Organisatie | Zederik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Controleverordening gemeente Zederik |
Citeertitel | Controleverordening gemeente Zederik |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2004 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 15-12-2003 onbekend | -2.07.352.65 ZED 7825 |
Geconsolideerde tekst van de regelingOnderwerp:De Controle Verordening van de gemeenteZederik.
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 2 december 2003;
gelet op artikel 213 van de Gemeentewet en het Besluit accountantscontrolegemeenten;
mede gelet op het positieve advies van Commissie Bestuur, Veiligheid en Leefbaarheidd.d. 2 december 2003;
Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van definanciële organisatie van de gemeente Zederik.
In deze verordening wordt verstaan onder:
AccountantEen door de raad benoemde registeraccountant of accountantadministratieconsulentmet een aantekening in het inschrijvingsregister alsbedoeld in artikel 36, lid 3, Wet op de Accountant-administratieconsulenten oforganisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountantssamenwerken, belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewetbedoelde jaarrekening.
AccountantscontroleDe controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerddoor de door de raad benoemde accountant van:• het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten ende grootte en samenstelling van het vermogen;• het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties;• het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet;• de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;• onrechtmatigheden in de jaarrekening;• waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6, Gemeentewet, in acht worden genomen.
Artikel 2 Opdrachtverlening accountantscontrole
In afwijking van lid 3, letters f en g, kan de raad in het programma van eisenopnemen, dat de raad jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole inoverleg met de accountant vaststelt de posten van de jaarrekening, de postenvan de deelverantwoordingen, de gemeentelijke functies en de gemeentelijkeorganisatieonderdelen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiekaandacht moet besteden en welke rapporteringstoleranties hij daarbij dient tehanteren.
Artikel 4 Inrichting accountantscontrole
Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindtperiodiek (afstemmings-)overleg plaats tussen de accountant en (eenvertegenwoordiger uit) de raad, (een vertegenwoordiger van) derekenkamer(functie), de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris, decontroller danwel het sectorhoofd M.M.Z..
Artikel 5 Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren envoorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestandenen overige bescheiden waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodigoordeelt. Het college draagt er zorg voor, dat de accountant voor de uitvoeringvan zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot allekantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van degemeente.
Het college draagt er zorg voor, dat de ambtenaren van de gemeente zijngehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zicheen juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming vanbaten, lasten en balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheidvan de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6 Overige controles en opdrachten
Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot hetuitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid,de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van deaccountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raadvooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende despecifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries.Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifiekeuitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door deraad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst,ABP, Sociale verzekeringsbank, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisenin acht. Indien een deel van deze verantwoording dient te worden uitgevoerddoor een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht verlenen aaneen andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belangvan de gemeente is.
In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt deaccountant over de door hem uitgevoerde (deel-)controles verslag uit over zijnbevindingen van niet van bestuurlijk belang aan de ambtenaar van wie hetgeldelijk beheer, de administratie en of de beheersdaden zijn gecontroleerd, hethoofd van de dienst waar de ambtenaar werkzaam is, de controller en hetsectorhoofd M.M.Z. dan wel andere daarvoor in aanmerking komendeambtenaren.