Organisatie | Capelle aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening commissie verbonden partijen |
Citeertitel | Verordening commissie Verbonden Partijen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-01-2020 | nieuwe regeling | 16-12-2019 | 115473 |
Het lidmaatschap van de commissie eindigt:
op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad;
indien het lid aftreedt als lid van de raad, dan wel ontslag neemt als burgerraadslid;
indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de commissie te vervullen.
Ter uitvoering van haar taak hanteert de commissie onder meer de volgende instrumenten:
periodieke evaluatie van verbonden partijen, al dan niet op initiatief van het college van Burgemeester en Wethouders;
bespreking van de tweemaal per jaar gepresenteerde update rapportage gewenste bestuurlijke betrokkenheid;
het voeren van (periodieke) gesprekken met ab-/db leden van verbonden partijen (portefeuillehouder en/of de raadsleden die daarvan deel uit maken);
het voeren van (periodieke) gesprekken met bestuur/ Raden van Toezicht, directies van verbonden partijen over wat er in de besturen van de verbonden partijen gebeurt, waarbij ook de rol van de Capelse afvaardiging in het bestuur van de verbonden partij aan de orde komt alsmede hoe men de betrokkenheid/inbreng van de raad ervaart en beoordeelt;
het bezien of het verschil in rolverdeling tussen de portefeuillehouder die met de inhoud is belast en de portefeuillehouder die met het toezicht is belast in voldoende mate tot uiting komt;
het adviseren over de inrichting van statuten en de governancestructuur en daarover zo nodig voeren van overleg met de verbonden partij;
het schenken van specifieke aandacht aan verbonden partijen die in de praktijk geen (of weinig) aandacht krijgen van de raad, omdat er bijvoorbeeld geen sprake is van een zienswijzeprocedure.
De commissie fungeert ten aanzien van de verbonden partijen in algemene zin als antenne (ten behoeve van de raad) en maakt de afweging of en wanneer onderwerpen met de raad als geheel, de commissie Bestuur, Veiligheid en Middelen of een andere vakcommissie als dat meer voor de hand liggend is, besproken moeten worden.
Artikel 8 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.
Deze commissie is een nieuwe commissie in Capelle aan den IJssel.
Aan het eind van de raadsperiode (2018-2022) zal de commissie Verbonden Partijen worden geëvalueerd. Daarbij zal dan uiteraard ook de geldende verordening worden betrokken.
In het overleg, leidend tot deze verordening, is de vraag aan de orde geweest of de commissie Verbonden Partijen een bijzondere commissie is zoals bedoeld in art. 4 in de Verordening rechtspositie raadsleden en commissieleden Capelle aan den IJssel 2019.
Daarin is (lid 3.1) is bepaald dat "Aan een raadslid dat lid is van een door de gemeenteraad ingestelde bijzondere commissie waarvan de gemeenteraad vaststelt dat deze commissie een zodanig belang dient dat de belasting en tijdsbeslag redelijkerwijs niet geacht kunnen worden te behoren tot het reguliere werk van een raadslid, wordt ten laste van de gemeente een toelage € 120 per maand toegekend voor de duur van de activiteiten van de commissie". Daarbij is aanvullend bepaald dat voor de toepassing van dit lid de raad de duur van de activiteiten vast stelt.
De commissie Verbonden Partijen kan (nog) niet als zodanig worden aangemerkt. Of dit in de toekomst wel zo zou kunnen zijn, hangt af van bijvoorbeeld de (hoeveelheid en intensiteit van de activiteiten (buiten de deur) die door de commissie zullen worden ontwikkeld.
Als dat aan de orde zou zijn, zal het in eerste aanzet aan het presidium zijn om die afweging (ook in relatie tot andere commissies) te maken.
Aanvullend aan art. 3, lid 1 t/m 3, verdient het aanbeveling bij de samenstelling de volgende uitgangspunten te hanteren:
De commissie stelt een jaarplan op dat zal worden afgestemd met de activiteiten van het college, zoals die voortvloeien uit de Nota Verbonden Partijen.
In de Nota Verbonden Partijen is opgenomen dat de bestaande verbonden partijen zijn ingedeeld in enkele groepen, al naar gelang de risico's zijn. Het gaat daarbij niet alleen over de 20 verbonden partijen, maar ook 11 overige gerelateerde partijen. Dit betreft partijen die strikt genomen niet aan de definitie van verbonden partijen voldoen, maar waarmee de gemeente Capelle wel een relatie heeft in de vorm van bijvoorbeeld benoemingsrechts of wanneer sprake is van substantiële financiële belangen.
Twee keer per jaar vindt een actualisatie plaats van de hierboven bedoelde risico's.
De uitkomsten hiervan worden gepresenteerd in de paragraaf verbonden partijen van respectievelijk de begroting en jaarrekening. De formats zelf (vervat in de 'Rapportage gewenste bestuurlijke betrokkenheid verbonden partijen en overige gerelateerde partijen') zijn bedoeld voor interne sturing (management en college) en maken geen deel uit van de openbare boekwerken. De commissie Verbonden Partijen hecht er aan ook deze rapportages met het college te bespreken.
Hoewel niet expliciet benoemd in het takenpakket is niet uitgesloten dat (in de toekomst) ook afstemmingsoverleg plaats zal vinden met andere gemeenteraden over ontwikkelingen bij verbonden partijen. De commissie ziet dit als een aanvulling op haar taakomschrijving.