Organisatie | Krimpen aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel houdende regels omtrent subsidiëring 2020 4.0 - KrimpenWijzer |
Citeertitel | Beleidsregel subsidiëring 2020 4.0 - KrimpenWijzer |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-01-2020 | nieuwe regeling | 10-12-2019 |
Burgemeester en Wethouders van Krimpen aan den IJssel
overwegende dat het gewenst is dat de gemeenteraad een beleidsplan Sociaal Domein “Kracht van Krimpen” 2015-2019 heeft vastgesteld;
gelet op artikel 2, 4 en 6 van de Algemene Subsidieverordening Krimpen aan den IJssel 2018
vast te stellen de volgende regeling: Subsidieregeling KrimpenWijzer
Het realiseren van een integrale dienstverlening en/of hulpverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, publieke gezondheid, preventie, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, veiligheid, werk en inkomen’.
In Krimpen aan den IJssel willen we de volgende maatschappelijke effecten bereiken:
We willen dat onze inwoners zelfstandig kunnen blijven functioneren en daar waar dit tijdelijk of langer niet lukt, ze ondersteuning in samenhang krijgen. We zorgen, met inwoners, organisaties en ondernemers voor begeleiding van kwetsbare Krimpenaren om ze in staat te stellen hun eigen leven (weer) te organiseren.
En we dragen zorg voor een vangnet c.q. springplank voor die inwoners die het niet vanzelf redden.
We sturen nadrukkelijk op het realiseren van de generalistische werkwijze en een aanpak van het hele huishouden waarbij het resultaat is dan mensen weer of langer zelfstandig kunnen blijven wonen en hun leven organiseren. We richten ons op te behalen resultaten en niet op producten. De KrimpenWijzer en het Krimpens Sociaal Team leveren maatwerk dat aansluit op de specifieke situatie van de inwoner. Een hoge mate van welzijn kan een vraag naar zorg voorkomen. Ook daarom is een goede verbinding tussen de Krimpenwijzer en het Krimpens Sociaal Team van belang.
Voor enkelvoudige vragen kunnen inwoners terecht bij de KrimpenWijzer. De KrimpenWijzer zoekt samen met de inwoner naar een oplossingsrichting. Als tijdens deze gesprekken blijkt dat schijnbaar kleine vragen complexer ligt, dan wordt het Krimpens Sociaal Team ingezet. Het Krimpens Sociaal Team biedt hulp bij complexe, meervoudige problematiek over verschillende leefgebieden, waarbij een integrale werkwijze noodzakelijk is.
In de doorontwikkeling van de KrimpenWijzer en het Krimpens Sociaal Team wordt ruimte gecreëerd voor innovaties. Dit geldt ook voor de samenstelling van de KrimpenWijzer en het Krimpens Sociaal Team. In de komende jaren wordt verkend op welke wijze de samenstelling van de KrimpenWijzer en het Krimpens Sociaal Team verder wordt ingericht met ruimte voor innovatie. Hierbij wordt rekening gehouden met de evaluatiepunten opgenomen in de notitie toegang en het beleidsplan Sociaal Domein. In dit verband wordt eveneens het perspectief van de deelnemende organisaties bezien.
Afstemming en aansturing KrimpenWijzer
De KrimpenWijzer maakt onderdeel uit van de Krimpense toegang voor opvoeding, welzijn, zorg en inkomensvoorzieningen. Deze toegang valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente.
Inwoners van de gemeente Krimpen aan den IJssel
Budgetsubsidie/Projectsubsidie/Erkenningsubsidie
Deze beleidsregel geldt voor aanvragen vanaf het subsidiejaar 2020.
Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt het volgende in acht genomen:
De kwaliteitseisen en randvoorwaarden die als bijlage bij deze beleidsregel zijn opgenomen, gelden voor de gehele opdracht. De subsidie-ontvangende partij dient zich hier aan te conformeren. De subsidie-ontvangende partij dient zich voorafgaande aan de subsidieverlening de eisen te beantwoorden door in de kolom Ja / Nee het antwoord Ja of Nee te plaatsen. Vervolgens dient de bijlage rechtsgeldig te worden ondertekend. Het niet (blijvend kunnen) voldoen aan één of meerdere eisen kan tot gevolg hebben dat de zorgaanbieder niet in aanmerking komt voor uitvoering van de opdracht.
De KrimpenWijzer heeft als primaire doelstelling het bieden van informatie, advies en ondersteuning aan de inwoners van Krimpen aan den IJssel en het terugdringen van het beslag op geïndiceerde zorg. Vroege signalering van problemen en mensen in hun eigen kracht zetten, op de mogelijkheden wijzen van hun eigen netwerk en de algemene- en voorliggende voorzieningen, staan daarom centraal in de werkwijze van de medewerkers van de KrimpenWijzer. De KrimpenWijzer positioneren we daarom als een laagdrempelige voorziening die voor iedere inwoner van de gemeente Krimpen aan den IJssel en/of zijn/haar mantelzorger algemeen toegankelijk is. De KrimpenWijzer is fysiek, telefonisch en digitaal toegankelijk voor inwoners. De receptie is gevestigd in het gezondheidscentrum.
Inwoners en professionals kunnen bij de KrimpenWijzer terecht met alle vragen over welzijn, zorg, opvoeding en inkomensvoorzieningen. Van hieruit worden zij verder geholpen.
Hier onder staan de onderdelen van de KrimpenWijzer nader gespecificeerd.
A. Zorgdragen voor informatie en advies
Goede informatievoorziening is nodig om zelf problemen te kunnen oplossen en om te voorkomen dat problemen erger worden. Het gaat dan om informatie over het brede sociaal domein, zoals mantelzorg, seniorenadvies, vrijwilligersondersteuning, gevalideerde opvoed- en opgroei informatie, informatie over maatschappelijke ondersteuning en participatie in het vrijwillig kader of informatie over het werkplein (GR IJsselgemeenten). Deze informatie moet goed toegankelijk zijn voor alle inwoners. De informatie en adviesfunctie wordt belegd binnen de KrimpenWijzer.
B. Tijdig signaleren en tijdig passende ondersteuning bieden.
KrimpenWijzer signaleert vroegtijdig en biedt tijdig en passende ondersteuning bij enkelvoudige problemen. samen met de inwoner. Daarbij kijkt de KrimpenWijzer samen met de inwoner welke mogelijkheden er zijn bij de inwoner zelf en het sociale netwerk van de inwoner. Indien er sprake is van complexe problematieken waarbij overname van regie noodzakelijk is, bij de inwoners en/of gezinnen in Krimpen, dan vindt opschaling plaats naar het Krimpens Sociaal Team.
Een inwoner kan tijdens een gesprek met de KrimpenWijzer, hetzij het Krimpens Sociaal Team zich laten bijstaan door iemand uit haar/zijn eigen omgeving. Wanneer de ondersteuning uit het eigen netwerk niet mogelijk is, is er een onafhankelijk cliëntondersteuner vanuit de KrimpenWijzer.
Het primaire doel van het gemeentelijk vrijwilligersbeleid is de inzet van vrijwilligers op de diverse terreinen te behouden, te waarderen en te faciliteren. Het vrijwilligerswerk wordt gestimuleerd via de inzet van de coördinator van het vrijwilligersloket. Enerzijds door het in stand houden van dit loket. Anderzijds door de subsidieregeling ‘werving en deskundigheidsbevordering’ waarvoor instellingen een aanvraag kunnen indienen. Het loket heeft daarmee een goed overzicht van het hulpaanbod in de regio. De vrijwilligers van het loket weten de weg en bemiddelen of verwijzen. Bestaande en nieuwe vrijwillige inzet worden gestroomlijnd via de KrimpenWijzer.
Het Steunpunt Mantelzorg binnen Krimpen aan den IJssel heeft de volgende doelen:
F. Seniorenadviseur en preventief huisbezoek
Voor de oudere doelgroep wordt vanuit de KrimpenWijzer een seniorenadviseur en preventief huisbezoek ingezet om vroegtijdig problemen te signaleren en de oudere doelgroep te ondersteunen, zodat zij hun regie houden over hun leven. De seniorenadviseur kijkt met de oudere naar de mogelijkheden binnen hun sociale netwerk en de voorzieningen die er zijn voor ouderen. Ook coördineert de seniorenadviseur een groep vrijwilligers die huisbezoeken aflegt bij senioren uit de gemeente. De vrijwilligers verstrekken informatie over deze onderwerpen, geven mogelijke signalen rond vereenzaming of andere problematiek aan de seniorenadviseur door, zodat de seniorenadviseur er iets mee kan doen of goed kan doorverwijzen. Op deze manier wordt een groep bereikt die zich anders minder snel zou melden voor ondersteuning en zo mogelijk vroeger in beeld komt, voordat problemen moeilijk te hanteren worden. Ook professionals en/of mantelzorgers kunnen de seniorenadviseur verzoeken bij een bepaalde inwoner te gaan kijken en te adviseren wat de mogelijkheden zijn ten aanzien van de hulpverlening breed.
Voor de sociale ontmoetingen en ter bestrijding van eenzaamheid (eenzaamheid speelt niet alleen bij senioren) zijn er inloopochtenden en een inloopmiddag, waar men elkaar kan ontmoeten onder bijvoorbeeld het genot van een kopje koffie/thee of/en het doen van sociaal culturele activiteiten. Collectieve voorzieningen, gericht op het voorkomen of vroegtijdig signaleren van problemen, zodat geen zwaardere hulpverlening ingezet hoeft te worden. Open inlopen worden georganiseerd met als doel de maatschappelijke participatie van inwoners te bevorderen.
Vrijwilligers van de formulierenbrigade helpen kwetsbare inwoners van Krimpen met het invullen van hun (belasting)formulieren en/of andere administratieve hulp. Er is tweemaal per week een spreekuur in het gezondheidscentrum, wekelijks een spreekuur op het gemeentehuis en op verzoek worden inwoners van Krimpen thuis geholpen bijvoorbeeld als iemand niet in staat is naar het spreekuur te komen.
De receptie van de KrimpenWijzer is het eerste aanspreekpunt van de KrimpenWijzer. De receptie is gevestigd in het gezondheidscentrum en heeft in ieder geval de volgende taken:
De KrimpenWijzer is fysiek, telefonisch en digitaal toegankelijk voor inwoners.
Het is mogelijk om binnen dit beleidsterrein voor de uitvoering van projecten een projectsubsidie te ontvangen. De projecten moeten voldoen aan de volgende criteria:
Bijlage Uitvoeringsvoorwaarden subsidiebeleidsregel KrimpenWijzer
Einde Uitvoeringsvoorwaarden subsidiebeleidsregel KrimpenWijzer