Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent Amsterdamse dierenhulp aan minima 2020 (Beleidsregels ADAM-regeling 2020)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent Amsterdamse dierenhulp aan minima 2020 (Beleidsregels ADAM-regeling 2020)
CiteertitelBeleidsregels ADAM-regeling 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Amsterdamse dierenhulp aan minima (ADAM-regeling).

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 108 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-02-2020nieuwe regeling

07-01-2020

gmb-2020-9378

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent Amsterdamse dierenhulp aan minima 2020 (Beleidsregels ADAM-regeling 2020)

Het college van Burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

Gelet op artikel 108 van de Gemeentewet, besluit tot het vaststellen van de beleidsregels ADAM-regeling 2020

Artikel 1 definities

  • 1.

    In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

    • a)

      Aanvrager: houder van een Stadspas met groene stip

    • b)

      Stadspasjaar: de periode van 12 maanden waarin de Stadspas geldig is en loopt van 1 september tot en met 31 augustus

    • c)

      Chippen en registreren: het inbrengen van een (micro)chip onder de huid van een huisdier. Op deze wijze is het huisdier identificeerbaar door een uniek registratienummer dat gekoppeld is met een erkende databank.

    • d)

      Sterilisatie en castratie: het definitief onvruchtbaar maken van het huisdier.

    • e)

      Medisch noodzakelijke zorg: medische ingrepen ten behoeve van het welzijn van het huisdier. Hier vallen preventieve behandelingen niet onder.

Artikel 2 Toekenning

Ingevolge artikel 108 van de Gemeentewet, kent het College de Amsterdamse dierenhulp aan minima toe aan Stadspashouders met een groene stip die voldoen aan de voorwaarden genoemd in deze beleidsregels.

Artikel 3 Uitvoering

De Stichting Dierenambulance Amsterdam (hierna: Dierenambulance) is middels een overeenkomst met de gemeente Amsterdam verantwoordelijk voor het uitgeven van vouchers.

Artikel 3 Inhoud Amsterdamse dierenhulp aan minima

  • 1.

    De Amsterdamse dierenhulp aan minima houdt in:

    • a)

      De mogelijkheid om een  voucher aan te vragen die een tegemoetkoming in de kosten biedt die gemaakt worden voor een eigen huisdier bij één van de deelnemende dierenartsen in Amsterdam.

    • b)

      Een voucher dient voor het bezoek aan een van deelnemende dierenartsen aangevraagd te worden bij de Dierenambulance. Als aan de voorwaarden genoemd in artikel 4 wordt voldaan, wordt de voucher toegekend.

    • c)

      Met de toegekende voucher kan bij één van de deelnemende dierenartsen een afspraak gemaakt worden voor een medische behandeling van het eigen huisdier.

    • d)

      In geval van spoed en in overleg met de dierenarts kan een voucher achteraf, maar wel binnen vijf werkdagen, aangevraagd te worden.

    • e)

      De voucher is persoonlijk en mag niet door derden worden gebruikt. Ook is het niet toegestaan om voor het huisdier van een ander de eigen Stadspas met groene stip te gebruiken voor de aanvraag en gebruik van een voucher.

  • 2.

    De vergoeding van een voucher wordt per Stadspasjaar, per Stadspashouder met groene stip voor maximaal één huisdier verstrekt voor de volgende kosten:.

    • a)

      het eerste bezoek aan de dierenarts (consult) wordt voor 100% vergoed;

    • b)

      chippen en registreren van honden en katten wordt voor 100% vergoed;

    • c)

      medisch noodzakelijke zorg wordt voor 50% vergoed tot een maximum van € 300;

    • d)

      het definitief steriliseren en castreren  wordt voor katten voor 50% vergoed. Dit wordt verrekend met het maximum van €300 als genoemd onder c;

  • 3.

    De onder het tweede lid genoemde vergoedingen gelden vanaf 1 februari 2020 voor alle vouchers, ook voor vouchers die zijn aangevraagd vóór 1 februari 2020 en nog niet zijn ingewisseld.

Artikel 4 Voorwaarden voor aanvragen

Om in aanmerking te komen voor een voucher zoals genoemd in artikel 3 lid1 van deze beleidsregels gelden de volgende nadere voorwaarden:

  • a)

    de aanvrager is 18 jaar of ouder;

  • b)

    de aanvrager inwoner is van Amsterdam;

  • c)

    de aanvrager is in bezit van een Stadspas met groene stip;

  • d)

    het identiteitsbewijs van de aanvrager staat op dezelfde naam als de Stadspas met groene stip;

  • e)

    de aanvrager is eigenaar van het huisdier;

  • f)

    Indien het huisdier een hond of kat betreft, staat het huisdier (of wordt verplicht) met een chip geregistreerd op de naam van de aanvrager.

Artikel 5 Geldigheidsduur van een voucher

Een voucher heeft een geldigheidsduur van drie maanden, ingaande op datum van verwerken. Na het eerste bezoek vervalt de termijn van drie maanden. Alles wat wordt geconstateerd tijdens het eerste bezoek en wat door de dierenarts als medisch noodzakelijk wordt gezien, wordt vergoed tot het huisdier is genezen of tot het maximum van €300 is bereikt. Aandoeningen die niet tijdens het eerste bezoek zijn besproken of geconstateerd worden niet vergoed. Een voucher is alleen geldig in het Stadspasjaar dat deze is aangevraagd.

Artikel 6 Uitsluitingsbepalingen

Binnen een huishouden kunnen verschillende volwassenen zijn met een Stadspas met groene stip. Het is niet toegestaan om binnen een Stadspasjaar voor hetzelfde huishouden een voucher aan te vragen voor hetzelfde dier.

Artikel 7 Medisch noodzakelijke zorg

Om te kunnen bepalen wat verstaan wordt onder medisch noodzakelijke zorg worden richtlijnen opgesteld in samenspraak met de deelnemende dierenartsen. In deze richtlijnen wordt beschreven welke zorg en medicatie wel en niet in aanmerking komt voor een vergoeding.

Artikel 8 Intrekking huidige ADAM-regeling

De Amsterdamse dierenhulp aan minima (ADAM-regeling) zoals vastgesteld bij besluit van het college van Burgemeester en wethouders van 14 juni 2016 (ZD 2016-003730) wordt met de vaststelling van de beleidsregels ADAM-regeling 2020 ingetrokken.

Artikel 9 Hardheidsclausule

In bijzondere gevallen kan afgeweken worden van de bepalingen in deze beleidsregels, als toepassing daarvan wegens bijzondere omstandigheden onredelijke gevolgen heeft gezien de doelstelling van de regeling.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking met ingang van 1 februari 2020.

Artikel 11 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als de Beleidsregels ADAM-regeling 2020. Aldus vastgesteld in de vergadering van 7 januari 2020.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 7 januari 2020.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

TOELICHTING

 

Algemeen

De ADAM-regeling 2020 heeft ten doel om te bevorderen dat zieke dieren van minima door de dierenarts geholpen worden en op die manier te voorkomen dat dit om financiële redenen niet of te laat gebeurt. Vanuit het oogpunt van dierenwelzijn is het van belang dat dieren geen zorg wordt onthouden die zij nodig hebben. De ADAM-regeling 2020 is vanuit dierenwelzijn doelmatig en bevordert dat Amsterdamse minima met een Stadspas (met groene stip) met huisdieren die zorg van een dierenarts nodig hebben wel bij een dierenartspraktijk komen of daarvoor eerder langs kunnen gaan. Vaak gaat het om dieren die om verschillende redenen jarenlang de benodigde zorg gemist hebben. Financiële redenen zijn hiervan vaak debet aan. Daarnaast is het niet te voorspellen of een dier ziek wordt. Als dit wel gebeurt, en vooral als een dier chronisch ziek is of wordt, kunnen de kosten dusdanig oplopen dat dit voor minima niet tot zeer moeilijk is op te brengen. In het verleden was het euthanaseren of afstand te doen van een dier dan de enige uitweg. Dit komt nu minder vaak voor. De ADAM-regeling 2020 biedt daarom een echte (financiële) steun in de rug en biedt de mogelijkheid om een dier de zorg te bieden die het nodig heeft.

 

Voorafgaand aan ADAM-regeling 2020 gold de ADAM-regeling zoals deze was vastgesteld bij besluit van B&W op 14 juni 2016 (ZD 2016-003730). De belangrijkste wijzigingen in de ADAM-regeling 2020 ten opzichte van de eerdere ADAM-regeling zijn:

i. Het steriliseren en neutraliseren van honden, katten en konijnen wordt niet meer volledig vergoed binnen ADAM-regeling 2020. Eerder kon met een voucher beroep gedaan worden op een vergoeding van € 100. Was het bedrag hoger dan werd dit verrekend met de 50% vergoeding voor medisch noodzakelijke zorg tot een maximum van €300. In de ADAM-regeling 2020 wordt alleen het definitief steriliseren en castreren van katten voor 50% vergoed tot een maximum van € 300 zoals genoemd in artikel 3 lid 2 onder d;

ii. Om te kunnen bepalen wat verstaan wordt onder medisch noodzakelijke zorg worden richtlijnen opgesteld in samenspraak met de deelnemende dierenartsen. In deze richtlijnen wordt beschreven welke zorg en medicatie wel en niet in aanmerking komt voor een vergoeding binnen ADAM-regeling 2020.