Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schagen

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen houdende regels omtrent tegemoetkoming kosten kinderopvang (Nadere regels tegemoetkoming kosten kinderopvang)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchagen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen houdende regels omtrent tegemoetkoming kosten kinderopvang (Nadere regels tegemoetkoming kosten kinderopvang)
CiteertitelNadere regels tegemoetkoming kosten kinderopvang
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerponderwijs
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Hoofdstuk 2 heeft terugwerkende kracht tot 1 januari 2020.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Schagen/625660/CVDR625660_1.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-01-2020nieuwe regeling

17-12-2019

gmb-2020-10090

b19.01165

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen houdende regels omtrent tegemoetkoming kosten kinderopvang (Nadere regels tegemoetkoming kosten kinderopvang)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen,

 

gelet op artikel 5 lid b, artikel 7 lid 2, 3, 4, 5 en 7, artikel 9 lid 1 sub c, artikel 10 lid 5, artikel 11 lid 1, artikel 14 lid 3 en artikel 15 en 20 lid 3 van de Verordening tegemoetkoming kosten kinderopvang Schagen,

 

BESLUIT:

 

Een Tarievenbesluit en nadere (kwaliteits)regels vast te stellen die onderdeel uitmaken van dit document, genaamd ‘Nadere regels tegemoetkoming kosten kinderopvang’

Artikel 1.  

In dit document, genaamd ‘Nadere regels tegemoetkoming kosten kinderopvang’ vinden de nadere regels die het college op grond van de Verordening tegemoetkoming kosten kinderopvang Schagen heeft vastgesteld, hun neerslag. Nadere regels die nadien door het college worden vastgesteld, worden als een apart hoofdstuk aan dit document toegevoegd.

Artikel 2. Begrippen

  • 1.

    De gehanteerde begrippen hebben dezelfde betekenis als bepaald in de genoemde Verordening. De genoemde tarieven, regels en bepalingen worden toegepast conform het bepaalde in de Verordening tegemoetkoming kosten kinderopvang Schagen.

  • 2.

    In deze nadere regels wordt verstaan onder Verordening: de Verordening tegemoetkoming kosten kinderopvang Schagen.

Artikel 3. Citeertitel:

Dit besluit wordt aangehaald als Nadere regels tegemoetkoming kosten kinderopvang.

Hoofdstuk 1. Tarievenbesluit 2020

I. Opbouw vergoedingssystematiek

  • 1.

    De Tarieventabellen voor peuterplaatsen en kinderopvang op basis van Sociale medische indicatie (SMI) zijn opgebouwd volgens de systematiek van de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst, waarbij het aantal inkomensgroepen gereduceerd is. De inkomensgroepen zijn gelijk gesteld aan de adviestabel ouderbijdragen peuterspeelzalen van de VNG.

II. Tegemoetkoming (VE)-peuterplaatsen en VE-vergoeding

  • 1.

    De gemeentelijke vergoedingspercentages per inkomenscategorie voor een (VE)-peuterplaats als bedoeld in artikel 5 lid b en artikel 7 lid 2 worden berekend volgens de onderstaande tabel 1 Tegemoetkoming peuterplaatsen en geldt voor de betaling van de reguliere peuterplaatsen en de eerste 7 uur van de VE-peuterplaatsen.

  • 2.

    De maximale uur prijs VE-peuterplaatsen 2020 als bedoeld in artikel 5 lid b en artikel 7 lid 2 bedraagt € 8,51. Dit heeft betrekking op de betaling van de gemeentelijke vergoeding voor het 8e t/m 12e uur voor de VE-peuterplaats.

  • 3.

    De VE-vergoeding bedoeld in artikel 5 lid b en artikel 7 lid 7 bedraagt € 432,- op jaarbasis per ingevulde VE-peuterplaats (= € 36 per maand). De hoogte van de uitbetaling wordt bepaald op basis van het aantal maanden bezetting.

    Tabel 1 Tegemoetkoming (VE)-peuterplaatsen

     

 

gezinsinkomen

 

Gemeentelijke tegemoetkoming (VE) peuterplaatsen per uur €8,17

Gemeentelijke tegemoetkoming (VE) peuterplaats per uur 2de kind

€8,17

Ouderlijke betaling (VE)-peuterplaats

per uur (eerste kind)

Cate-gorie

Percentage

Netto bedrag

Percentage

Netto bedrag

Percentage

Netto eigen bijdrage

 

1

€ 0

€ 19.890

96%

€7,84

96%

€7,84

4%

€ 0,33 + (meerkosten VE boven € 8,17)

2

€ 19.891

€ 30.581

95%

€7,76

95,7%

€7,82

5%

€ 0,41 + (meerkosten VE boven € 8,17)

3

€ 30.582

€ 42.082

89,4%

€7,30

94,7%

€7,73

10,6%

€ 0,87 + (meerkosten VE boven € 8,17)

4

€ 42.083

€ 57.238

83,4%

€6,81

94,5%

€7,72

16,6%

€ 1,36 + (meerkosten VE boven € 8,17)

5

€ 57.239

€ 82.276

71,1%

€5,81

91,9%

€7,51

28,9%

€ 2,36 + (meerkosten VE boven € 8,17)

6

€ 82.277

€ 114.011

50,8%

€4,15

87,4%

€7,14

49,2%

€ 4,02 + (meerkosten VE boven € 8,17)

7

€ 114.012

en hoger

33,8%

€2,76

76,4%

€6,24

66,2%

€ 5,41 + (meerkosten VE boven € 8,17)

 

III. Kinderopvang op basis van Sociaal Medische Indicatie (SMI)

  • 1.

    De uur prijs voor kinderopvang op basis van Sociaal Medische Indicatie als bedoeld in artikel 10 lid 5 bedraagt maximaal € 8,17 per uur.

  • 2.

    Het gemeentelijk vergoedingspercentage per inkomenscategorie als bedoeld in artikel 10 lid 5 wordt berekend volgens de onderstaande tabel Tegemoetkoming kinderopvang SMI.

  • 3.

    De inkomensgrens van het verzamelinkomen als bedoeld in artikel 9 lid 1 sub c bedraagt € 82.276,- per jaar.

    Tabel 2 Tegemoetkoming kinderopvang op basis van SMI

 

gezinsinkomen

 

Gemeentelijke tegemoetkoming per uur €8,17

Gemeentelijke tegemoetkoming per uur tweede kind €8,17

Ouderlijke betaling SMI per uur €8,17 (eerste kind)

categorie

Percentage

Netto bedrag

Percentage

Percentage

Percentage

Netto bedrag

1

€ 0

€ 19.890

100 %

€8,17

100%

€8,17

0%

€ 0,0

2

€ 19.891

€ 30.581

93%

€7,60

95%

€7,76

7%

€ 0,57

3

€ 30.582

€ 42.082

87,3%

€7,13

94%

€7,68

12,7%

€ 1,04

4

€ 42.083

€ 57.238

80%

€6,54

94%

€7,68

20%

€1,63

5

€ 57.239

€ 82.276

65,5%

€5,35

91%

€7,43

34,5%

€2,82

 

IV. Slotbepalingen

  • 1.

    Ten aanzien van het subsidieplafond wordt op grond van artikel 20 lid 3 bepaald, dat indien het subsidieplafond dreigt te worden bereikt, de kinderen die reeds aanspraak op een voorziening maken, voorgaan op nieuwe aanvragen.

  • 2.

    Het Tarievenbesluit 2020 treedt in werking op de dag na bekendmaking met terugwerkende kracht tot 1 januari 2020 en versie 2019 (d.d. 23 april 2019) vervalt gelijktijdig .

  • 3.

    Citeertitel: Tarievenbesluit 2020, onderdeel van de Nadere regels tegemoetkoming kosten kinderopvang.

Toelichting op de artikelen

  • I. lid 1

    De betalingswijze is gebaseerd op de systematiek van de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst. Daarmee wordt met name bij peuterplaatsen bereikt, dat ouders een vergelijkbare eigen bijdrage afhankelijk van hun inkomen betalen. De Belastingdienst en de gemeente betalen op dezelfde manier een vergelijkbaar tarief.

  • II. lid 2

    De maximale uurprijs heeft in de praktijk alleen directe gevolgen voor de betaling van de gemeentelijke vergoeding voor het 8e t/m 12e voor een VE-peuterplaats tot de maximale uurprijs van € 8,51. Voor de reguliere peuterplaatsen en de eerste 7 uur van een VE-plaats wordt het vergoedingspercentage berekend over de eerste € 8,17. Dat is conform de systematiek van de Belastingdienst.

Gezinsinkomen:

  • als bedoeld in tabel 1 en 2 wordt bedoeld het verzamelinkomen conform Verordening.

Hoofdstuk 2. Voor- en Vroegschoolse Educatie richtlijnen.

 

Doelgroependefinitie, toeleiding, warme overdracht, doorgaande lijn en toezicht

 

Het college van burgemeester en wethouders stelt in overleg met de voorschoolse voorzieningen en de schoolbesturen op grond van artikel 167 lid 1a van de Wet op het Primair onderwijs vast welke kinderen met een risico op een achterstand in de Nederlandse taal in aanmerking komen voor Voorschoolse educatie, hoe zij worden toe geleid en hoe de doorgaande lijn wordt vorm gegeven.

In de verordening Tegemoetkoming kosten kinderopvang Schagen beschrijft artikel 6.e en f dat er een kind-volgsysteem gebruikt moet worden, dat er eisen gesteld worden aan de overdracht van een peuter naar de basisschool.

Artikel 7 lid 3, 4 en 5 geven aan dat het college bevoegd is nadere regels te stellen over de kwaliteit en uitvoering van de (VE) peuterplaatsen, de indicering en het toezicht.

 

Definitie doelgroepkind

Een VVE-doelgroepkind is een kind tussen 2,5 en 6 jaar oud met een daadwerkelijk geconstateerde (taal)ontwikkelingsachterstand. De achterstand in de voorschoolse fase wordt geconstateerd op basis van de volgende criteria:

  • 1)

    Een kind scoort op de door de gemeente goedgekeurde observeringslijst 1 39 punten of minder voor taal;

  • 2)

    Een kind scoort voor taal meer dan 39 punten, maar de GGD constateert een duidelijke sociaal-emotionele ontwikkelingsachterstand.

Kinderen met een logopedische spraakachterstand worden niet met een VE-programma geholpen, maar met een logopedie traject.

De definitie voor de voorschoolse fase stopt op 4 jarige leeftijd, maar in het kader van de doorgaande lijn en resultaat(afspraken) loopt de VVE-doelgroependefinitie door tot 6 jarige leeftijd.

Toeleiding VVE

De uitgangspunten zijn:

  • De kinderopvang professioneel is en de kinderen goed kent. Zij zijn in staat de kinderen langdurig professioneel te observeren en daarom bij uitstek geschikt om ontwikkelingsachterstand vroegtijdig te signaleren.

  • De meeste kinderen al voordat ze 2,5 jaar één van de kinderopvanglocaties bezoeken

  • (vrijwel) Alle kinderopvang locaties in gemeente Schagen mee doen

  • Op alle kinderopvang locatie worden kinderen geobserveerd aan de hand van de observatielijst die door de gemeente is goedgekeurd.

 

Traject van indiceren

De kinderopvang organisaties observeren de kinderen aan de hand van de gemeentelijke observatielijst. Bij een score van 39 of lager voor taal meldt de kinderopvang, met toestemming van de ouder, het kindje aan bij de GGD consultatiebureau per mail. Indien mogelijk wordt het observatieformulier meegezonden. De consultatiearts geeft een indicatie af, door de kinderopvang een officieel indicatiebesluit te zenden. Met dit besluit in bezit, kan de kinderopvang bij de gemeente de VE-vergoeding en het 8e t/m 12e uur bij de gemeente declareren.

Het consultatiebureau signaleert welke kinderen een taalachterstand hebben en nog niet aangemeld zijn voor VVE. Deze kinderen leiden zij toe naar VVE. De gemeente stelt een voorlichtingsfolder op.

GGD checkt of de kinderen daadwerkelijk op een VVE voorziening aangemeld worden.

De GGD verstrekt de gemeente elk kwartaal management gegevens betreffend het aantal aanmeldingen voor VVE indicatie, het aantal afgegeven indicaties na melding. Het aantal afgegeven indicaties aan kinderen die geen voorschoolse voorziening in Schagen bezoeken en indicaties aan kinderen die wel een voorschoolse voorziening bezoeken en het aantal succesvolle, dan wel niet succesvolle toeleidingen, alsmede de reden van eventueel niet succesvol zijn van toeleiding.

 

Warme overdracht

De voorschoolse voorziening verzorgt voor elk VVE kind een overdracht naar de basisschool die ten minste bestaat uit:

  • -

    Persoonlijk contact tussen de beroepskracht kinderopvang en de schoolleerkracht.

  • -

    Welke VVE programma en hoe lang is gevolgd

  • -

    Hoe de ontwikkeling van het kind verloopt. (resultaten van het programma, ontwikkelingslijn van het kind, thuissituatie en zorgbehoefte)

  • -

    De door de gemeente goedgekeurde observatielijst

  • -

    Facultatief kan de organisatie er voor kiezen gegevens uit het eigen kind-volgsysteem of andere gegevens te verstrekken volgens eigen beleid.

De school verzorgt binnen uiterlijk 3 maanden na de warme overdracht een terugkoppeling over de ontwikkeling van het kind en evalueert de gegevens overdracht van de kinderopvang. (met een formulier van Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland)

 

Doorgaande lijn

De school draagt zorg voor voortzetting van het Voorschoolse educatieprogramma in de Vroegschoolse fase.

Resultaatafspraken

De schoolbesturen zijn van mening, dat het maken van afspraken lastig concreet en meetbaar te maken is en daarom weinig zinvol.

Toezicht op kwaliteit Voorschoolse Educatie

De toezichthouder op de kwaliteit van kinderopvang, de GGD, zal tijdens de reguliere inspecties en indien van toepassing nadere inspecties de kwaliteit van de Voorschoolse Educatie inspecteren en aan de gemeente rapporteren indien de locatie in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen de VE functie is aangevinkt.

Inwerkingtreding

Hoofdstuk 2 Voor- en Vroegschoolse Educatie richtlijnen treedt inwerking op de dag na bekendmaking en met terugwerkende kracht tot 1 januari 2020,

Aldus vastgesteld in de collegevergadering op 17 december 2019,

Burgemeester en wethouders van gemeente Schagen,

De secretaris,

De heer N.H. Swellengrebel

de burgemeester,

Mevrouw M.J.P. van Kampen-Nouwen


1

De observatielijst wordt als bijlage toegevoegd en kan ambtelijk bijgesteld worden.