoordigende fracties.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    De werkgeverscommissie benoemt uit haar midden een van de leden als voorzitter.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid geen lid meer is van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer draagvlak heeft binnen de raad om de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 5.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.

Artikel 3 Taken voorzitter

  • 1.

    De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

    • b.

      het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

    • e.

      het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

  • 1.

    De griffier staat de werkgeverscommissie desgewenst terzijde.

  • 2.

    De griffier kan een beroep doen op ambtelijke ondersteuning.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering tenminste twee leden aanwezig zijn.

Artikel 6 Verslaglegging

De werkgeverscommissie draagt zorg voor het opstellen van een actielijst van elke vergadering.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de actielijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een lid van de raad de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij dat verzoek indienen bij de voorzitter van de commissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als de inzage in strijd is met de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie informeert het presidium jaarlijks over haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2020.

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie gemeente Montferland 2020’.

 

Aldus besloten door de raad van de gemeente Montferland in zijn openbare vergadering van 19 december 2019.

de interim-griffier,

E.Boers

de voorzitter,

mr. P. deBaat MPM