Organisatie | Beekdaelen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent huwelijk en geregistreerd partnerschap in de gemeente Beekdaelen 01.01.2020 |
Citeertitel | Uitvoeringsregels voor huwelijk en geregistreerd partnerschap in de gemeente Beekdaelen 01.01.2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-01-2020 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 17-12-2019 |
In dit document staan de uitvoeringsregels ten aanzien van het melden en voltrekken van huwelijken en registraties partnerschappen in Beekdaelen. De uitvoeringsregels zoals die door de voormalige drie gemeenten werden geformuleerd per 1 januari 2019 zijn bij deze herzien.
Waar in dit document wordt gesproken over een huwelijk wordt ook een geregistreerd partnerschap bedoeld.
In deze uitvoeringsregels wordt gesproken over ambtenaar burgerlijke stand (hierna: abc) en buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (hierna: Babs) of een combinatie daarvan (hierna: (b)abc).
In boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de Wet rechten burgerlijke stand, de Gemeentewet en de Wet elektronische dienstverlening zijn algemene bepalingen en formaliteiten rondom de melding, sluiting en voltrekking van een huwelijk opgenomen. Dit zijn de kaders waarbinnen wij in Beekdaelen onze processen kunnen inrichten. Voornoemde landelijke wetgeving is te vinden op http://wetten.overheid.nl.
Het beleid wordt in de volgende hoofdstukken ingedeeld:
We geven hiermee een richting aan, maar willen hierbij opmerken dat waar er uitzonderingen zijn flexibiliteit en maatwerk mogelijk moet zijn (zie hoofdstuk 6, overige bepalingen).
Burgers die willen trouwen melden hun voorgenomen huwelijk bij de gemeente waar ze de ceremonie willen laten plaatsvinden. Deze melding kunnen burgers minimaal twee weken en maximaal één jaar voor de trouwdatum doen. Een huwelijk kan een burger op twee manieren regelen: online via de gemeentelijke website of op afspraak aan de publieksbalie. In beide gevallen worden de volgende fasen doorlopen:
Een intakefase waarin de melding van een huwelijk wordt gedaan. Tijdens deze melding worden alle gegevens over de beide partners (persoonsgegevens, legitimatiebewijzen, naamgebruik) en het huwelijk (datum, locatie, trouwambtenaar) geregistreerd. Ook de gegevens van de getuigen (minimaal twee en maximaal vier meerderjarigen) worden bij de melding van het huwelijk ingediend. Indien gebruikt wordt gemaakt van een andere dan de vaste locatie dient een locatieformulier ingediend te worden. Dit alles leidt samen tot een officieel document, te weten: ‘voornemen huwelijk’.
Een behandelfase waarin de gemeente controleert of de partners mogen huwen, of alle gegevens correct zijn ingevuld en waarin de officiële documenten worden voorbereid en opgesteld (huwelijksakte en trouwboekje). Ook wordt het eventueel ingediende locatieformulier beoordeeld. Waar nodig worden aanvullende gegevens verzameld of opgevraagd. Als het gaat om een betaald huwelijk neemt de (b)abc in deze fase contact op met het bruidspaar voor een voorbereidend gesprek.
De voltrekking van het huwelijk. Het bruidspaar wordt verwelkomd door de (b)abc en het huwelijk wordt voltrokken op de afgesproken wijze. De voltrekking (officiële gedeelte) zal in de Nederlandse taal worden gehouden. Wil men de voltrekking in een andere taal dan dient het bruidspaar zelf een tolk te regelen en te financieren.
Bij het melden van een huwelijk moeten burgers het volgende meenemen dan wel digitaal uploaden:
Indien (een van) de partners in het buitenland geboren (is/zijn) vragen wij daarnaast om (indien nodig):
In de Beekdaelen kennen we drie “soorten” huwelijken.
Conform de landelijke regelgeving zijn gemeenten boven de 10.000 inwoners verplicht minimaal twee keer per week een kosteloze huwelijksvoltrekking aan te bieden. Deze gratis huwelijken hebben als doel dat inwoners zonder financiële middelen een wettelijke verbintenis kunnen aangaan.
De twee momenten waarop wij in de Beekdaelen een gratis huwelijk voltrekken zijn op:
De criteria voor een gratis huwelijk zijn:
Betaalde huwelijken in Beekdaelen worden voltrokken op:
De criteria voor een betaald huwelijk zijn:
3. Omzetting partnerschap in huwelijk
Burgers kunnen hun geregistreerd partnerschap laten omzetten in een huwelijk. Hiervoor zijn geen getuigen nodig. Indien burgers hierbij een ceremonie wensen dan worden er de reguliere kosten voor een betaald huwelijk in rekening gebracht.
Zowel gratis als betaalde huwelijken moeten voltrokken worden door een (b)abc. De groep (b)absen valt uiteen in twee subgroepen: de vast benoemde (b)abc en de (b)absen uit een andere gemeente die aldaar benoemd is en beëdigd. Deze laatste groep moet tevens worden benoemd door Beekdaelen.
Burgers mogen tijdens de melding van hun betaald huwelijk zelf aangeven welke Babs de voorkeur heeft. De gemeente zal in onderling overleg bekijken of deze Babs op de gewenste trouwdag ook beschikbaar is.
Als een (b)abc gekoppeld is aan een huwelijksceremonie dan dient deze bij verhindering zelf voor een vervangende (b)abc te zorgen. In geval van acute nood en/of dreigende verhindering dient deze zo spoedig mogelijk de collega’s van de afdeling Publieksdiensten/Burgerzaken in kennis te stellen.
De volgende personen zijn per 01.01.2019 in Beekdaelen benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand Babs (artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek):
Naast deze personen zijn een aantal bestuurders benoemd.
De huidige groep babsen is ontstaan uit de voormalige drie gemeentes. Voor zover bekend zijn er specifieke opleiding door hen genoten. In het komend jaar moet bezien worden of een opleiding noodzakelijk dan wel wenselijk is.
Het komt voor dat een bruidspaar/partners een eigen invulling willen geven aan hun ceremonie en een ‘eigen trouwambtenaar’ voordragen (bijvoorbeeld familielid of kennis). Het motief van het bruidspaar/partners is meestal dat men dan een persoonlijkere toespraak krijgt dan bij een (b)abc van de gemeente. Om het correct verlopen en het officiële karakter van een ceremonie te bewaken kan men in Beekdaelen kiezen voor de volgende mogelijkheden:
Zo wordt bereikt dat een ceremonie juridisch correct verloopt en wordt er tegemoet gekomen aan de wens van een bruidspaar/partners om een persoonlijke toespraak te verkrijgen.
Per ceremonie wordt een salaris uitbetaald, dat wordt verhoogd met de vakantietoelage en de eindejaarsuitkering.
Er is in Beekdaelen een rechtspositieregeling voor de (b)abc waarin een vergoeding op basis van salarisschaal 8 wordt verstrekt. Hierbij gelden de volgende mogelijkheden:
N.B. Per 01.01.2020 komen er mogelijk wijzigingen in aanstelling c.q. rechtspositie regeling van de babsen. Om deze reden zouden bovenstaande vergoedingen ook gewijzigd kunnen worden.
De volgende locaties zijn aangewezen als officiële locaties voor Beekdaelen:
Als men in een van deze locatie voornemens is om te trouwen dan behoeft er geen locatieformulier ingediend te worden.
Om burgers meer mogelijkheden te bieden tot het voltrekken van een huwelijk op een eigen locatie is het gehele grondgebied van de Beekdaelen aangewezen als “huis der gemeente” waar een ceremonie zou kunnen plaatsvinden. Indien dit van toepassing is dient bij de melding van het huwelijk een locatieformulier ingediend te worden.
De locatie waar de daadwerkelijke ceremonie wordt gehouden moet voldoen aan volgende voorwaarden:
Gebouwen waar religieuze diensten (“kerkdiensten”) worden gehouden zijn uitgesloten als huwelijkslocatie.
Huwelijk in een bijzonder huis
Indien (een van) de partners door wettelijk beletsel (bijvoorbeeld medische omstandigheden) verhinderd is om zich naar het gemeentehuis te begeven, kan het huwelijk voltrekken worden in een bijzonder huis binnen de gemeente. Dit kan elke plek zijn maar zal meestal de plaats zijn waar deze persoon verpleegd of verzorgd wordt. Hierbij is de wettelijke voorwaarde gesteld dat minimaal zes meerderjarige getuigen aanwezig zijn.
Bij een huwelijk worden de kosten door de gemeente in rekening gebracht. De bedragen worden jaarlijks vastgesteld door de gemeenteraad en vastgelegd in de legesverordening.
De kosten voor de huwelijkslocatie
Als het gaat om een locatie buiten het gemeentehuis is het aan het bruidspaar om samen met de locatie afspraken te maken over de huur van de locatie en de eventuele kosten te regelen. Het bruidspaar moet zowel bij de gemeente als bij de externe locatie de datum voor het huwelijk melden/reserveren.
Naast de kosten voor het huwelijk kan het bruidspaar kiezen uit een aantal mogelijkheden waarvoor kosten in rekening worden gebracht:
Beekdaelen brengt kosten in rekening bij het annuleren van een huwelijksvoltrekking. In de legesverordening wordt bepaald wat deze kosten zijn.