Organisatie | Groningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Protocol intern cameratoezicht gemeente Groningen |
Citeertitel | Protocol intern cameratoezicht Gemeente Groningen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-01-2020 | Nieuwe regeling | 07-01-2020 |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen houdende regels voor cameratoezicht Protocol intern cameratoezicht Gemeente Groningen
B&W.nr. 3a van de collegevergadering d.d. 7 januari 2020
Onderwerp protocol intern cameratoezicht Gemeente Groningen
Vanwege de fysieke veiligheid van bezoekers, medewerkers en gemeentelijke eigendommen zijn in en aan de gebouwen van de gemeente in de met name voor publiek toegankelijke ruimte in de gebouwen en aan de buitenzijden camera’s geplaatst. Deze zichtbare camera’s zullen beeldopnamen maken ter bescherming van de zich aldaar bevindende personen en eigendommen. Er worden geen geluidopnamen gemaakt. Voor het gebruik van het cameratoezicht is een protocol vastgesteld. Dit protocol geeft een beschrijving van taken, verantwoordelijkheden en procedures inzake het cameratoezicht met het oog op een integer gebruik van het camerasysteem en de bescherming van de privacy van bezoekers, werknemers en bestuurders.
PROTOCOL INTERN CAMERATOEZICHT GEMEENTE GRONINGEN
Dit protocol heeft betrekking op het cameratoezicht, dat plaatsvindt in de voor publiek toegankelijke ruimten in de gebouwen en aan de buitenzijden van die gebouwen. Het cameratoezicht wordt ingezet om personen en eigendommen te beschermen. Deze vorm van cameratoezicht wordt aangemerkt als privaat cameratoezicht en valt daarmee onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Het protocol geeft een beschrijving van taken, verantwoordelijkheden en procedures inzake het cameratoezicht met het oog op een integer gebruik van het camerasysteem en de bescherming van de privacy van bezoekers, werknemers en bestuurders in de gemeentelijke gebouwen.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen
dat gezien de grote omvang van zowel de gemeentelijke organisatie als het aantal gemeentelijke gebouwen van de gemeente Groningen cameratoezicht een noodzakelijke maatregel is om de veiligheid te waarborgen. Andere maatregelen zijn minder effectief of een economisch minder maatschappelijk verantwoorde keuze.
mede gelet op de Algemene Verordening Gegevensbescherming en artikel 3, tweede lid, Arbeidsomstandighedenwet.
In dit protocol wordt verstaan onder:
incident: een strafbaar feit, ongeval of andere overlast gevende gedraging of gebeurtenis die gevaar of dreigend gevaar vormt voor de gezondheid of veiligheid van personen of de bewaking van zaken in en bij de gebouwen van de gemeente Groningen en vraagt om optreden door de verwerkingsverantwoordelijke.
verwerking van persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens waaronder het verzamelen en vastleggen van beeldopnamen met het camerasysteem en het bewaren daarvan op een afzonderlijk opslagmedium alsmede de overige in artikel 4 lid 2 van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) bedoelde handelingen.
Adviseur Huisvesting: degene die belast is met de met de fysieke beveiliging en de dagelijkse zorg voor het verwerken van de persoonsgegevens zoals bedoeld in dit reglement. Bij diens afwezigheid treedt een daartoe aangewezen vervanger in diens plaats. Op de vervanger zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing..
Artikel 2 Doel verwerking persoonsgegevens
De verwerking van persoonsgegevens geschiedt alleen voor:
Indien sprake is van toepassing van het eerste lid, zal de betreffende organisatie (huurder) daartoe een Annex met algemene en specifieke bepalingen voor de verwerking van persoonsgegevens opstellen en, met instemming van verwerkersverantwoordelijke van de gemeente Groningen, bij dit protocol voegen.
Artikel 5 Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden
Met uitzondering van het bepaalde in de leden 4 en 5, bedienen de hiertoe aangewezen Adviseur Huisvesting en de functioneel beheerder van het VMS de apparatuur .Zij kunnen de camerabeelden ‘real time’ bekijken. Zij zijn bevoegd tot opslag van beeldopnamen en het veiligstellen van beeldopnamen als bedoeld in artikel 3, derde lid.
In geval van een incident, te beoordelen door de Adviseur Huisvesting, is de Adviseur Huisvesting bevoegd tot en verantwoordelijk voor het volgende:het zo snel mogelijk analyseren en evalueren van de beeldopnamen, zodat deze niet langer dan noodzakelijk bewaard blijven, een en ander ter beoordeling door de Adviseur Huisvesting.
Indien de beeldopnamen moeten worden bewaard voor onderzoek, worden de betreffende beeldopnamen gekopieerd of overgeschreven naar een afzonderlijk opslagmedium, een en ander ter beoordeling door de Adviseur Huisvesting. Hiervan wordt een registratie bijgehouden. Het terugkijken van beeldopnamen is per locatie geregeld en slechts toegestaan voor daartoe aangewezen functionarissen, dan wel hun vervanger zoals aangewezen door de verwerkingsverantwoordelijke. Dit alles dient volgens het ‘4 ogen’-principe te gebeuren, dus altijd met minimaal twee bevoegde functionarissen.
Artikel 7 Verstrekking persoonsgegevens
Indien de verwerkingsverantwoordelijke heeft beoordeeld dat de beeldopnamen geschikt zijn om beschikbaar te worden gesteld aan huurders, politie of Openbaar Ministerie (OM), maakt de functionaris genoemd in artikel 4 lid 5 een kopie van de betreffende beeldopnamen door deze naar een daarvoor geschikt medium te kopiëren.
Alvorens tot het verstrekken van een kopie van de beeldopnamen wordt overgegaan, dient de ontvanger van de beeldopnamen zich te legitimeren tegenover de Adviseur Huisvesting. De ontvanger van de beeldopnamen tekent onder vermelding van datum en tijd voor ontvangst alsmede voor het rechtmatig, zorgvuldig en integer gebruik van de beeldopnamen.
Artikel 8 Geheimhoudingsplicht
Een ieder die onder verantwoordelijkheid van de verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt is verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hem uit dien hoofde bekend wordt, tenzij een wettelijk voorschrift hem tot mededeling verplicht of uit zijn taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.
Artikel 11 Beveiliging persoonsgegevens
Beeldopnamen worden via een apart netwerk op een aparte server opgeslagen welke niet bereikbaar is via een normale netwerk pc. De opgeslagen beeldopnamen zijn alleen bereikbaar via een aparte computer die verbonden is met het VMS. Deze computer staat in een afgesloten ruimte en is alleen toegankelijk voor bevoegde medewerkers.
Artikel 12 Koppeling aan andere verzameling persoonsgegevens
De verzameling persoonsgegevens op basis van dit protocol houdt geen verband met andere verzamelingen van persoonsgegevens en is niet gekoppeld aan andere verzamelingen van persoonsgegevens.
Een camerasysteem is te beschouwen als een personeelsvolgsysteem in de zin van artikel 27 Wet op de Ondernemingsraden. Voor de vaststelling en of wijziging van dit protocol is instemming vereist door de Ondernemingsraad.
Klachten kunnen worden ingediend bij de verwerkingsverantwoordelijke.
De verwerkingsverantwoordelijke bepaalt hoe de klacht wordt afgedaan.
Aldus besloten in de vergadering van het College van Burgemeester en Wethouders, gehouden op 7 januari 2020.
de burgemeester,
KoenSchuiling
de secretaris,
DianaStarmans
Verzoek tot inzage of verstrekking van beeldopnamen
Soort legitimatiebewijs: paspoort / rijbewijs / identiteitskaart1 Nummer legitimatiebewijs:
Verzoekt tot inzage of verstrekking van relevante camerabeeldopnamen voor het volgende doel:
Ondergetekende verklaart door ondertekening van dit document dat de beeldopnamen die aan hem of haar verstrekt worden, alleen gebruikt worden voor het hierboven omschreven doel. Doorverstrekking kan alleen geschieden als dit noodzakelijk is voor het doel en verder geldt een wettelijke geheimhoudingsplicht.
Dit verzoek graag volledig invullen en ondertekenen en scannen. Mail scan naar servicedesk.facilitair@groningen.nl