Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zederik

Controleverordening gemeente Zederik

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZederik
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingControleverordening gemeente Zederik
CiteertitelControleverordening gemeente Zederik
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 213

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200401-01-2021nieuwe regeling

15-12-2003

onbekend

-2.07.352.65 ZED 7825

Tekst van de regeling

Intitulé

Controleverordening gemeente Zederik

Geconsolideerde tekst van de regelingOnderwerp:De Controle Verordening van de gemeenteZederik. 

De Raad der gemeente Zederik;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 2 december 2003;

gelet op artikel 213 van de Gemeentewet en het Besluit accountantscontrolegemeenten; 

mede gelet op het positieve advies van Commissie Bestuur, Veiligheid en Leefbaarheidd.d. 2 december 2003; 

b e s l u i t :

vast te stellen: 

Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van definanciële organisatie van de gemeente Zederik.

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    AccountantEen door de raad benoemde registeraccountant of accountantadministratieconsulentmet een aantekening in het inschrijvingsregister alsbedoeld in artikel 36, lid 3, Wet op de Accountant-administratieconsulenten oforganisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountantssamenwerken, belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewetbedoelde jaarrekening.

  • b.

    AccountantscontroleDe controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerddoor de door de raad benoemde accountant van:• het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten ende grootte en samenstelling van het vermogen;• het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties;• het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet;• de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;• onrechtmatigheden in de jaarrekening;• waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6, Gemeentewet, in acht worden genomen.

  • c.

    Rechtmatigheid in het kader van accountantscontroleHet overeenstemmen van het tot stand komen van de financiëlebeheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- enregelgeving, zoals bedoeld in het Besluit accountantscontrole gemeenten.

  • d.

    DeelverantwoordingEen in opdracht van de raad ten behoeve van de verslaglegging opgesteldeverantwoording van een afzonderlijke organisatie-eenheid binnen degemeentelijke organisatie, welke verantwoording onderdeel uit maakt van dejaarrekening.

 

Artikel 2 Opdrachtverlening accountantscontrole

  • 1.

    De accountantscontrole van de jaarrekening als bedoeld in artikel 213, lid 2,Gemeentewet, wordt opgedragen aan een door de raad te benoemenaccountant. De benoeming van de accountant geschiedt voor een periode vandrie jaar.

  • 2.

    Het college bereidt in overleg met de raad de aanbesteding van deaccountantscontrole voor.

  • 3.

    De raad stelt voor de aanbesteding van de accountantscontrole het programmavan eisen vast. In het programma van eisen worden voor de jaarlijkseaccountantscontrole opgenomen:

    • a.

      de toe te passen goedkeuringstoleranties bij de controle van dejaarrekening;

    • b.

      de apart te controleren deelverantwoordingen en de daarbij toe te passengoedkeuringstoleranties;

    • c.

      de inrichtingseisen voor het verslag van bevindingen;

    • d.

      de eventueel aanvullende uit te voeren tussentijdse controles;

    • e.

      de frequentie en inrichtingseisen van de aanvullende tussentijdserapportering;en voor ieder afzonderlijk te controleren begrotingsjaar:

    • f.

      de posten van de jaarrekening en deelverantwoordingen metbijbehorende afwijkende rapporteringstoleranties, waaraan de accountantbij zijn controle specifiek aandacht moet besteden;

    • g.

      de gemeentelijke functies en of organisatieonderdelen met bijbehorendeafwijkende rapporteringstoleranties, waaraan de accountant bij zijncontrole specifiek aandacht moet besteden.

  • 4.

    In afwijking van lid 3, letters f en g, kan de raad in het programma van eisenopnemen, dat de raad jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole inoverleg met de accountant vaststelt de posten van de jaarrekening, de postenvan de deelverantwoordingen, de gemeentelijke functies en de gemeentelijkeorganisatieonderdelen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiekaandacht moet besteden en welke rapporteringstoleranties hij daarbij dient tehanteren.

  • 5.

    In geval van Europese aanbesteding van de accountantscontrole stelt de raadvoor de selectie van de accountant de selectiecriteria vast en perselectiecriterium de bijbehorende weging vast.

Artikel 3 Informatieverstrekking door college

  • 1.

    Het college is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekeningconform de geldende interne - en externe wet- en regelgeving en overlegt dezeaan de accountant voor controle.

  • 2.

    Het college draagt er zorg voor, dat alle aan de jaarrekening ten grondslagliggende verordeningen, nota’s, collegebesluiten, deelverantwoordingen,administraties, plannen, overeenkomsten, berekeningen e.d. voor de accountantter inzage liggen en goed toegankelijk zijn.

  • 3.

    Bij de jaarrekening bevestigt het college schriftelijk aan de accountant, dat allehem bekende informatie van belang voor de oordeelsvorming van de accountantis verstrekt.

  • 4.

    Het college overlegt de gecontroleerde jaarrekening samen met deaccountantsverklaring en het verslag van bevindingen voor uiterlijk 30 juni aande raad.

  • 5.

    Alle informatie die na afgifte van de accountantsverklaring en voor behandelingvan de jaarrekening in de raad beschikbaar komt en die van invloed is op hetbeeld dat de jaarrekening geeft, wordt terstond door het college aan de raad ende accountant gemeld.

Artikel 4 Inrichting accountantscontrole

  • 1.

    De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de wijze,waarop de accountantscontrole wordt ingericht, alsmede de aard en de omvangvan de daarbij behorende werkzaamheden.

  • 2.

    De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de frequentievan de uit te voeren controles. De accountant kan de controlewerkzaamhedenzonder voorafgaande kennisgeving uitvoeren.

  • 3.

    Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindtperiodiek (afstemmings-)overleg plaats tussen de accountant en (eenvertegenwoordiger uit) de raad, (een vertegenwoordiger van) derekenkamer(functie), de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris, decontroller danwel het sectorhoofd M.M.Z..

Artikel 5 Toegang tot informatie

  • 1.

    De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren envoorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestandenen overige bescheiden waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodigoordeelt. Het college draagt er zorg voor, dat de accountant voor de uitvoeringvan zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot allekantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van degemeente.

  • 2.

    De accountant is bevoegd om van alle ambtenaren mondelinge en schriftelijkeinlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijnopdracht denkt nodig te hebben. Het college draagt er zorg voor, dat dedesbetreffende ambtenaren hieraan hun medewerking verlenen.

  • 3.

    Het college draagt er zorg voor, dat de ambtenaren van de gemeente zijngehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zicheen juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming vanbaten, lasten en balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheidvan de daarover verstrekte informatie.

Artikel 6 Overige controles en opdrachten

  • 1.

    Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot hetuitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid,de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van deaccountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raadvooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.

  • 2.

    Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende despecifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries.Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifiekeuitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door deraad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.

  • 3.

    Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst,ABP, Sociale verzekeringsbank, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisenin acht. Indien een deel van deze verantwoording dient te worden uitgevoerddoor een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht verlenen aaneen andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belangvan de gemeente is.

Artikel 7 Rapportering

  • 1.

    Indien de accountant bij een controle afwijkingen constateert die leiden tot hetniet afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij deze terstond schriftelijkaan de raad en zendt een afschrift hiervan aan het college.

  • 2.

    In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt deaccountant over de door hem uitgevoerde (deel-)controles verslag uit over zijnbevindingen van niet van bestuurlijk belang aan de ambtenaar van wie hetgeldelijk beheer, de administratie en of de beheersdaden zijn gecontroleerd, hethoofd van de dienst waar de ambtenaar werkzaam is, de controller en hetsectorhoofd M.M.Z. dan wel andere daarvoor in aanmerking komendeambtenaren.

  • 3.

    De accountantsverklaring en het verslag van bevindingen worden voorverzending aan de raad door de accountant aan het college voorgelegd met demogelijkheid voor het college om op deze stukken te reageren.

  • 4.

    De accountant bespreekt voorafgaand aan de raadsbehandeling van dejaarstukken het verslag van bevindingen met (een voor dit doel door de raadingestelde vertegenwoordiging van) de raad.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2004, met dienverstande dat zij van toepassing is op de accountantscontrole van dejaarrekening (en deelverantwoordingen) van het verslagjaar 2004 en later.

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam Controleverordeninggemeente Zederik.

Aldus vastgesteld in de openbarevergadering van de raad van degemeente Zederik, gehouden op15 december 2003.De griffier, De voorzitter,