Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ede

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Ede houdende regels omtrent instellen werkgeverscommissie (Instellingsbesluit werkgeverscommissie griffie Ede)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEde
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de gemeenteraad van de gemeente Ede houdende regels omtrent instellen werkgeverscommissie (Instellingsbesluit werkgeverscommissie griffie Ede)
CiteertitelInstellingsbesluit werkgeverscommissie griffie Ede
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Ede 2010.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a van de Gemeentewet
  4. artikel 107b van de Gemeentewet
  5. artikel 107d van de Gemeentewet
  6. artikel 107e van de Gemeentewet
  7. artikel 156 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-02-2020nieuwe regeling

23-01-2020

gmb-2020-26484

118906

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Ede houdende regels omtrent instellen werkgeverscommissie (Instellingsbesluit werkgeverscommissie griffie Ede)

De raad van de gemeente Ede;

gelezen het voorstel van het presidium van 13 januari 2020;

gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e en artikel 156 van de Gemeentewet;

besluit:

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    Er is een werkgeverscommissie griffie.

  • 2.

    De werkgeverscommissie griffie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie griffie bestaat uit drie leden. De leden worden door de raad benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad. Voor benoeming komen in aanmerking de fractievoorzitters en de waarnemend voorzitter van de raad in de zin van artikel 77 van de Gemeentewet.

  • 2.

    De leden kiezen uit hun midden een voorzitter.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie griffie eindigt van rechtswege als het raadslidmaatschap eindigt.

  • 4.

    De raad kan een lid van de werkgeverscommissie ontslaan:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      indien het lid naar oordeel van de raad niet langer is geschikt is om zijn functie te vervullen.

Artikel 3 Adviseur werkgeverscommissie

  • 1.

    De voorzitter van de raad is adviseur van de commissie en heeft toegang tot de vergaderingen.

  • 2.

    De adviseur heeft geen stemrecht.

Artikel 4 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van dit besluit;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie griffie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie griffier en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 5 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door of een door hem aan te wijzen griffiemedewerker staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1.

    De werkgeverscommissie griffie neemt besluiten bij meerderheid van stemmen.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering alle leden aanwezig zijn.

Artikel 7 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering.

Artikel 8 Ondertekening van stukken

Stukken die uitgaan van de werkgeverscommissie griffie worden ondertekend door de voorzitter.

Artikel 9 Inzage in stukken

  • 1.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 2.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de werkgeverscommissie griffie. De werkgeverscommissie griffie weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang.

Artikel 10 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 11 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 12 Slotbepaling

  • 1.

    De Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Ede 2010 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

  • 3.

    Dit besluit kan worden aangehaald als: Instellingsbesluit werkgeverscommissie griffie Ede.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 23 januari 2020, zaaknummer 118906.

De raad voornoemd,

dr. G.H. Hagelstein

de griffier,

mr. L.J. Verhulst

de voorzitter.