Organisatie | Nijkerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijkerk houdende regels omtrent subsidies voor groene daken (Subsidieregeling Groene Daken Nijkerk) |
Citeertitel | Subsidieregeling Groene Daken Nijkerk |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt van rechtswege op 31 december 2022.
https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Nijkerk/336054/336054_1.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-01-2020 | nieuwe regeling | 15-10-2019 | 79489 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
dakconstructie: samenstelling van balken (hout of staal), regels en bebording of betonnen plaat, die sterk genoeg is om de dakbedekking van een gebouw te dragen en de wind- / regen-/ en sneeuwbelasting op te vangen. De dakconstructie moet zodanig zijn dat deze beloopbaar is voor onderhoud en inspectie;
De-minimisverordening: Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Europese Commissie van 18 december 2013, op grond waarvan decentrale overheden ondernemingen over een periode van het huidige belastingjaar en de twee voorafgaande belastingjaren tot € 200.000,- kunnen steunen zonder dat dit staatssteun oplevert. Deze steun is zo minimaal (de-minimissteun) dat het weinig tot geen impact heeft op de interne markt;
Met deze regeling wordt beoogd om het aantal groene daken op gebouwen binnen de gemeente Nijkerk te vergroten via het toekennen van een eenmalige subsidie, ter stimulering van een klimaatadaptief Nijkerk.
Artikel 1.4 Subsidievoorwaarden
Om in aanmerking te komen voor subsidie gelden de volgende algemene eisen:
Artikel 2.2 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
Indien de aanvrager niet de eigenaar is van het gebouw, bevat het aanvraagformulier naast de genoemde eisen uit het eerste lid van dit artikel, een ondertekende toestemmingsverklaring van de eigenaar dat de bedoelde aanvrager de activiteit zoals genoemd in Artikel 1.3 in het betreffende gebouw mag gaan uitvoeren.
Aldus besloten in de collegevergadering van 15 oktober 2019
Burgemeester en wethouders van Nijkerk,
de secretaris,
de heer E. Donga
de burgemeester,
de heer mr. drs. G.D. Renkema
Doel van deze regeling is het stimuleren van de aanleg van groene daken in Nijkerk. Groene daken dragen bij aan de gemeentelijke klimaatdoelstellingen. Voordelen zijn onder andere:
Gekozen is om subsidie te verstrekken aan particulieren en privaatrechtelijke rechtspersonen. Reden hiervoor is dat elk groen dak bijdraagt aan de gemeentelijke klimaatdoelstelling, ongeacht of dit op een woning of bedrijfspand is gelegen. Via deze regeling wil de gemeente Nijkerk in samenwerking met het Waterschap Vallei en Veluwe de aanleg van groene daken stimuleren. Belangrijk uitgangspunt is het eigen initiatief van de hiervoor genoemde doelgroepen.
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene Subsidieverordening Nijkerk 2014 (ASV 2014). Dit betekent dat een aantal aspecten niet in deze subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de ASV 2014. In de ASV 2014 staat onder meer aan welke aanvraagvereisten de aanvrager moet voldoen, welke algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger gelden en de vereisten voor de verantwoording van de subsidie. Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is het nodig ook de ASV 2014 te lezen. Tevens bevat de Algemene wet bestuursrecht algemene bepalingen die van toepassing zijn op subsidies, zoals verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Voor de beoordeling of een entiteit een onderneming is in de zin van de De-minimisverordening, is de status van een entiteit naar nationaal recht niet van belang. Een stichting zonder winstoogmerk of een school kan een onderneming zijn voor dat gedeelte dat de stichting of school een economische activiteit uitoefent. Een economische activiteit kan het beste vertaald worden als het op de markt aanbieden van goederen of diensten.
In artikel 2, tweede lid, van de De-minimisverordening is omschreven wat onder één onderneming moet worden verstaan.
De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor de dakconstructie. Het is daarom raadzaam om een dakconstructieberekening te laten uitvoeren. De gemeente geeft daarvoor een subsidie van €250 (zie artikel 1.6, tweede lid). Deze subsidie kan aangevraagd worden tegelijk met de aanvraag voor de subsidie van het groene dak of los daarvan.
Niet ieder dak is op voorhand geschikt om er een groen dak op aan te leggen. Een groen dak weegt meer dan een gewoon dak, en de dakconstructie moet op dit extra gewicht berekend zijn. Om in aanmerking te komen voor subsidie dient er sprake te zijn van een dakconstructie die het extra gewicht van het groene dak kan dragen. Bij de aanleg van een groen dak is het raadzaam om vooraf een draagkrachtbeoordeling van het bestaand dak uit te laten voeren door een bouwkundig adviseur of adviesbureau (waarbij de regels van het Bouwbesluit in acht moeten worden genomen). Als blijkt dat de (dak)constructie aangepast moet worden dient hiervoor een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen aangevraagd en verleend te worden.Artikel 1.6 De hoogte van de subsidie die in aanmerking komt voor subsidie bedraagt maximaal € 40.- per vierkante meter. Ook is het mogelijk om gedurende de looptijd van deze regeling meerdere keren subsidie aan te vragen, bijvoorbeeld voor bedrijven die meerdere gebouwen bezitten, of wanneer een groen dak in fases wordt aangelegd. De beperking is dat er per jaar één keer aangevraagd mag worden. Wel is het mogelijk om hiernaast gebruik te maken van andere subsidieregelingen, mits de totaal verkregen subsidies voor de subsidiabele activiteiten (aanlegkosten en draagkrachtberekening) niet meer zijn dan de totale kosten voor deze onderdelen (zie het derde lid van dit artikel).
Jaarlijks is een maximum bedrag beschikbaar dat als subsidie verstrekt kan worden. Aanvragen worden behandeld en – wanneer subsidiabel (lees: in aanmerking komen voor subsidie op basis van deze regeling) – gehonoreerd op volgorde van binnenkomst volgens het principe “wie het eerst komt, het eerst maalt”.
Wanneer er meer te honoreren aanvragen zijn dan het beschikbare budget in enig jaar, dan worden de aanvragen afgehandeld volgens bovengenoemd principe. Pas op het moment dat de aanvraag volledig is wordt de subsidie volgens dit principe beoordeeld (zie derde lid).
Wanneer het plafond bereikt is worden alle nog niet afgewikkelde aanvragen die subsidiabel zijn geweigerd. Het bereiken van het subsidieplafond vormt een verplichte weigeringsgrond (aldus artikel 4:25, tweede lid, van de Awb).
Artikel 2.2, eerste lid, onder c
In het kader van staatssteun is ervoor gekozen om voor deze subsidieregeling aan te sluiten bij de vrijstellingsvereisten zoals geformuleerd in de de-minimisverordening. Dit betekent dat aan de subsidieaanvrager, indien deze aanvrager een ondernemer is, binnen drie belastingjaren niet meer de-minimissteun mag zijn verstrekt, vermeerderd met de aangevraagde subsidies voor dit project, dan het drempelbedrag van € 200.000. De subsidieaanvrager dient hier zelf op toe te zien en daartoe een “Verklaring de-minimissteun” te overleggen.
Artikel 2.3, eerste lid, onder b
De subsidie wordt geweigerd indien de ondernemer binnen drie belastingjaren meer dan het drempelbedrag van € 200.000 (berekend over het huidige belastingjaar en de twee daarvoor) aan de-minimissteun (bijvoorbeeld subsidies) heeft ontvangen of met de subsidie op grond van deze regeling gaat ontvangen.