Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Epe

BEVOEGDHEDENLIJST ONDERSTEUNING

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEpe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBEVOEGDHEDENLIJST ONDERSTEUNING
CiteertitelBevoegdhedenlijst Ondersteuning
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBevoegdhedenlijst Ondersteuning

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-01-202001-01-202030-01-2021Nieuwe regeling

17-12-2019

gmb-2020-10589

112423

Tekst van de regeling

Intitulé

BEVOEGDHEDENLIJST ONDERSTEUNING

 

A: Attributie = een wetgever schept een (nieuwe) bestuursbevoegdheid en kent die toe aan een bestuursorgaan.

 

D: Delegatie = geldt alleen voor besluiten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Delegatie is het overdragen door een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een ander, die deze onder eigen verantwoordelijkheid als eigen bevoegdheid uitoefent. Een kenmerk is dat het orgaan dat de bevoegdheid heeft gekregen ook de verantwoordelijkheid heeft gekregen en optreedt op eigen naam en gezag. Delegatie mag niet aan ondergeschikten/ambtenaren. Voor delegatie is een wettelijke grondslag nodig. (Zie Afdeling 10.1.2 Awb.)

 

M: Mandaat = geldt alleen voor besluiten in de zin van de Awb. Bij mandaat laat een bestuursorgaan (bv. B&W) zijn bevoegdheid om besluiten te nemen uitoefenen door een ander (bv. een ambtenaar). Een belangrijk kenmerk bij mandaat is dat de verantwoordelijkheid geheel bij het bestuursorgaan blijft. Naar buiten toe moet aangegeven worden namens welk bestuursorgaan het besluit wordt genomen. Mandaat mag aan ondergeschikten en aan niet-ondergeschikten. (Zie Afdeling 10.1.1 Awb)

 

V: Volmacht = is de bevoegdheid om in naam van de volmachtgever privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

 

MC: Machtiging = geldt voor alle overige handelingen

 

Artikel 7 van de Regeling bevoegdhedenbesluit bepaalt dat machtiging tot het verrichten van handelingen, die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling inhouden, toe komt aan elke functionaris in dienst van de gemeente Epe, voor zover die binnen de normale uitvoering van zijn/haar functie passen.

 

ALGEMEEN, zie de bevoegdhedenlijst ALGEMEEN

 

 

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd orgaan

A

D

M

MC

V

Bevoegd functionaris / functie

Bijzonderheden

 

Afdeling ONDERSTEUNINGONDERSTEUNING

 

 

 

 

 

Advies & Administratie

 

 

 

 

 

Juridische zaken (JZ)

 

 

 

 

A.1

De bevoegdheid om het college, c.q. de gemeente Epe in rechte te vertegenwoordigen.

College / Burgemeester

MC

overeenkomstig de in de gemeente Apeldoorn gehanteerde bevoegdhedenlijst.

De machtiging heeft alleen betrekking op de vertegenwoordiging inzake bezwaar- en (hoger) beroepschriften die door de gemeente Apeldoorn in opdracht van de gemeente Epe worden behandeld.

De bevoegdheid kan worden doorgemandateerd.

Gemeentelijke functionarissen staan vermeld in een afzonderlijk besluit.

A.2

Bijhouden register op grond van art. 27 van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen.

College

M

Beleidsontwikkelaar B

Ondertekend met: senior juridisch adviseur

A.3

Het (af)melden van geautomatiseerde gegevensverwerkingen op grond van art. 27 Wet bescherming persoonsgegevens.

College

M

Beleidsontwikkelaar B

Ondertekend met: senior juridisch adviseur.

A.4

Doorzenden van een verzoek naar het bevoegde bestuursorgaan op grond van art. 4 van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).

College / Burgemeester

M

Intern adviseur C Beleidsontwikkelaar B

Ondertekend met: Adviseur Juridische Zaken

A.5

Besluiten op een verzoek op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) op grond van art. 4.

College / Burgemeester

M

Afdelingsmanager

 

A.6

Besluiten op verzoeken op grond van de artt. 15, 16, 17, 18, 20 en 21 Algemene gegevens verordening (AVG).

College

M

Teamleider

Zie digitaal gemeenteblad 2018.111890

A.7

Aangaan en ondertekenen van verwerkingsovereenkomsten op grond van artikel 28, derde lid, van de AVG).

College

Burgemeester

V/

MC

Functionaris die ook de hoofdovereenkomst ondertekend heeft

Zie digitaal gemeenteblad 2018.111890

 

Klachtenregeling

 

 

 

 

A.10

Verzenden van de ontvangstbevestiging van een klacht  op grond van artikel 4 lid 1.

College / Burgemeester

M

Klachtencoördinator

 

A.11

Verdagen van de beslissing op een klacht op grond van art. 8, lid 2.

College / Burgemeester

M

Klachtencoördinator

 

A.12

Afhandelen van een klacht op grond van artikel 9.

 

M

Klachtenbehandelaar

Binnen de organisatie zijn in de klachtenregeling verschillende klachtenbehandelaars aangewezen. Binnen het kader van deze bevoegdhedenregeling gaat het om de secretaris en de afdelingsmanager. Klachten gericht tegen het college en de raad als bestuursorgaan worden door de bestuursorganen zelf afgedaan.

A.13

Bevestigen staken van de verdere behandeling van een klacht op grond van artikel 10 lid 2.

College / Burgemeester

M

Klachtencoördinator

 

 

Communicatie

 

 

 

 

A.20

Besluiten om overeenkomst aan te gaan en te ondertekenen met derden op het gebied van promotie en externe betrekkingen en representatie.

College / Burgemeester

M/V

Teamleider

 

A.21

Opdracht tot het verrichten van diensten/leveringen in het kader van de uitvoering van communicatie plannen, ontvangsten en presentaties.

College / Burgemeester

M/V

Teamleider

 

A.22

Besluiten om overeenkomst aan te gaan en te ondertekenen met derden op het gebied van vormgeving, drukwerken, fotografie en audiovisuele producties (journalistieke producties in algemene zin).

College / Burgemeester

M/V

Teamleider

 

 

Financiën

 

 

 

 

A.30

Afgeven van de verklaring IV3 bij de jaarrekening.

College

M

Teamleider

 

A.31

Aanwijzen van een kassier.

College

M

Portefeuillehouder financiën c.a.

 

  

 

Wet Fido

 

 

 

 

A.32

(Mede)uitvoeren van de Wet Fido.

College

M

De medewerker Financiën (ID), belast met Treasuryactiviteiten / Kassier

Zie het treasurystatuut d.d. 18 september 2014, nr. 2014-30630.

Het besluit wordt ondertekend door de teamleider (tweede handtekening, zie treasurystatuut).

 

Verzekeringen

 

 

 

 

A.33

Aansprakelijkheidsstelling inzake beschadiging van gemeente-eigendommen en mededelingen omtrent het verschuldigde schadevergoedingsbedrag en de wijze van betaling: in "normale" gevallen;

College

MC

Medewerker middelen C

   

Axent

Ondertekend met:

Medewerker verzekeringen, Afdeling Ondersteuning.

  

Dit volgens de afspraken in het raamcontract: “Basisovereenkomst Uitvoerende taken onderhoud openbare ruimte” d.d. 18-12-2014 (2014-47965).

A.34

Dechargeren van verzekeringsmaatschappijen wegens toegebrachte schade aan gemeentelijke eigendommen en vertegenwoordiging van de gemeente bij alle buitengerechtelijke rechtshandelingen ter zake: in "normale" gevallen.

 

College

MC

Medewerker middelen C

  

Axent

Ondertekend met:

Medewerker verzekeringen, Afdeling Ondersteuning.

 

Dit volgens de afspraken in het raamcontract: “Basisovereenkomst Uitvoerende taken onderhoud openbare ruimte” d.d. 18-12-2014 (2014-47965).

A.35

Afwikkelen en afdoen van schades door of namens de gemeente toegebracht aan derden tot maximaal het bedrag van het eigen risico.

College

MC

NODR

    

Medewerker middelen C

Overeenkomst betreffende WA-Service Module tussen Gemeente Epe en NODR B.V. d.d. 30-08-2018 (2018-08231).

 

Ondertekend met: Medewerker verzekeringen, afdeling Ondersteuning.

A36

Personeel en Organisatie (P&O)

 

 

 

 

 

De bevoegdheden op het gebied van personeelszaken staan vermeld op de bevoegdhedenlijst ALGEMEEN..

 

 

 

Deze bevoegdheden gelden voor de directie en de afdelingen.

 

 

Team Services

 

 

 

 

 

Kabinet

 

 

 

 

S.1

Opvragen justitiële gegevens in verband met aanvraag Koninklijke Onderscheiding.

Burgemeester

MC

Secretaresse burgemeester

 

 

Facilitair

 

 

 

 

S.2

Organisatorisch beheer en toestemming tot ingebruikneming van ruimten in het gemeentehuis.

College

V

Teamleider

Met uitzondering van de multifunctionele ruimten (Amfihal e.d.).

S.3

Toestaan van het maken van kopieën ten behoeve van extern gebruik.

College

V

Teamleider

S.4

Aanwijzen van bedrijfshulpverleners c.q. ehbo-ers en het intrekken van het aanwijzingsbesluit ingevolge artikel 2 Vergoedingsregeling Bedrijfshulpverlening.

College

M

Hoofd bedrijfshulpverlening

 

 

 

BEVOEGDHEDENLIJST ONDERSTEUNING

 

Vastgesteld door:

Burgemeester en wethouders, bij besluit van 4 oktober 2016, nr. 2016 – 20566;

Burgemeester, bij besluit van 7 oktober 2016, nr. 2016 – 20567;

Directie, bij besluit van 22 september 2016, nr. 2016 – 19355.

     

Wijziging

Datum en nummer collegebesluit

Gepubliceerd

Datum inwerking treden

 

17 december 2019, 112423

Digitaal gemeenteblad 31 december, 2019-319167

1 januari 2020