Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beekdaelen

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent huwelijk en geregistreerd partnerschap in de gemeente Beekdaelen 01.01.2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeekdaelen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent huwelijk en geregistreerd partnerschap in de gemeente Beekdaelen 01.01.2020
CiteertitelUitvoeringsregels voor huwelijk en geregistreerd partnerschap in de gemeente Beekdaelen 01.01.2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-01-202001-01-2020nieuwe regeling

17-12-2019

gmb-2020-19316

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent huwelijk en geregistreerd partnerschap in de gemeente Beekdaelen 01.01.2020

Introductie

In dit document staan de uitvoeringsregels ten aanzien van het melden en voltrekken van huwelijken en registraties partnerschappen in Beekdaelen. De uitvoeringsregels zoals die door de voormalige drie gemeenten werden geformuleerd per 1 januari 2019 zijn bij deze herzien.

 

Waar in dit document wordt gesproken over een huwelijk wordt ook een geregistreerd partnerschap bedoeld.

In deze uitvoeringsregels wordt gesproken over ambtenaar burgerlijke stand (hierna: abc) en buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (hierna: Babs) of een combinatie daarvan (hierna: (b)abc).

 

Landelijke wetgeving

In boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de Wet rechten burgerlijke stand, de Gemeentewet en de Wet elektronische dienstverlening zijn algemene bepalingen en formaliteiten rondom de melding, sluiting en voltrekking van een huwelijk opgenomen. Dit zijn de kaders waarbinnen wij in Beekdaelen onze processen kunnen inrichten. Voornoemde landelijke wetgeving is te vinden op http://wetten.overheid.nl.

 

Lokale regelgeving

Het beleid wordt in de volgende hoofdstukken ingedeeld:

  • 1.

    Proces huwelijk

  • 2.

    Soorten huwelijken

  • 3.

    De trouwambtenaren

  • 4.

    De trouwlocaties

  • 5.

    Kosten en mogelijkheden

  • 6.

    Overige bepalingen

We geven hiermee een richting aan, maar willen hierbij opmerken dat waar er uitzonderingen zijn flexibiliteit en maatwerk mogelijk moet zijn (zie hoofdstuk 6, overige bepalingen).

1. Proces huwelijk

Burgers die willen trouwen melden hun voorgenomen huwelijk bij de gemeente waar ze de ceremonie willen laten plaatsvinden. Deze melding kunnen burgers minimaal twee weken en maximaal één jaar voor de trouwdatum doen. Een huwelijk kan een burger op twee manieren regelen: online via de gemeentelijke website of op afspraak aan de publieksbalie. In beide gevallen worden de volgende fasen doorlopen:

 

  • Een intakefase waarin de melding van een huwelijk wordt gedaan. Tijdens deze melding worden alle gegevens over de beide partners (persoonsgegevens, legitimatiebewijzen, naamgebruik) en het huwelijk (datum, locatie, trouwambtenaar) geregistreerd. Ook de gegevens van de getuigen (minimaal twee en maximaal vier meerderjarigen) worden bij de melding van het huwelijk ingediend. Indien gebruikt wordt gemaakt van een andere dan de vaste locatie dient een locatieformulier ingediend te worden. Dit alles leidt samen tot een officieel document, te weten: ‘voornemen huwelijk’.

 

  • Een behandelfase waarin de gemeente controleert of de partners mogen huwen, of alle gegevens correct zijn ingevuld en waarin de officiële documenten worden voorbereid en opgesteld (huwelijksakte en trouwboekje). Ook wordt het eventueel ingediende locatieformulier beoordeeld. Waar nodig worden aanvullende gegevens verzameld of opgevraagd. Als het gaat om een betaald huwelijk neemt de (b)abc in deze fase contact op met het bruidspaar voor een voorbereidend gesprek.

  •  

  • Na akkoord van de abc word het dossier opgemaakt en een bevestigingsbrief en factuur verzonden.

 

  • De voltrekking van het huwelijk. Het bruidspaar wordt verwelkomd door de (b)abc en het huwelijk wordt voltrokken op de afgesproken wijze. De voltrekking (officiële gedeelte) zal in de Nederlandse taal worden gehouden. Wil men de voltrekking in een andere taal dan dient het bruidspaar zelf een tolk te regelen en te financieren.

 

  • De afhandelingsfase waarin de ondertekende huwelijksakte wordt verwerkt, de BRP wordt bijgewerkt en het dossier wordt afgehandeld. De wet schrijft voor dat een melding van voorgenomen huwelijk 18 maanden worden bewaard. De huwelijksakten worden onbeperkt bewaard.

Benodigdheden

Bij het melden van een huwelijk moeten burgers het volgende meenemen dan wel digitaal uploaden:

  • Een geldig (niet verlopen) legitimatiebewijs van beide partners waaruit de nationaliteit blijkt.

  • Een kopie van de geldige (niet verlopen) legitimatiebewijzen van de getuigen.

Indien (een van) de partners in het buitenland geboren (is/zijn) vragen wij daarnaast om (indien nodig):

  • Een gewaarmerkt afschrift van de geboorteakte.

  • Een gewaarmerkt afschrift van de gegevens omtrent inschrijving en burgerlijke staat.

  • Indien (een van) de partners in het buitenland gehuwd (is/zijn) geweest: een bewijs van de huwelijksontbinding.

2. Soorten huwelijken

In de Beekdaelen kennen we drie “soorten” huwelijken.

 

1. Gratis huwelijk

Conform de landelijke regelgeving zijn gemeenten boven de 10.000 inwoners verplicht minimaal twee keer per week een kosteloze huwelijksvoltrekking aan te bieden. Deze gratis huwelijken hebben als doel dat inwoners zonder financiële middelen een wettelijke verbintenis kunnen aangaan.

 

De twee momenten waarop wij in de Beekdaelen een gratis huwelijk voltrekken zijn op:

 

  • Dinsdag om 09.00 uur

  • Dinsdag om 09.30 uur

De criteria voor een gratis huwelijk zijn:

  • Vindt uitsluitend plaats op de locatie gemeentehuis in Nuth.

  • Wordt voltrokken door een (b)abc.

  • Duurt maximaal 15 minuten en alleen de formaliteiten worden geregeld.

  • Er is geen ruimte voor eigen inbreng.

  • Er zijn maximaal 10 personen aanwezig (inclusief bruidspaar en getuigen).

  • Alleen voor inwoner(s) van de Beekdaelen (waarbij één van de twee partners binnen de Beekdaelen woont).

2. Betaald huwelijk

Betaalde huwelijken in Beekdaelen worden voltrokken op:

  • Maandag tot en met zaterdag tussen 09.00 uur tot 17.00 uur in het gemeentehuis van Nuth of Schinnen.

  • Op een andere trouwlocatie binnen Beekdaelen vindt het huwelijk altijd plaats binnen het dagvenster waarbinnen de Babs werkt (tussen 07.00 uur ’s morgens en 22.00 uur ’s avonds). Het tijdstip stemt het bruidspaar zelf af met de (b)abc en de trouwlocatie.

  • Trouwen op zon- en feestdagen wordt niet standaard aangeboden. Dit is alleen in uitzonderingsgevallen mogelijk, tegen meerkosten en indien een (b)abc beschikbaar is.

De criteria voor een betaald huwelijk zijn:

  • Een betaald huwelijk duurt maximaal anderhalf uur (inclusief ontvangst, ceremonie en vertrek).

  • Naast het bruidspaar en de getuigen mogen zoveel gasten als mogelijk toegestaan is in de betreffende locatie bij de ceremonie aanwezig zijn.

  • Op basis van een huisbezoek door de (b)abc wordt vooraf de invulling van de ceremonie besproken.

  • Tijdens de ceremonie is er ruimte voor een persoonlijk en informele toespraak en het ten gehore brengen van muziekstukken.

  • De ceremonie is mogelijk in het gemeentehuis (Nuth of Schinnen) of elders binnen de Beekdaelen (zie hoofdstuk Trouwlocaties).

3. Omzetting partnerschap in huwelijk

Burgers kunnen hun geregistreerd partnerschap laten omzetten in een huwelijk. Hiervoor zijn geen getuigen nodig. Indien burgers hierbij een ceremonie wensen dan worden er de reguliere kosten voor een betaald huwelijk in rekening gebracht.

3. De trouwambtenaren

Zowel gratis als betaalde huwelijken moeten voltrokken worden door een (b)abc. De groep (b)absen valt uiteen in twee subgroepen: de vast benoemde (b)abc en de (b)absen uit een andere gemeente die aldaar benoemd is en beëdigd. Deze laatste groep moet tevens worden benoemd door Beekdaelen.

 

Burgers mogen tijdens de melding van hun betaald huwelijk zelf aangeven welke Babs de voorkeur heeft. De gemeente zal in onderling overleg bekijken of deze Babs op de gewenste trouwdag ook beschikbaar is.

Als een (b)abc gekoppeld is aan een huwelijksceremonie dan dient deze bij verhindering zelf voor een vervangende (b)abc te zorgen. In geval van acute nood en/of dreigende verhindering dient deze zo spoedig mogelijk de collega’s van de afdeling Publieksdiensten/Burgerzaken in kennis te stellen.

 

Vaste trouwambtenaren

De volgende personen zijn per 01.01.2019 in Beekdaelen benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand Babs (artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek):

 

Els Dekkers

Esther Diederen

Emile Berger

Rian van der Meijden

Ron Schiffelers

Jan Chappin

Jacqueline Trip

 

Rob Vaessen

Marie-Louise Roebroek

Hein Meijers

 

 

Naast deze personen zijn een aantal bestuurders benoemd.

De huidige groep babsen is ontstaan uit de voormalige drie gemeentes. Voor zover bekend zijn er specifieke opleiding door hen genoten. In het komend jaar moet bezien worden of een opleiding noodzakelijk dan wel wenselijk is.

 

Een eigen trouwambtenaar

Het komt voor dat een bruidspaar/partners een eigen invulling willen geven aan hun ceremonie en een ‘eigen trouwambtenaar’ voordragen (bijvoorbeeld familielid of kennis). Het motief van het bruidspaar/partners is meestal dat men dan een persoonlijkere toespraak krijgt dan bij een (b)abc van de gemeente. Om het correct verlopen en het officiële karakter van een ceremonie te bewaken kan men in Beekdaelen kiezen voor de volgende mogelijkheden:

  • Een eigen gekozen persoon die de ceremonie een persoonlijk karakter geeft en waarbij het officiële gedeelte (wettekst en Ja-woord) wordt begeleid door een (b)abc van de gemeente;

  • Een eigen gekozen persoon die al (b)abc is in een andere gemeente en aldaar beëdigd en benoemd is. Deze (b)abc kan de ceremonie persoonlijk maken en ook het officiële gedeelte voltrekken. In deze situatie dient deze al beëdigde (b)abc nog benoemd te worden in Beekdaelen.

Zo wordt bereikt dat een ceremonie juridisch correct verloopt en wordt er tegemoet gekomen aan de wens van een bruidspaar/partners om een persoonlijke toespraak te verkrijgen.

 

Vergoeding babsen

Per ceremonie wordt een salaris uitbetaald, dat wordt verhoogd met de vakantietoelage en de eindejaarsuitkering.

Er is in Beekdaelen een rechtspositieregeling voor de (b)abc waarin een vergoeding op basis van salarisschaal 8 wordt verstrekt. Hierbij gelden de volgende mogelijkheden:

  • Voor de voltrekking van een gratis huwelijk (dinsdag) een vergoeding van 1 uur;

  • Voor de voltrekking van een betaald huwelijk 5 uur;

  • De vergoeding van 5 uur voor een huwelijk is berekend op basis van anderhalf uur voorbereidingstijd, een uur een gesprek met het bruidspaar,

  • de ceremonie van maximaal anderhalf uur en een uur afhandelingstijd en reistijd.

  • De reiskosten kunnen gedeclareerd worden.

  • Een (b)abc uit een andere gemeente die benoemd wordt in Beekdaelen ontvangt geen enkele vergoeding;

N.B. Per 01.01.2020 komen er mogelijk wijzigingen in aanstelling c.q. rechtspositie regeling van de babsen. Om deze reden zouden bovenstaande vergoedingen ook gewijzigd kunnen worden.

4. De trouwlocaties

 

De volgende locaties zijn aangewezen als officiële locaties voor Beekdaelen:

 

Gemeentehuis Nuth

Gemeentehuis Schinnen

Hof van Hulsberg

Kasteel Doenrade

Kasteel Wijnandsrade

Nonke Buusjke

Pingerhoeve

Proeverij “In de Wiesj”

Schinvelderhoeve

 

Als men in een van deze locatie voornemens is om te trouwen dan behoeft er geen locatieformulier ingediend te worden.

Om burgers meer mogelijkheden te bieden tot het voltrekken van een huwelijk op een eigen locatie is het gehele grondgebied van de Beekdaelen aangewezen als “huis der gemeente” waar een ceremonie zou kunnen plaatsvinden. Indien dit van toepassing is dient bij de melding van het huwelijk een locatieformulier ingediend te worden.

De locatie waar de daadwerkelijke ceremonie wordt gehouden moet voldoen aan volgende voorwaarden:

  • moet binnen de gemeentegrens van Beekdaelen liggen;

  • mag niet in strijd zijn met de openbare orde, dient te voldoen aan de normale veiligheidseisen en dient uit esthetisch oogpunt acceptabel te zijn;

  • de locatie heeft tijdens de ceremonie de status van gemeentehuis en is dus openbaar en voor iedereen toegankelijk;

  • de locatie biedt een overdekte ruimte met voldoende faciliteiten (tafel, stoelen, verlichting, verwarming, omkleedruimte, toiletruimte);

  • voldoet aan lokale wet en regelgeving;

  • dient volledig toegankelijk te zijn voor mindervaliden;

  • indien de ceremonie in de openlucht plaatsvindt dienen er voldoende uitwijkmogelijkheden (onbelemmerde vluchtwegen) te zijn;

  • er dient voldoende parkeergelegenheid te zijn;

  • Indien het een particuliere locatie betreft dient er vooral schriftelijke toestemming van de eigenaar te zijn verkregen.

Gebouwen waar religieuze diensten (“kerkdiensten”) worden gehouden zijn uitgesloten als huwelijkslocatie.

 

Huwelijk in een bijzonder huis

Indien (een van) de partners door wettelijk beletsel (bijvoorbeeld medische omstandigheden) verhinderd is om zich naar het gemeentehuis te begeven, kan het huwelijk voltrekken worden in een bijzonder huis binnen de gemeente. Dit kan elke plek zijn maar zal meestal de plaats zijn waar deze persoon verpleegd of verzorgd wordt. Hierbij is de wettelijke voorwaarde gesteld dat minimaal zes meerderjarige getuigen aanwezig zijn.

5. Kosten en mogelijkheden

 

Bij een huwelijk worden de kosten door de gemeente in rekening gebracht. De bedragen worden jaarlijks vastgesteld door de gemeenteraad en vastgelegd in de legesverordening.

 

De kosten voor de huwelijkslocatie

Als het gaat om een locatie buiten het gemeentehuis is het aan het bruidspaar om samen met de locatie afspraken te maken over de huur van de locatie en de eventuele kosten te regelen. Het bruidspaar moet zowel bij de gemeente als bij de externe locatie de datum voor het huwelijk melden/reserveren.

 

Optionele kosten

Naast de kosten voor het huwelijk kan het bruidspaar kiezen uit een aantal mogelijkheden waarvoor kosten in rekening worden gebracht:

  • Een trouwboekje.

  • Het inhuren van een ambtenaar als getuige (alleen mogelijk binnen het gemeentehuis).

  • Het benoemen van een eigen trouwambtenaar.

Annuleren van een huwelijk

Beekdaelen brengt kosten in rekening bij het annuleren van een huwelijksvoltrekking. In de legesverordening wordt bepaald wat deze kosten zijn.

6. Overige Bepalingen

 

Hardheidsclausule

In bepaalde situaties is het wenselijk of noodzakelijk om af te wijken van dit beleid. De afdelingsmanager Publieksdiensten kan hierin beslissen.