Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijchen

Aanwijzingsbesluit informatiebeheer gemeente Wijchen 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijchen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanwijzingsbesluit informatiebeheer gemeente Wijchen 2020
CiteertitelAanwijzingsbesluit informatiebeheer gemeente Wijchen 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 31 van de Archiefwet 1995
  2. artikel 32, derde lid, van de Archiefwet 1995
  3. artikel 3a van het Archiefbesluit 1995
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-01-202001-01-2020Nieuwe regeling

07-01-2020

gmb-2020-11228

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanwijzingsbesluit informatiebeheer gemeente Wijchen 2020

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijchen;

in de hoedanigheid van zorgdrager voor de archiefbescheiden op basis van artikel 30 van de Archiefwet 1995;

gelet op artikelen 31 en 32, derde lid, van de Archiefwet 1995 en artikel 3a van het Archiefbesluit 1995;

besluit:

  • I.

    als gemeentearchivaris aan te wijzen: de gemeentearchivaris van Nijmegen;

  • II.

    als archiefbewaarplaats aan te wijzen: de archiefbewaarplaats van Nijmegen;

  • III.

    het Aanwijzings- en benoemingsbesluit informatiebeheer gemeente Wijchen 2018 in te trekken per 1 januari 2020;

  • IV.

    dat dit besluit in werking treedt de dag na die van bekendmaking en terugwerkt tot en met 1 januari 2020 en wordt aangehaald als:

    Aanwijzingsbesluit informatiebeheer gemeente Wijchen 2020

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijchen d.d. 7 januari 2020.

De secretaris

drs. R.Boer

De burgemeester

mr. J.Th.C.M.Verheijen

Toelichting

 

In artikel 30, eerste lid, van de Archiefwet 1995 (hierna: Archiefwet) is de zorgplicht voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen bij burgemeester en wethouders (zorgdrager) gelegd.

 

Dit besluit betreft een aantal besluiten die burgemeester en wethouders moeten nemen om aan hun zorgtaak op grond van de Archiefwet te voldoen.

 

Onderdeel I betreft de aanwijzing van de gemeentearchivaris overeenkomstig artikel 32, derde lid, van de Archiefwet. In het eerste lid van artikel 32 van de Archiefwet is bepaald dat de gemeentelijke archiefbewaarplaats wordt beheerd door een gemeentearchivaris, die in het bezit dient te zijn van een diploma archivistiek.

 

Onderdeel II betreft een uitwerking van de bevoegdheid van burgemeester en wethouders om een gemeentelijke archiefbewaarplaats aan te wijzen (artikel 31 van de Archiefwet).