Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kerkrade

Subsidieverordening Ondernemersactiviteiten Kerkrade

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKerkrade
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieverordening Ondernemersactiviteiten Kerkrade
CiteertitelSubsidieverordening Ondernemersactiviteiten Kerkrade
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening Ondernemersactiviteiten Kerkade/Centrum

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 149 van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-12-2012nieuwe regeling

28-11-2012

Zuid-Limburger 19-12-2012

12Rb060

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieverordening Ondernemersactiviteiten Kerkrade

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. College: College van burgemeester en wethouders van Kerkrade;

b. Raad: de gemeenteraad van Kerkrade;

c. Collectief belang: belang dat het particuliere belang van een onderneming of van een groep ondernemingen overstijgt;

d. Stichting: een stichting als bedoeld in Boek 2, titel 6 van het Burgerlijk Wetboek.

e. Subsidie: de aanspraak of financiële middelen door het bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.

f. Subsidiebeschikking: een door het college genomen besluit tot:

* het verlenen van subsidie;

* het afwijzen van een verzoek om subsidie;

* het intrekken of wijzigen van een besluit tot subsidieverlening of subsidievaststelling;

*  het verlenen van voorschotten

g. Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidie krachtens een bepaald wettelijk voorschrift;

h. Subsidieverlening: de beschikking die voorafgaand aan de subsidiabele activiteit wordt gegeven, waarbij een omschrijving van te leveren prestaties, de maximale hoogte van het subsidiebedrag en de aan de subsidie verbonden verplichtingen worden meegedeeld;

i. Subsidievaststelling: de beschikking waarbij het bedrag van de subsidie wordt vastgesteld en dat een onvoorwaardelijke aanspraak geeft op betaling van het vastgestelde bedrag;

j. Subsidieverstrekking: de verzamelterm voor het toekennen van subsidie wat zowel subsidieverlening als subsidievaststelling omvat;

k. Rechtspersoon: een rechtspersoon als bedoeld in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.

Artikel 2 Doelstelling Ondernemersactiviteiten

Doelstelling van de subsidieverordening Ondernemersactiviteiten is het steunen van activiteiten die een bijdrage leveren aan de verbetering van het ondernemersklimaat in en/of de verlevendiging van de winkelcentra in Kerkrade.

Artikel 3 Subsidieverlening

Het college kan op basis van deze verordening subsidie verstrekken ten behoeve van evenementen en activiteiten ter verlevendiging in en/of de verbetering van het ondernemersklimaat van de winkelcentra in Kerkrade.

Artikel 4 Subsidiegerechtigde

Subsidie wordt alleen verstrekt ten behoeve van activiteiten georganiseerd door Kerkraadse winkeliersverenigingen/stichtingen, zijnde een rechtspersoon en waarvan de aangesloten leden jaarlijks gemeentelijke reclamebelasting betalen.

Artikel 5 Subsidievoorwaarden

  • 1.

    Activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd dienen te passen binnen de doelstelling van artikel 2 en een collectief belang te dienen.

  • 2.

    Subsidies kunnen uitsluitend worden verstrekt ten behoeve van activiteiten waarvan niemand op grond van ras, godsdienst, geslacht, afkomst, seksuele voorkeur of anderszins wordt uitgesloten, tenzij dit geschiedt met het doel een bestaande achterstand te verminderen.

  • 3.

    Doelstelling, werkwijze en uitvoering van de activiteit van de subsidie-ontvanger mogen niet strijdig zijn met de wet, het algemeen belang en/of de openbare orde.

  • 4.

    Subsidiëring vindt niet plaats indien de activiteit reeds op grond van andere subsidiemogelijkheden gesubsidieerd wordt;

  • 5.

    Een aanvraag om subsidie komt slechts voor honorering in aanmerking indien aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

    a. de aanvraag betrekking heeft op activiteit(en) gedurende de 1ste en/of 2de helft van een kalenderjaar;

    b. de aanvrager de financieringsbehoefte aannemelijk maakt;

    c. de financiering geen betrekking heeft op sanering van schulden, dan wel op een afbouw van bedrijfsactiviteiten; in de gevraagde financiering niet op andere wijze kan worden voorzien;

    d. de aanvrager niet in staat van faillissement, vereffening, surséance van betaling verkeert en deze zijn niet aangevraagd of aanhangig gemaakt;

    e. er nog niet begonnen is met de activiteiten waarvoor de subsidie is aangevraagd;

  • 6.

    Kosten van voorbereiding van een activiteit komen niet voor subsidie in aanmerking.

  • 7.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen alle lasten die geheel of gedeeltelijk de grenzen van de redelijkheid overschrijden — dit ter beoordeling van het college.

Artikel 6 Criteria voor subsidieverstrekking

  • 1.

    Voor subsidieverstrekking komen in aanmerking activiteiten met een te verwachten blijvend effect ten aanzien van de doelstelling van artikel 2 en die betreffen:

    a. activiteiten op gebied van marketing en promotie;

    b. activiteiten die bijdragen aan de verlevendiging van de winkelcentra in Kerkrade;

  • 2.

    Bij de subsidieverstrekking wordt rekening gehouden met de datum van binnenkomst van de subsidieaanvraag;

  • 3.

    Bij het bereiken van het subsidieplafond wordt de inhoudelijke afweging boven de datum van indiening geplaatst en zal bij voorkeur aan vernieuwende activiteiten voorrang worden gegeven.

Artikel 7 Subsidieplafond

  • 1.

    Het subsidieplafond wordt jaarlijks door het college vastgesteld en voor de aanvang van het tijdvak waarvoor het is vastgesteld bekendgemaakt.

  • 2.

    Voorzover een subsidie wordt verleend ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, kan het voorbehoud worden gemaakt, dat voldoende financiële middelen beschikbaar worden gesteld.

Artikel 8 Subsidiebedrag

De hoogte van de subsidie wordt afhankelijk gesteld van de aard van de activiteit.

Artikel 9 Aanvraag en te overleggen gegevens

  • 1.

    Aanvragen voor subsidie dienen in een zo vroeg mogelijk stadium te worden ingediend bij het college, doch uiterlijk:

    * vóór 1 december van het jaar voorafgaand aan het 1ste halfjaar of heel kalenderjaar, waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

    * vóór 1 juni van het jaar betreffende het 2de halfjaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

    In bijzondere gevallen kan het college van deze termijn afwijken.

  • 2.

    Bij de aanvraag worden in ieder geval gevoegd:

    a. een halfjaarplan en/of jaarplan, bevattende een gedetailleerd overzicht van alle activiteiten die voor het 1ste en/of 2de halfjaar gepland zijn inclusief een bijbehorende begroting;

    b. en indien het een eerste aanvraag betreft een kopie van de statuten van de rechtspersoon, die de aanvraag indient.

Artikel 10 Weigeringsgronden

  • 1.

    Een subsidie wordt, naast het in artikel 4:25 Awb genoemde geval, geweigerd indien de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten ontplooit die in strijd zijn met het recht, het algemeen belang en/of de openbare orde.

  • 2.

    Een subsidieverlening kan worden geweigerd indien de activiteit reeds plaatsgevonden heeft alvorens een aanvraag om subsidie is ingediend.

  • 3.

    Een subsidieverlening kan, naast de in artikel 4:35 Awb genoemde gevallen, geweigerd worden indien gegronde redenen bestaan om aan te nemen dat:

    a. de activiteit van de aanvrager niet gericht zal zijn op de doelstelling genoemd in artikel 2 van deze verordening;

    b. de gelden niet of in onvoldoende mate besteed zullen worden voor het doel waarvoor de subsidie beschikbaar wordt gesteld.

Artikel 11 Beschikking tot subsidieverlening

  • 1.

    De beschikking op de aanvraag tot subsidieverlening wordt genomen binnen 8 weken na ontvangst van de aanvraag, dan wel binnen 8 weken na completering van de aanvraag indien daar door of namens het college is gevraagd.

    In het besluit wordt aangegeven of er sprake is van subsidiëring achteraf, met eventuele bevoorschotting.

  • 2.

    De beschikking tot subsidieverlening bevat naast het bepaalde in de artikelen 4:30 tot en met 4:32 Awb: de subsidieverplichtingen.

    In de beschikking tot subsidieverlening kunnen de volgende zaken worden opgenomen:

    1. een begrotingsvoorwaarde conform artikel 4:34 Awb;

    2. de wijze van rapportage: de gegevensverstrekking over de voortgang van de realisering van de activiteit(en);

    3. de wijze van bevoorschotting;

    4. de vereiste van een accountantscontrole.

Artikel 12 Subsidievaststelling

  • 1.

    De beschikking tot subsidievaststelling stelt het bedrag van de subsidie vast en geeft aanspraak op betaling van het vastgestelde bedrag.

  • 2.

    Het college kan direct tot vaststelling besluiten.

  • 3.

    Indien de aanvraag tot subsidievaststelling na afloop van de in de beschikking tot subsidieverlening gestelde termijn niet is ingediend, stelt het college de subsidieontvanger een termijn van vier weken binnen welke de aanvraag alsnog moet zijn ingediend.

  • 4.

    Indien na afloop van de in het derde lid genoemde termijn geen aanvraag tot vaststelling is ingediend, stelt het college de subsidie ambtshalve vast.

Artikel 13 Beschikking tot subsidievaststelling

  • 1.

    De beschikking tot subsidievaststelling wordt binnen 3 maanden na ontvangst van alle vereiste bescheiden gegeven, tenzij in de beschikking tot subsidieverlening anders is bepaald.

  • 2.

    Indien de beschikking niet binnen 3 maanden gegeven kan worden, deelt het bevoegde orgaan dit aan de aanvrager mede en noemt het een redelijke termijn waarbinnen de beschikking wel tegemoet kan worden gezien.

  • 3.

    Indien geen beschikking tot subsidieverlening is afgegeven, is op de beschikking tot vaststelling het bepaalde in artikel 13 lid 2 en 3 van overeenkomstige toepassing.

Artikel 14 Intrekking en wijziging subsidieverlening/vaststelling

  • 1.

    Conform het bepaalde in artikel 4:48 Awb kan het college zolang de subsidie niet is vastgesteld, een beschikking tot subsidieverlening intrekken of ten nadele van de ontvanger wijzigen.

  • 2.

    Conform het bepaalde in artikel 4:49 Awb kan het college een beschikking tot subsidievaststelling intrekken of ten nadele van de ontvanger wijzigen.

  • 3.

    Naast het bepaalde in artikel 4:50 Awb kan het college zolang de subsidie niet is vastgesteld, een lopende subsidieverlening tevens intrekken of ten nadele van de ontvanger wijzigen, indien de werkelijke kosten voor uitvoering van de activiteit lager is uitgevallen dan de kosten die zijn opgenomen in de bij de subsidieaanvraag bijgevoegde begroting.

Artikel 15 Betaling, bevoorschotting en terugvordering

  • 1.

    Het subsidiebedrag wordt overeenkomstig de subsidievaststelling betaald, onder verrekening van de betaalde voorschotten.

  • 2.

    Het subsidiebedrag wordt binnen 4 weken na de subsidievaststelling betaald.

  • 3.

    Het college kan de subsidieontvanger voorschotten verlenen.

  • 4.

    De beschikking vermeldt het bedrag van het voorschot, dan wel de wijze waarop dit bedrag wordt bepaald.

  • 5.

    Tenzij in de beschikking anders is bepaald, bedraagt het voorschot 75% van het te verstrekken subsidiebedrag.

  • 6.

    Een onverschuldigd betaald subsidiebedrag of —voorschot kan worden teruggevorderd.

Artikel 16 Hardheidsclausule

Het college kan van de bepalingen in deze verordening afwijken, voor zover toepassing ervan zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.

Artikel 17 Bijzondere gevallen

In gevallen waarin deze verordening niet of niet voldoende voorziet, beslist het college.

Artikel 18 Subsidieverordening professionele instellingen gemeente Kerkrade en subsidieverordening vrijwilligersorganisaties gemeente Kerkrade

De subsidieverordening professionele instellingen gemeente Kerkrade en de subsidieverordening vrijwilligersorganisaties gemeente Kerkrade zijn niet van toepassing op subsidies als bedoeld in deze verordening.

Artikel 19 Overgangsbepalingen

Verleende subsidies die nog niet vastgesteld zijn vallen onder de werking van deze nieuwe verordening. Daar waar bij de vaststelling sprake is van gewijzigde voorwaarden zal de voor de instelling meest gunstige voorwaarde voor de vaststelling van de subsidie worden genomen.

Artikel 20 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt drie dagen na bekendmaking in werking onder gelijktijdige intrekking van de “Subsidieverordening Ondernemersactiviteiten Kerkrade/Centrum”.

Artikel 21 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de “Subsidieverordening Ondernemersactiviteiten Kerkrade”.

Aldus vastgesteld door de raad der gemeente Kerkrade, in de openbare vergadering van 28 november 2012.

De voorzitter van de raad, de interim-griffier

J.J.M. Som mr. G.J.A. van Dorst